Matkustajatuonnin tutkimus: Oluen tuonti lisääntyi viime vuonna lähes 40 prosenttia
TAK:n tutkimuksen mukaan alkoholijuomien matkustajatuonti Virosta kasvoi viime vuonna peräti 26 prosenttia, vaikka matkoja tehtiin aiempaa vähemmän. Erityisesti kasvoi mietojen juomien tuonti; oluen, siiderin ja lonkeroiden tuonti lisääntyi lähes 40 prosenttia. Syynä on tutkimuksen mukaan Suomen korkea alkoholivero, sillä joka kolmas ilmoittaa halvemman alkoholin olevan ainoa tai merkittävä syy matkustaa Viroon. Tutkimuksen ovat tilanneet Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Päivittäistavarakauppa ry PTY, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ja Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK.
Vaikka suomalaisten laivamatkat vähenivät viime vuonna kolme prosenttia, alkoholijuomia tuotiin viime vuonna 37 miljoonaa litraa, mikä on 26 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna 2018. Oluen tuonti kasvoi 35 prosenttia, siiderin 42 ja long drink -juomien 39 prosenttia. Sen sijaan väkevien juomien tuonti laski 30 prosenttia.
– Erityisesti tuonti on kasvanut mietojen juomien osalta eli juuri niissä tuoteryhmissä, joissa Viro alensi alkoholiveroaan heinäkuussa 25 prosentilla. Matkustajatuonnin rajua kasvua selittää se, että Suomessa alkoholivero on yli kaksinkertainen Viroon verrattuna, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.
Alkoholin edullisempi hinta korostuu Viron-matkailussa
Jopa noin 30 prosenttia eli lähes joka kolmas Virossa vierailleista suomalaisista sanoi Viron edullisemman hintatason olevan ainoa tai merkittävä syy matkustaa Viroon kun vuonna 2018 vain 18 prosenttia matkustajista sanoi hintatason olevan merkittävä tai ainoa syy matkaan.
Matkailu-ja Ravintolapalvelut MaRa ry tiedotti jo viime vuoden lopussa miten alkoholijuomaveron nousu Suomessa ja Viron alkoholijuomaveron lasku kesällä näkyi alkoholin myynnin notkahtamisena Suomessa. Anniskelumyynnin laskun lisäksi koko vähittäismyynti laski, joten alkoholin myynti Suomessa väheni kokonaisuudessaan.
TAK:n tutkimuksen mukaan tuonnin kasvu painottui mietoihin alkoholijuomiin, joten se vaikuttaa niin anniskelumyyntiin kuin päivittäistavarakauppamyyntiin nimenomaan oluessa ja muissa panimojuomissa. Erityisesti tämä kurjistaa anniskelumyyntiä. MaRan mukaan alkoholin kulutuksesta nautitaan jo noin 90% kotona, anniskelumynnin olessa noin 10% ja yksityistuonti lisää siirtymää kotikulutusta kohti.
Hallitus on ohjelmassaan linjannut, että alkoholiveroa korotetaan tällä vaalikaudella.
– Ohjelmaan on myös kirjattu, että hallitus seuraa alkoholin matkustajatuonnin kehitystä. Nyt kun matkustajatuonti on kasvanut näin rajusti, Suomessa alkoholiveroa ei yksinkertaisesti voi enää korottaa, vaan tärkeintä on turvata suomalaiset työpaikat ja panimoalan elinvoimaisuus, Pakarinen sanoo.
Suomi on jo EU-maiden kirein oluen alkoholiverottaja.
Suurtuojien arvioidaan myyvän miljoonia litroja eteenpäin
Suurtuojien eli yli 100 litraa alkoholijuomia Virosta tuoneiden osuus on kasvanut. He toivat noin 40 prosenttia matkustajatuonnista. Matkustajamäärästä lähes viidennes toi 80 prosenttia Virosta Suomeen tuoduista alkoholijuomista.
-Tämä herättää kysymyksen, tuodaanko alkoholia todellakin vain omaan käyttöön, kuten vastaajista 91 prosenttia kertoo. Samalla he kuitenkin arvoivat, että yli 20 prosenttia eli kahdeksan miljoonaa litraa myydään eteenpäin. Kyse on harmaasta taloudesta, jota alkoholiveron nosto vain lisäisi, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen sanoo.
Tulokset selviävät Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n tutkimuksesta, jossa haastateltiin 1927 Viron ja Suomen välisillä laivoilla matkustavia suomalaisia. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton lisäksi tutkimuksen on tilannut Palvelualojen ammattiliitto PAM, Päivittäistavarakauppa ry PTY, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ja Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK.
Lähde: Panimoliitto, MaRa ry
Taulukko: Panimoliitto
Kuva: Aniko Lehtinen