Olutharrastajat kertovat: Miksi oluenarviointisovellusta käytetään? 

Oluenarviointisovellukset ovat nykyään oleellinen osa olutharrastusta. Olutposti kysyi, miten olutharrastajat käyttävät oluenarviointiapplikaatioita ja mitkä asiat ovat heille siellä tärkeitä.

Ilmianna paikkakuntasi olutravintola

Oluenjuonti on harrastuspiireissä on muuttunut, se täytyy myöntää. On sitä sitten Suomessa tai ulkomailla, baarissa ja festareilla huomaa, miten oluen ensipuraisun jälkeen yhtä tärkeää tuntuu olevan sen merkkaaminen oluenarviointisovellukseen kuin itse oluen nauttiminen. Isossakin seurueessa saattaa vallita hetken täysi hiljaisuus kun kaikki pöydän ympärillä merkkaavat oluensa pisteet ja ottavat usein valokuvankin. Vasta sitten katsotaan toisiimme ja keskustelu voi alkaa.

Olutsovellusten aika

Olutarviointisovellukset ovat kohtuullisen uusi asia, vasta 2010-luvulta alkanut olutharrastuksen muoto. Osa meistä on pitänyt toki kirjaa oluistaan jo “esihistoriallisena” vihko- ja kynäaikanakin, mutta vasta oluenarviointiaplikaatiot, kuten jo vuonna 2010 luotu amerikkalainen Untapdt ja suomalainen Pint Please ovat saaneet olutkansan merkkaamaan jokaisen juomansa oluen ja tarkkailemaan tilauksiaan niin, että joka kerralla tulee maistettua uusi olut.

Tämän vahvistaa olutharrastajille tehty kysely* aiheesta; suurin osa vastaajista käyttää nimenomaan applikaatioita oluen arviointiin ja kokee “täppäämisen” eli oluen merkkaamisen yhtä tärkeäksi osaksi harrastustaan kuin itse oluen maistamisen ja kolmasosa myös nauttii täppäämisestä yhtä paljon kuin oluen juomisesta.

Samassa kyselyssä tuli ilmi, että oluen pisteyttäminen maistettaessa oli melkein yhtä tärkeää kuin itse täppäyksen merkkaaminen. Tässä kiinnostavaa oli myös se, että kysyttäessä pisteskaalasta, harrastajat eivät jakele täysiä pisteitä: Untapdt-sovellukset täydet pisteet eli 5 jaa useimmilta antamatta. Monet kommentoivatkin, että sitä täydellistä, viiden pisteen olutta ei ole löytynyt, ja tuskin löytyykään. Tämä on kiintoisa ajatus, täydellisiä oluita kun voi olla montakin.

Sovelluksen koukuttimet

Sovellukset on tehty käytettäväksi ja näin oluenarviontiapplikaatioissakin on useita pelillisiä ominaisuuksia, jolla koukutumme aina uudestaan avaamaan sovelluksen ja ostamaan sekä arvioimaan jopa oluita, joita emme muuten joisi, uusien täppäysten eli olutmerkintöjen saamiseksi. Tämä näkyy myös olutharrastajien vastauksissa, melkein puolet katsoo, että sovellus ohjaa heitä maistamaan uusia oluita. Oman arvionsa mukaan puolet vastaajista juokin vain noin parikymmentä prosenttia oluista arvioimatta niitä ollenkaan – yleensä silloin kyseessä on jo arvioitu olut, juomistilanteen ollessa usein sellainen, että syystä tai toisesta ei voi ostaa ennen maistamatonta olutta, kuten vaikka kylässä jossa joku toinen on hankkinut oluet.

Oluenarviointisovellutuksilla on myös tärkeä sosiaalinen ulottuvuutensa; sinne kerätään ystäviä samalla tavalla kuin esimerkiksi Facebookiin ja arvostellut oluet ilmestyvät uutisfeediin kaikkien olutkavereiden nähtäväksi. Näin sovellus onkin oma somensa. Pint Please-sovelluksen yhden perustajan, Juha Karppisen mukaan tämä onkin oluenarviointisovellusten yksi houkuttavuus, joka saa meidät palaamaan sinne yhä uudelleen, saman lailla kuin muihinkin sosiaalisen median alustoihin – meitä kiinnostaa mitä toiset juovat ja miten he pisteyttävät meihin verrattuna, olemmehan laumaeläimiä.

Tämä olutharrastuksen sosiaalisuuden muoto näkyy myös täppäämisen laadussa: puolet kyselyyn vastaajista panostaa kirjalliseen ja kuvalliseen antiin, koska täppäys katsotaan osaksi sosiaalisen median käytöstä, sitä verrataan mm. Instagramin tarina-osioon, siksi halutaan kuvailla myös nautintatilanne ja kirjoittaa arvio tai kuvata olut. Monella vastaajalla nousi esiin myös toisten arvioiden nostama keskustelu, sitä saatetaan istua saman pöydän ääressä pisteyttäen ensin sovellukseen kaikki sama olut ja sitten keskustella siitä. Sovellus voi siis yhdistää, vaikka itse arvioinnin tekeekin itse!

Pint Pleasen Juha Karppisen mukaan yksi olutarviointisovelluksen houkutin on myös erilaiset “ansiomerkit”, joita saa kun on täpännyt tietyn oluen tai tietyn määrän oluita. Merkit saattavat olla hauskoja tai tietopohjaisia, molemmat ovat kuulemma yhtä suosittuja. Tämä käy järkeenkin, onhan luonnollista tuntea mielihyvää kun meidät palkitaan, vaikka järjellä tietäisimme, että “palkinto” tulee automaattisesti tietyn oluen maistamisen jälkeen. Vaikka tämä näkyy Pint Pleasen datassa, ristiriitaista kyllä, se ei korostunut olutharrastajien vastauksissa.

Olutharrastajille tehdyn kyselyn perusteella kansainvälinen Untapdd on suosituin sovellus laajan olutpohjansa takia, toki monet taas ylistivät kotimaisen Pint Pleasen yhteisöllisyyttä. Molemmissa korostuu kuitenkin eniten helppokäyttöisyys- se että saa merkattua itselleen ja viestitettyä kavereille omasta oluenmaistohistoriasta. Yhtenä tärkeänä seikkana sovellusten käytöstä nousee myös oma oluenarviointihistoria – näin muistaa mitä on maistanut ja mitä ei.

Sovelluksella mielipide yleiseen tietoon

Harrastajat tietävät, että myös panimot seuraavat sovelluksia tarkalla silmällä ja kyselyn mukaan osalla se vaikuttaa myös arviointiin; halutaan saada oma mielipide yleiseen tietoisuuteen, koska monet katsovat, että vaikka ei pelkällä omalla arviolla voi vaikuttaa, niin “massan” kritiikki osuu kyllä panimoon, on se sitten laatuun tai tehtyihin oluttyyleihin kohdistuvaa. Samalla harrastajat katsovat vaikuttavansa omiin olutkamuihinsa, jos antaa hyvän arvion oluelle, on todennäköisempää että myös kaveri maistaa sitä, kun näkee arvion. Tätä voivat panimotkin hyödyntää erilaisilla tap takeovereilla tai muilla tilaisuuksilla, jossa panimon tuotteita voi maistella yllin kyllin – sana hyvistä oluista leviää joukkomaiston perusteella.

Suurin osa oluenharrastajista ymmärtää kyselyn perusteella myös panimon brändin ja kavereiden jo tehtyjen arviointien vaikutuksen omaan täppäykseen ja ovat tehneet rauhansa sen kanssa. Tuntuukin, että suomalaisilla oluenharrastajilla on realistinen kuva oluenarviointisovellusten käytöstä ja niiden hyödyllisyydestä – monelle se oli kiinnostava osa harrastusta, joka auttaa sanoittamaan oluen aromeja ja tuo kiinnostavaa tietoa myös olutkavereiden mausta!

Olutharrastajien kysely on tehty huhtikuussa 2024, vastauksia 286 kappaletta, yli puolet arvioi itsensä “syvän päädyn” harrastajaksi. Yli kolmannes oli arvioinut yli 1000 olutta, 21 prosenttia yli 3000 olutta ja 10 prosenttia yli 5000 olutta ja 13 prosenttia yli 8000 olutta.

Artikkeli on julkaistu 2/24 Olutposti -lehdessä.

Katso lisää:

Miten arvioimme oluita? -kyselyn tulokset