Olutta, makkaraa ja markkinointia -tapahtuma kokosi pienpanijat ja lihantuottajat yhteen
Kumpi voittaa, lihamestari vai panimomestari? Muun muassa tätä pohdittiin Lihakeskusliiton ja Pienpanimoliiton yhteisessä tapahtumassa.
Perjantaina 5.5.2023 Helsingin Tukkutorilla järjestetty Olutta, makkaraa ja markkinointia -tapahtuma toteutettiin Lihakeskusliiton ja Pienpanimoliiton yhteistyönä. Ohjelmassa oli oluiden ja kevään uutuusmakkaroiden maistelua, uusien makuparien pohdintaa, mielenkiintoisia puheenvuoroja sekä toimijoiden verkostoitumista.
Kumpi voittaa markkinoinnissa, lihamestari vai panimomestari?
Näillä sanoilla pohjustettiin SOK:n markkinointijohtaja Lauri Toivosen puheenvuoroa, jossa käsiteltiin oluen ja lihajalosteiden pientuottajien markkinointia sekä onnistumisten että kompastuskivien kautta. Toivonen haastoi puheenvuorossaan pientuottajia miettimään markkinointia toisaalta totuttujen kaavojen ulkopuolelta ja toisaalta taas systemaattisen brändin rakennustyön kautta.
Sekä lihajalosteiden että oluiden markkinoinnissa takerrutaan Toivosen mukaan helposti stereotypioihin eikä uskalleta tehdä rohkeita ratkaisuja ihmisten suututtamisen pelossa. Yhtenä virkistävistä poikkeuksista tähän Toivonen nosti esille Olarin Panimon Märichello-oluen. Yleisesti markkinoinnin asiantuntijan näkökulmasta pienpanimoiden markkinointi voittaa suuremmat helposti juuri rohkeiden kokeilujen ja erottuvuuden avulla.
Panimomestarin ja lihamestarin yhteiset haasteet
Tapahtuman ohjelmaan kuuluneessa paneelikeskustelussa pienpanimoita edustivat Beer Hunter’sin Mika Tuhkanen ja Maku Brewingin Jussi Tamminen. Keskustelussa tuotiin esille lihavalmistajien ja pienpanimoiden yhteisiä haasteita sekä onnistumisia hyvässä ja humoristisessa hengessä.
Erityisesti keskustelussa nousi esille suurten tuottajien suhde pientuottajiin. Asiassa nähtiin sekä hyviä että huonoja puolia. Oluen näkökulmasta asiassa nähtiin myös positiivisia puolia: Suurten panimoiden pyrkimys pysytellä trendien aallonharjalla voi parhaassa tapauksessa tuoda uusia asiakkaita myös pienpanimoille.
Pohdintaa herätti myös aiemmin tilaisuudessa puheenaiheena ollut markkinointi. Keskustelijat pohtivat sitä, mitä voi markkinoida artesaani- tai käsityötuotteena sekä sitä, kannattaako markkinoinnissa mennä tarina vai tuote edellä. Myös tulevaisuuden ennustaminen (esimerkiksi Venäjän Ukrainaan hyökkäyksen seurauksena) huoletti keskustelijoissa sekä pienpanimoiden että lihantuottajien edustajia.
Olut ja makkara, yhdessä enemmän?
Pienpanimoita tapahtumassa oli paikalla neljä: Beer Hunter’s, Maku Brewing, OlutMylly sekä Tornion Panimo. Tarjolla oli runsaasti erilaisten oluiden kanssa hyvin yhteensopivia makkarauutuuksia sekä myös kahta tapahtuman päätuotetta yhdistää purtavaa: Olutmyllyn ja Metsärannan Lihan yhteistyössä tuottamia Mäskäri- ja Svejk Pils -makkaroita.
Teksti ja kuvat: Erkki Ukkola
Päivitys 9.5.2023
Suomessa on noin 300 liha-alan yritystä ja noin 120 pienpanimoa. Perjantaina 5.5.2023 ne yhdistivät voimansa ja toivat esille kesän uutuustuotteita. Makkara ja olut ovat tunnetusti hyviä kavereita keskenään, ja toimialojen pk-yrittäjillä on paljon yhteistä keskenään.
Pk-yrittäjien merkitys suomalaisen ruokakulttuurin rikastajana on merkittävä. Pk-yritykset ovat myös merkittäviä paikallisia työllistäjiä, ja sitä oman tai vaikkapa mökkipaikkakunnan makkaraa, palvikinkkua tai artesaaniolutta on tietenkin mitä mukavinta maistella. Tukkutorin tapahtumassa yhdistettiin kesän makkarauutuuksia niille sopivien oluiden kanssa.
– Kouvolan lakugrillissä on käytetty Kouvolan Lakritsin lakritsijuurta, jossa ei ole ollenkaan sokeria, joten makkaraan ei tule makeutta. Makkarassa on kuitenkin hyvä lakritsin jälkivivahde. Lisäksi makkarassa on possunlihaa, fenkolinsiemeniä ja urfa-chiliä.
Ruuda kertoo, että lakritsimakkaran kehitys vei häneltä muutaman vuoden. Tänä kesänä Kouvolan lakugrilliä löytyy pääkaupunkiseudulta K-kaupoista, Kymenlaaksossa sitä on myynnissä laajemmin.
– Tästä voi hyvin tulla ainakin paikallinen hittituote, vähän niin kuin Tampereella mustamakkara, arvioivat tuotetta maistaneet.
Mattila Bros. on ollut viime aikoina tapetilla voitettuaan Suomalainen menestysresepti -kilpailun. Tukkutorilla ei kuitenkaan maisteltu voittajatuotteita (valmisruokia), vaan naudan brisketistä valmistettua makkaraa.
– Briskettimakkara on tehty naudanrinnasta, ja siihen on erikseen savustettu naudan rasvaa. Lisäksi on vain mausteita, lihapitoisuus on yli 90 prosenttia. Makkaraa on saatavissa kesäsesonkiin Keskon kaupoista, Tero Sivula kertoo.
Järvenpääläiseltä perheyritykseltä, Wurstilta, tapahtumassa oli mukana kolme makkaraa: kestosuosikki Krakova, mausteinen, cheddar-juustolla ryyditetty Brasilian salsicha ja Marokosta makuumaailmansa ammentava Marrakesh. Näille makkaroille Hurttia suosittaa olutpariksi Tornion panimon Arctic Ipaa, pohjoisen rajakaupungin kasvattien lahjaa reilummin humaloitujen oluiden ystäville. Arctic Ipa sopii loistavasti grilliruoan kylkeen.
Pohjanmaan Kannuksesta lähetettiin maisteltavaksi kolme uutuusmakkaraa: Pouttu Cheese Mex grillimakkara vei maistelijansa Meksikoon ja Pouttu Chimichurri yrttien ja chilin ryydittämänä tietenkin Argentiinaan. Nousuaan tekevät ryynimakkarat saivat seurakseen trendikkään Pouttu Oh’rakas grillimakkaran, joka sopii Poutun Laura Kososen mukaan hyvin myös ruoanlaittoon.
Poutun mausteiselle Chimichurrille Hurttia suosittelee Myllärin single-humaloitua Citra Ipaa, joka tunnetaan sekä hyvänä terassikaverina että mausteisten makkaroiden seuramiehenä.
Tuusulalainen Maku Brewing ja helsinkiläinen Votkins olivat jo yhteistyön konkareita. Maku Brewing O’makkara oli sarjansa testivoittaja Akateemisen Kiuas-Seura ry:n “Vuoden parhaat makkarat 2022” -makutestissä. Korpelan ja Nokian panimon yhteistyö kukoisti Smash olutburgerpihvin muodossa. Burgerin pihvissä maistui yhteistyön tuloksena Nokian Panimon Keisari Luomu Pils -olut.
Tapahtumaa järjestäneen Lihakeskusliiton Ninnu Perälä ja Pienpanimoliiton Esa Salminen olivat tapahtumaan tyytyväisiä.
– Meillä oli letkeä ja onnistunut verkostoitumistapahtuma, joka poikii tulevaisuudessa toivottavasti vielä lisää yhteistyötä pienten liittojen kesken. Oli mukava nähdä innovatiiviset uutuudet saman katon alla. Pk-yrittäjät ovat tärkeitä tekijöitä ja myymälöiden hyllyjen rikastuttajia. Meno oli niin mukavaa, että pohdittiin jo, että tällaisesta tapahtumasta voisi tulla perinne, järjestelemässä ollut Lihakeskusliiton Ninnu Perälä pohtii.
Lähde: Lihakeskusliitto tiedote