Suomi 100 -tunnus Havu Nordic Alelle

Tamperelainen Nordic Brewery pääsi Havu Nordic Alellaan 100 hyvää Suomesta -ohjelmaan ja sai Valtioneuvoston kanslian myöntämän Suomi 100 -juhlavuoden virallisen logon käyttöönsä.

Nordic Breweryn taustahahmoihin kuuluva Sami Lappalainen kertoo, että panimo laati huolella perustelut, joissa nousivat esiin niin yhdessä tekeminen, tulevaisuus ja suomalaisuus kuin kansainvälisyyskin.

– Ei ole olemassa suomalaista tai edes pohjoismaista oluttyyliä. Me haluamme luoda tällaisen oluttyylin ensin Suomessa ja jalkauttaa sen sitten muihin Pohjoismaihin. Olemme haastaneet muita pienpanimoita mukaan kehittämään Nordic alea, jolla olisi karkeat prosentti- ja värirajat ja jonka mausteet tulisivat Suomen luonnosta, Lappalainen selostaa.

Lappalaisen haaveena on, että kun suomalaiset näyttävät mallia, voidaan Nordic alea kutsua tekemään myös ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset.

– Kolmen neljän vuoden päästä APAn ja IPAn rinnalla Ratebeerissä on Nordic ale!

Suomalaisista metsän mauista ammentava Havu Nordic Ale on tummahko ale, joka on maustettu tuoreilla männyn-, kuusen- ja katajanhavuilla. Oluen vahvuus on 6 %.

– Lisäksemme vain yksi suomalainen panimo pääsi mukaan 100 hyvää Suomesta -ohjelmaan, nimittäin Panimo Honkavuori Koli-aiheisella IPA 347:llään, Lappalainen kertoo.

Tap takeover ja matkamessut Berliinissä

Havua on tarjolla Gastropub-ravintoloissa sekä muissa laadukkaissa suomalaisissa olutravintoloissa. Mutta Suomen metsä maistuu myös Berliinissä, missä Havulla on kunnia olla jättimäisten ITB-matkamessujen kutsuvierasoluena.

ITB käynnistyy 8. maaliskuuta, ja samalla päivämäärällä Nordic Breweryn Tap Takeover valtaa Berliinissä kovaa mainetta nauttivan Hopfenreich-olutravintolan hanat. Panimo on ensimmäinen suomalainen, joka onnistuu tässä.

MN