Juomaposti Olvi

Mitä on juomamatkailu?

Viimeiset viisi vuotta ovat lisänneet kotimaanmatkailua ja kun se yhdistetään jo kymmenisen vuotta vallalla olevaan ruoka- ja juomamatkailutrendin nousuun, voisi puhua jo aika suuresta kiinnostuksesta kotimaisia ruoan ja juoman pientuottajia kohtaan. Siksi on hyvä selventää, mitä oikein on juomamatkailu?

Terminä juomamatkailu on aika uusi ja sen käyttö on vielä hieman vakiintumatonta. Lyhyesti; juomamatkailussa tarkoituksena on nimenomaan juomaan liittyvä kokemus ja koko matkan tärkein motiivin on juomien maistaminen ja niiden kautta paikallisuuden kokeminen. Juomamatkailu on kulttuurin kokemista samalla lailla kuin muutkin matkailun kulttuurialat, voihan juoman kautta kokea tarinoita, paikallisuutta ja raaka-aineiden ainutlaatuisuutta. Näin juoma voi edustaa paikallista perinnettä, olla osa lähitarinaa tai jopa symboloida jotain kohdetta.
Koska juoma kiinnostaa, olemme valmiita matkustamaan entistä pidempiä matkoja ja käyttämään enemmän rahaa autenttisten juomakokemusten- ja tarinoiden vuoksi. Tärkeää on paikallisuus, se että saa kokea jotain juuri siellä mistä se on kotoisin.

Viimeisen kahden vuoden aikana yli 90 prosenttia kaikista matkailijoista on jotenkin osallistunut ruoka- tai juomamatkailuun. Sen lisäksi, että monet matkailevat nimenomaan ruoka- ja juomakokemusten takia, niiden merkitys on noussut huomattavasti myös muussa matkailussa. Juoma-alan yritykset, tislaamot, panimot ja tilaviinitilat ovat Suomessa keskimäärin hyvin paikallisia ja suhteellisen pieniä yrityksiä, joka kiinnostavat sekä paikallisia että matkailijoita. Miten juomamatkailua voisi kehittää ja mitkä ovat sen haasteet?

Pienpanimot matkailuvaltteina maailmalla

Isot, tunnetut olutmerkit ovat olleet edelläkävijöitä matkailijoiden houkuttelemisessa. Kukapa ei meistä olisi kuullut, tai jopa käynyt Irlannissa Guinness-oluen elämyskeskuksessa ja juonut elämänsä parhaan pintin sen kattoterassilla. Maailmalla myös varsinkin amerikkalaiset pienpanimot ovat jo aikaa sitten heränneet trendiin mukaan, ja nyt jo Suomessakin hyvin tunnetut taproomit, missä saatetaan maistella erikoiseriä itse oluentekijän tarjoilemana, ovat tästä hyvä esimerkki. Ne ovat juuri sitä paikallista eksklusiivisuutta, mitä matkailija hakee. Pienpanimot ovatkin monesti muuttuneet olutpanimosta myös matkailu- tai jopa pyhiinvaelluskohteiksi, kuten kalifornialainen Russian River -pienpanimo. Usein panimot ovatkin liittäneet tuoteportfolioonsa oluiden lisäksi runsaasti matkailutuotteita, kuten erilaisia maisteluita, kierroksia tai olut ja ruoka -illallisia. Maailmalla tähän ovat heränneet panimoiden lisäksi myös käsityöläistislaamot, juomatalot, raaka-ainetilat ja muut käsityöläisjuomatuottajat.

Juomamatkailun hyödyt pientuottajalle

Juomamatkailun kehittäminen kannattaa koko aluetta, sillä tutkimusten mukaan juomamatkailijat hyödyntävät alueella myös muita palveluja. Vaikka suurin syy juomamatkailuun on makujen kokeminen, sieltä löytyy myös muita seikkoja, joiden varaan voi vaikka pienpanimo- tai tislaamovierailuja rakentaa. Matkailija haluaa kokea ja oppia uutta, juomaan ja alueeseen liittyvää täsmätietoa. Samalla hän haluaa myös nauttia ympäristöstä ja tietysti tavata juomantekijää, jolloin tuotteesta tulee hänelle henkilökohtaisempaa. Jos nämä kaikki osa-alueet onnistuvat, syntyy ainutlaatuinen muistijälkikokemus, joka kantaa myös tulevaisuuteen – matkailija saattaa ostaa myös kotipaikkakunnallaan samaa tuotetta positiivisen muistijäljen takia.

Tarinallistaminen juomamatkailussa

Matkailun yhtenä yhä kasvavana trendinä on ollut tarinallistaminen ja tämä korostuu varsinkin ruoka- ja juomamatkailussa. Pientuottajat ovat usein hyvin paikallisia ja matkailutarjontaa suunnitellessa kannattaakin hyödyntää paikallishistoriaa, -kulttuuria tai -raaka-aineita osana yrityksen tarinaa. Näin matkailija voi helpommin muodostaa yhteyden alueen ja juoman välille.

Nyt yhtenä nousevana pienpanimo- ja tislaamotrendinä näkyy “fanitus” ja näissä näkyykin hyvin laaditun tarinan voima. Mielenkiintoinen tarina on samaistuttava, sisältää elementtejä matkailijan näkökulmasta paikallisuuden ja huumorin ohella. Näin matkailija muistaa sekä yrityksen että sen, missä se sijaitsee. Matkailutuotteina oluiden ja elämysten lisäksi kannattaakin olla panimon tarinaa vahvistavia oheistuotetta, kuten t-paitoja yms. onhan matkailijalla usein löysemmät ”ostohousut” jalassa.

Juomamatkailun kärkituotteet

Juomayrittäjän päätehtävä on tietysti tuottaa juomaa, mutta keskittyminen erilaisiin matkailutuotteisiin on tulevaisuuden ala. Tehdaskierrokset ovat olleet jo pitkään juomayrittäjän vierailu- ja matkailuvaltteja, mutta niitäkin voi kehittää edelleen vastaamaan matkailijan tarpeita. Juomamatkailijat ovat monenkirjavaa joukkoa, ja tehdaskierrokset ovat taas melko standardisoituja niin aikansa kuin sisältönsä puolesta. Näiden räätälöiminen edelleen erilaisiksi palvelukonsepteiksi luo matkailijaa kiinnostavaa sisältöä.

Juomamatkailussa korostuu myös markkinoinnin tärkeys. Juomayrittäjien näkyvyys ruoka- ja juomamatkailumainonnassa on vielä hyvin vaihtelevaa. Tiiviimpi yhteys paikallisen matkailuorganisaation ja juomayritysten välillä olisi tärkeää, mutta usein se on myös kiinni matkailuorganisaation halukkuudesta, valitettavasti edelleen osa kotimaanmatkailuorganisaatioista ei tunnu arvostavan juomia matkailuvaltteina.

Jos haluaa kehittää omaa matkailutuotettaan, siihen tulee panostaa sekä henkilöresurssi- että talouspuolella. Matkailun houkutettavuutta lisää usein sijainti mutta myös tarjonta. Siksi kannattaakin miettiä matkailun merkitystä omalle yritykselle. Parhaimmillaan juomamatkailu on matkailijalle elämys, joka muistetaan pitkään. Siksi jos siihen panostaa, se kannattaa tehdä kunnolla. Tällöin sekä yritys että matkailija hyötyvät siitä parhaiten.

Miten luon kiinnostavan olutmatkailutuotteen?

• Käytä paikallisuutta
ja tarinaasi.
• Markkinoi mielellään yhdessä muiden lähituottajien ja matkailuyritysten kanssa
• Luo selkeät matkailutuotteet, ja räätälöi tarjontasi
• Ota asiakkaiden tarpeet huomioon paikan päällä: Panimokierroksella olutta oikeasta lasista, siistit wc-tilat, istumisen mahdollisuus, mahdollinen ruokatuote.

Katso myös:

Kesän Juomapostissa juomamatkailua, ruokaa ja tuhdisti tietoa!

Laitilan Uutuudet 2025 Juomaposti
Laitilan Uutuudet Kesä 2025 Juomaposti