Olvi kevät 2026 Desktop
Juomaposti Shepherd Neame 2026

Ägräs Distillery sai uudet omistajat

Kotimainen käsityöläistislaamo Ägräs Distillery siirtyi uusiin käsiin, Ars Bibendi Oy on ostanut Fiskarsin ruukkikylässä toimineen tislaamon liiketoiminnan. Yrityskaupan tavoitteena on kasvattaa toimintaa ja vahvistaa suomalaisen viskin tunnettuutta kansainvälisillä markkinoilla.

Marttaleena Ruohomaa.

Vuonna 2015 perustettu Ägräs Distillery tunnetaan suomalaisesta luonnosta inspiraationsa saavina käsityönä valmistettuina tisleinä. Se on toiminut vuodesta 2020 lähtien Brukett Oy omistuksessa Fiskarsin ruukkikylässä, jossa se on rakentanut vahvan maineen erityisesti gineistään, akvaviiteistään ja long drink -juomistaan.

Nyt liiketoimintakaupan myötä tislaamon päätislaajana aiemmin toiminut Marttaleena Ruohomaa jatkaa toiminnan kehittämistä uuden Ars Bibendi Oy -yhtiön johdossa yhdessä sijoittaja Petri Saloperän kanssa. Uusien omistajien tavoitteena on rakentaa Ägräksestä entistä vahvempi suomalaisen viskin lähettiläs maailmalla.

– Suomalaisella viskillä ja tislaamo-osaamisella on potentiaalia kansainvälisillä markkinoilla, sanoo sijoittaja Petri Saloperä.

Saloperä kertoo yrityskaupan toteuttavan pitkäaikaisen haaveensa. – Olen seurannut suomalaisen alkoholibisneksen kehitystä ja haaveillut voivani olla mukana vahvistamassa kansainvälistä kasvua.

Hänen mukaansa hanketta ei kuitenkaan olisi syntynyt ilman Ruohomaan vahvaa osaamista.

– Ilman Marttaleenan ammattitaitoa tämä unelma ei koskaan olisi toteutunut.

Yrityskaupan myötä Ägräksen tislaamotoiminta siirtyy uuteen, vielä julkistamattomaan sijaintiin. Toiminta käynnistetään alkuvaiheessa pienellä ydinryhmällä, ja Ruohomaa siirtyy uuden yhtiön johtoon.

Tavoitteena nostaa suomalainen viski maailmankartalle

Ruohomaan mukaan uusi omistuspohja mahdollistaa aiempaa pitkäjänteisemmän tuotekehityksen ja kansainvälisen kasvun.

– Tekemäni valinnat ovat muokanneet portfoliota ja Ägräksen brändiä. Nyt voin entistä vahvemmin kehittää tuotevalikoimaa, hän sanoo.

Ruohomaan mukaan tavoitteena ei ole ainoastaan kasvattaa Ägräksen tunnettuutta, vaan samalla vahvistaa koko suomalaisen viskikulttuurin asemaa maailmalla.

– Kyse ei ole vain yhden tislaamon tulevaisuudesta. Meillä on uniikit raaka-aineet ja osaaminen, mutta pienenä maana tarvitsemme yhteistyötä päästäksemme viemään suomalaisen viskin ilosanomaa myös Suomen rajojen ulkopuolelle, Ruohomaa toteaa.

Suomalainen viskiala on viime vuosina kasvattanut kansainvälistä näkyvyyttään useiden palkittujen tislaamojen ansiosta. Ars Bibendi Oy myötä Ägräs Distillery aikoo jatkaa tätä kehitystä ja vahvistaa asemaansa yhtenä suomalaisen käsityöviskin tunnetuimmista nimistä. Ensimmäiset Marttaleena Ruohomaan valmistamat viskit on tarkoitus tuoda markkinoille vuonna 2027.

Lähde ja kuvat: Ars Bibendi Oy 

Juomaposti Shepherd Name 2026