Pääkirjoitus: Olutmarkkina tulee muuttumaa – halusimme tai ei
Päätoimittajamme Anikó Lehtinen pohtii vuoden ensimmäisen Olutposti-lehden pääkirjoituksessa olutmarkkinan muutosta.
Istuva hallitus on kertonut, että kahdeksanprosenttiset juomat ovat tulossa päivittäistavarakauppaan tällä hallituskaudella. Vapaampi alkoholipoliikka on kuluttajan etu, mutta on hyvä tiedostaa, että vahvojen alkoholijuomien kauppaantulo tulee muuttamaan olutmarkkinaa ja kulttuuria. Varsinkin kun tiedetään, että 90 % Suomen olutvolyymista on päivittäiskauppamyyntiä.
Suomesssa on ollut Euroopan laajimmat olutosastot, johtuen mm.alkoholilaista, jossa vain enintään 5,5 -prosenttiset juomat ovat päivittäistavarakauppamyynnissä. Nyt kahdeksanprosenttisten juomien tullessa kauppaan luultavimmin jo keväällä 2024, se tarkoittaa oluthyllyjen ja -tuotenimikkeiden vähentymistä ainakin aluksi. Juomaosastot eivät nimittäin voi kasvaa samassa suhteessa kun erilaisia enintään 8-prosenttisia juomia on mahdollista hankkia kaupan hyllylle, ja jo alkuvuonna on ollut viitteitä siitä, että kaupat supistavat olutvalikoimiaan, että saadaan viinejä ja erilaisia rtd(ready to drink)- juomia tilalle.
Panimoiden ja maahantuojien kohdalla korkeintaan kahdeksan prosenttisten oluiden tulo ruokakauppojen valikoimiin tarkoittaisi erilaista kokonaishallintaa omien tuotenimikkeiden määrän ja hintapisteiden kohdalla. Nyt yli 5,5 -prosenttisia oluita tehdään ja tuodaan maahan useimmiten suhteessa hyvin paljon vähemmän, niiden myyntikanavien ollessa oma myymälä ja/tai haanahuone, Alko sekä ravintolat. Panimoiden kokonaisportfolio luultavasti muuttuisi paljonkin, kun myös vahvojen oluiden volyymit nousisivat. Toisaalta kauppaan voisi tehdä entistä enemmän erilaisia oluttyylejä, jos kaupat vaan ottavat ne valikoimiin. Selvää kuitenkin on, että esim. erilaisten IPA-oluiden nimikemäärä luultavasti vähenee, kun uusia tyylejä tulee lisää.
Kuluttajat ovat Suomessa tottuneet ostamaan oluensa päivittäistavarakaupan puolella korkeintaan 5,5 -prosenttisena ja kaupan puolen valikoimat ovatkin suurimmalta osalta edelleen vaaleaa lageria. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten oluen myynti muuttuisi kategorian sisällä – ja muuttuisiko se? Joka tapauksessa panimoille ja maahantuojille tämä olisi myös mahdollisuus tuoda kauppoihin entistä monipuolisemmin sekä erilaisia oluttyylejä että oluita.
Oluen uusi prosenttiraja vaikuttaisi nyt Alkoissa myytävien ja usein yksityistuontina maan rajojen ulkopuolelta ostettujen vahvojen lager-oluiden asemaan. Näistä monet ovat valmiiksi kahdeksanprosenttisia(ja hieman yli menevistä olisi kohtuullisen helppo tehdä uuden kauppavahvuuden mukaisia) joten vahvojen, noin 8 %:sten lagereiden myynti kaupoissa on hyvin odotettavaa.
Olemme siis kohta täysin uuden tilanteen äärellä, ja saamme nähdä mihin kuluttajan käsi käy. Vaikuttaako hinta, juomatyyppi, uutuudenviehätys, kotimaisuus vai brändi – tämä jää nähtäväksi.
Kuva Maria Markus