Alkon 15 huippumyymälää erikoisoluiden keitaita
Alkoholimonopolimme Alko kertoi tänään litramyyntinsä pudonneen, mutta liikevaihtonsa parantuneen vuonna 2016.
– Alkon litramyynti laski puoli miljoonaa litraa vuoteen 2015 verrattuna, mutta yhtiön liikevaihto kasvoi. Tähän vaikuttaa yleinen trendi siitä, että Suomessa juodaan entistä laadukkaampia juomia, kertoo Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen.
Yksi trendikkäistä laatujuomien kategorioista on erikoisoluet, ja niihin Alko panostaa edelleen.
Pääosa tuotteitaan pullottavista pienpanimoista on jo tarjonnut tuotteitaan Alkolle. Viime vuonna kasvava olutharrastus näkyi Alkon myymälöissä niin, että kauppojen läpi kulki noin 400 pientuottajien olutta.
– Meillä on laajat valikoimat pientuottajilta, ja he saavat jatkossakin tuotteensa meidän hyllyyn joustavasti. Kahden viikon kuluttua ilmoituksesta tuote on ostettavissa panimon valitsemissa kymmenessä myymälässä, Korhonen muistuttaa.
Verkkokaupan kautta myös pienpanimo-oluet kaikille
Pienpanimoilla on mahdollisuus valita yhdeksi kymmenestä ”omasta myymälästään” myös verkkokauppa, jonka Korhonen kertoo heti kasvaneen Alkon suurimmaksi myymäläksi.
Marraskuussa 2016 avattu verkkokauppa on kuluttajien suosikki, siitä tuli Alkon suurin yksikkö heti joulukuussa. Toimitusjohtaja Korhosen mukaan palvelulupaus on pidetty 97 prosentissa toimituksista. Verkkokauppa tarjoaa myös uuden tasapuolisen mahdollisuuden ostaa erikoistuotteita.
– Kysyntäprofiili verkkokaupassa on pitkälti samanlainen kuin Arkadian Alkossa. Kuitenkin helmikuussa havaitsimme piikin, joka johtui siitä, että rajoitetun saatavuuden viskierä myytiin loppuun 20 minuutissa, Korhonen kuvailee.
Verkkokaupan kehitys jatkuu. Tulevaisuudessa on tavoitteena muun muassa saada Alkon parhaat osaajat vastaamaan juomaharrastajien täsmäkysymyksiin esimerkiksi chatin tai videon kautta.
Myymäläuudistus jatkuu
Alkon myymälöistä vastaava liiketoimintajohtaja Kari Pennanen kertoo, että oluen osalta kiinnostavimpia myymälöitä ovat jatkossa huippumyymälät. Ne ovat Alkon laajimman valikoiman myymälöitä, jollaisesta esimakua antavat Arkadian ja Ison Omenan myymälät.
Huippumyymälöissä on Beer corner, laajan olutvalikoiman olutosasto. Omat nurkkauksensa on myös muille harrastajien suosimille juomille. Huippumyymälöitä tulee kaikkiaan 15.
Muita myymälätyyppejä ovat erikoismyymälä ja lähimyymälä. Myymälätyyppi määrittää myymälän tuotevalikoiman, myymälän koon, liikepaikan ja henkilöstön osaamisen painopistealueet. Kaikissa myymälöissä on— verkkokaupan noutopiste.
Kuluvan vuoden aikana Alko uudistaa yli 30 myymälää uuden myymäläkonseptin mukaisiksi. Lisäksi kaikkien yli 350 myymälän julkisivut saavat uuden ilmeen vuoden kuluessa.
Juhlavuoden erikoisuus: oman brändin mukaiset mocktailit
Alko täyttää 5.4 huhtikuuta 85 vuotta. Juhlan kunniaksi yhtiö on teettänyt ensimmäiset oman brändinsä mukaiset tuotteet. Valinta kohdistui mocktaileihin, alkoholittomiin juomasekoituksiin, jotka tilattiin kotimaisilta valmistajilta.
Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Raikastamo ja Pramia— vastaavat ajan haasteisiin ja loivat juhlakalulle mieleiset maut karpalosta, mustikasta ja kurkusta ja basilikasta.