Rosana raportoi: Pumpkin spice, amchur ja viraali kurkkusalaatti

Maailma muuttuu jatkuvasti ympärillämme, myös se mitä juomme ja syömme. Rosana Raportoi-kolumnissa inspiroidutaan maailman uusista juoma- ja ruokatrendeistä, pyritään poimimaan mielenkiintoisia aiheita uusista ilmiöistä, joita havaitaan sosiaalisessa mediassa sekä ajankohtaisimmista alan puheenaiheissa, ehkä joskus myös spekuloidaan yhteiskunnallisia ilmiöitä tai uusia elämäntyylejä liittyen ruokiin ja juomiin.

Amchur korvaa  sitruunan

Amchur eli vihreistä mangoista kuivattu jauhe on noussut suosioon suurkaupunkien baareissa. Yleensä baarimikot käyttävät sitruunahappoa sour-tyylisten cocktailien valmistamiseen mutta korvaavat sitä nyt amchurilla. Los Angelesissa intialainen ravintola Pujja Palace on noussut suosioon käyttämällä drinkeissä amchuria, jota yleensä käytetään intialaisen ruoan valmistamisessa. Pujja Palacessa kokeillaan muitakin fuusioita perinteisistä cocktaileista käyttäen intialaisesta keittiöstä tuttuja raaka-aineita kuten tamarindia ja Rooz Afzaa eli intialaista mehutiivistettä.

Oletko koskaan kokeillut perinteisiä cocktaileja uusilla raaka-aineilla? Jaa kokemuksesi meille Juomapostin sosiaalisessa mediassa @juomaposti (Facebook, TikTok, Instagram)

Viraali kurkkusalaatti 

Nyt on trendikästä viipaloida kokonainen kurkku ja tehdä siitä salaatti ravistamalla sitä muovipurkissa. Kanadalainen Logan Moffitt, nimimerkillä logagm, on noussut suosioon viraaleilla kurkkuresepteillään TikTokissa ja luonut reseptiensä ympärille ‘kurkkuyhteisön’.

Logan on tehnyt useita versioita kurkkuresepteistään. Katsotuimmassa videossaan hän käyttää seuraavia raaka-aineita: lohta, tuorejuustoa, avokaadoa, kapriksia, baagelimaustesekoitusta, sipulia ja MSG -pulveria. Kaikki ainekset lisätään muovipurkkiin ja ravistetaan. Logan nauttii salaattinsa puikoilla suoraan näistä muovipurkeista.

‘Kurkkuvallankumous’ näkyy myös ruokakaupoissa. Amerikkalainen nettiruokakauppa FreshDirect kertoi 172% kasvusta kurkkujen myynnissä  heinäkuulta, verrattuna edelliseen vuoteen, raportoi New York Times.

Loganin Alkuperäinen resepti, joka saavutti noin 6 miljoonaa seuraajaa ja 261 tuhatta tykkäystä TikTokissa kuvaa aasialaistyylistä kurkkusalaattilisuketta, jonka hän on myöntänyt lainanneensa Korealaiselta ruokavaikuttajalta Maangchilta. Korealaiset maut ovat rantautuneet myös Suomeen viime vuosina ja ruokakaupoista löytyy paljon korealaistyylisiä marinadeja ja kastikkeita.

On mielenkiintoista nähdä, kuinka nuoret sukupolvet keksivät uusia tapoja käyttää niinkin yksinkertaista raaka-ainetta kuin kurkkua. Vaikka kurkkusalaatteja onkin eri puolilla maailmaa ollut jo kautta historian.

Pumpkin spice latte – syksyn ‘kuumin’ juoma jakaa edelleen mielipiteitä. 

Syksy on sadonkorjuu aikaa. Illat pimenevät, puiden lehdet vaihtavat väriä, sytytämme kynttilöitä ja näemme vuosi vuodelta kuinka  ‘pumpkin spice’ maku on rantautunut Suomenkin kauppojen hyllyille. Emme pysty täälläkään enää välttymään tältä syksyiseltä sesonkimaulta.

Mikään ei kuvasta syksyn tunnelmaa juomana vahvemmin kuin Starbucksin pumpkin spice latte, lyhennettynä PSL. Starbucks lanseerasi tämän juoman ensimmäisen kerran vuonna 2003 syksyn sesonkivalikoimaan. Vaikka kyseisen juotavan nimi onkin pumpkin spice latte,, tähän alkuperäiseen reseptiin ei lisätä lainkaan aitoa kurpitsaa, vaan siihen käytetään vain samoja mausteita kuin amerikkalaiseen kurpitsapiirakkaan eli kanelia, muskottia, neilikkaa, maitovaahtoa ja sokeria. Ensimmäisellä vuosikymmenellä tuotetta myytiin noin 200 miljoonaa kappaletta, kirjoittaa Business of Business. Starbucks päätti patentoida tuotteen vuonna 2013.

Pumpkin Spice Latte on jakanut paljon mielipiteitä yli 10 vuoden ajan sosiaalisen median eri kanavilla. Alkujaan Pumpkin Spice Latte lisättiin siellä ‘starter pack’-tyylisiin kollaaseihin kuvastamaan tavanomaista (usein) länsimaalaista tai valkoista naiskuluttajaa. Kollaaseihin kuului myös Michael Korsin laukut, Ugg-saappaat, mustat leggingsit ja joogamatot. Näiden kollaasien tarkoitus oli kuvata keskimääräistä amerikkalaista naiskuluttajaa, raportoi BoF. Syksyisin useat sosiaalisen median kanavat ovat vuosittain tuoneet nämä kollaasit pinnalle, juuri silloin kun tavallisen naiskuluttajien lempijuotava pumpkin spice latte palaa Starbucksin sesonkivalikoimaan.

On mielletty, että tämä prototyyppi tavallisesta naispuolisista kuluttajasta pitää myös syksystä. Erityisesti pohjoisten osavaltioiden Amerikkalaiset naispuoliset bloggaajat saivat suosiota sosiaalisen median sisällöistään, joissa näkyi paljon ruskamaisemia, brunssi hetkiä, kurpitsa peltoja ja tietenkin vuodenaikaan sopivia lämpöisiä juotavia kuten PSL. Kuvat juomista, joissa oli vihreä merenneitologo symbolisoi tietynlaista ylemmän luokan kuluttajakuntaa, joilla oli varaa nauttia näitä sesongin juomia kertoo YouTube-vaikuttaja Shelby Orme video-esseessään. Kaikki tämä kohu jota voitaisiin tulkita jopa naisvihaksi antaa Starbucksille internetissä runsaasti digitaalista jalanjälkeä. Tästä aiheesta on selkeästi käyty keskustelua jo viimeiset 10 vuotta, niin kuin Mischellany News on raportoinut.

YouTube-vaikuttaja Tiffany Ferg myös korostaa video-esseessään koko syksyä visuaalisesti kuvastavan ilmeen ‘pumpkin spice industrial kompleksiksi’. “Sesonkien vietosta on tullut performatiivista internetissä, me kaikki voimme kuvitella miltä kaikki neljä vuodenaikaa voi tuntua, näyttää, tuoksua tai maistua.” Hän jatkaa, että mahdolliseen syksyn sesongin kaupallistamiseen liittyy nostalgiaa. Ehkäpä ilmastonmuutoksen ja tilastollisten väli sesonkien lyheneminen on saanut meidät kaipaamaan ja juhlistamaan syksyä enemmän. Pumpkin spice latte tuotteet olivat hitti ja yli 600 miljoonan dollarin markkina vuonna 2018, kirjoittaa The Guardian.

Starbucks on jo vuosikymmenien ajan tunnettu maailmanlaajuisena kahvilaketjuna, joka saanut runsaasti näkyvyyttä useiden julkisuuden henkilöiden avulla, jotka ovat näyttäytyneet paparazzikuvissa näiden paperikuppien kanssa. Voisimme ehkä tulkita Starbucksin kuppeja 2000-luvun kapitalismin statussymboleina. Vaikka Starbucksin onkin kapitalistien kuluttamisen esikuvina The Guardianin mukaan, The Vox kuitenkin raportoi, että vuoden 2008 laman aikaan PSL:n kulutus oli huipussaan ja se miellettiin tuon ajan lohtu juomaksi. Artikkelin mukaan Amerikkalaiset kuluttajat ostivat vähemmän tuoreita elintarvikkeita vuonna 2009, kun koko kansa vielä sinnitteli maan haastavan talouden merkeissä.

The USA Today spekuloi online-maailmassa saatua kritiikkiä että Starbucksista ja erityisesti pumpkin spice latten ja tämän juotavan kliseisimmän naiskuluttajan kritisointi online-maailmassa kuvastaa vastakaikua geneerisempiin kapitalismin symboleihin. Kritiikkiä näkyy mitä yleisimmillä kanavilla kuin esimerkiksi Redditissä. Pumpkin spice latten symbolismista käydään hurjaa keskustelua joka vuosi, The Vox on asiasta ajan tasalla kirjoittanut tänäkin vuonna.

Oletko myös hurahtanut tähän syksyiseen makuun? Kuulemme mielellään suomalaisesta näkökulmasta tästä aiheesta meidän sosiaalisessa mediassa @juomaposti (Facebook, TikTok, Instagram)

Teksti ja kuvat; Rosana Lindfors, paitsi ensimmäinen Pexels

Katso myös:

Rosana raportoi: Ruoka-ja juomamaailman trendejä