Flow-musiikkifestivaaleilla kippistetään laajemmalla juomavalikoimalla kuin koskaan
Musiikkifestivaalien ja tapahtumien merkittävä anti on itse musiikki, sen allekirjoittavat kaikki. Kuitenkin, nykyään kuluttajat heijastavat omaa identiteettiään entistä enemmän erilaisten tuotteiden ja brändien kautta, niin myös tapahtumissa musiikin lisäksi nautittavat juomat ja ruuat nousevat yhä suurempaan keskiöön. Näin ruoka ja juoma ovat entistä tärkeämpi osa musiikkitapahtumien kokonaistarjontaa.
Samalla erikoisruokavaliot ovat lisääntyneet ja festarikävijät eivät enää ole valmiita tekemään myönnytyksiä niihin, vaan halutaan omaan suuhun ja ruokavalioon sopivaa syötävää ja juotavaa, jotka käyvät yksiin myös kävijän eettisiin ja ympäristöarvoihin. Alkoholittomien juomien kulutus on noussut, ja useat kuluttajat vaativat tapahtumissa myös tähän herkullisia juomaratkaisuja. Näihin kaikkiin haasteisiin juoma- ja ruokayhteistyökumppanit joutuvat reagoimaan onnistuneen festivaaliyhteistyön mahdollistamiseksi.
Helsingin Suvilahdessa pidettävä Flow-musiikkifestivaali on ollut jo vuosia juoma-ja ruokabrändäyksen suunnannayttäjä ja useat festivaalikävijät myöntävätkin menevänsä tapahtumaan artistien kuuntelun ohella syömään ja juomaan hyvin. Panimojuomapuoli on jo vuosia toteutettu yhdessä Hartwallin kanssa. Isoissa musiikkitapahtumissa yleistä onkin että valitaan, varsinkin panimojuomapuolella, yksi juomakumppani, joka pystyy tuomaan tapahtumaan sekä alkoholilliset että alkoholittomat juomat helposti, antamaan sekä myynnillistä että markkinoinnillista tukea tapahtumaan ja toteuttamaan omia promootiopisteitä näyttävästi.
Flow-festivaaleilla onkin panimoyhteistyöstä johtuen esillä voimakkaasti sekä Hartwallin päämerkki Lapin Kulta sekä Hatwall Long Drink. Viime aikoina on huomattavissa myös erityylisten oluiden esilletuonti tapahtumassa sekä siideribrändien vahvistuminen.— – Festivaalikävijät haluavat nyt laajaa olutvalikoimaa ja mahdollisuutta valita juomia eri kategorioista, kertoo Hartwallin Event Manager Juha Korvola. Myös erikoisruokavaliot pitää ottaa laajemmin huomioon, esimerkiksi vegaanisten viinien valikoimaa on lisätty ja gluteiiniton luomuolut Lapin Kulta Pure on entistä vahvemmin esillä festivaaleilla.
Erikoisolutvalikoima on tänä vuonna kasvanut ja nyt Flow-kävijä saa ensimmäistä kertaa juodakseen myös happaman makuista olutta tai valita useasta eri IPA:n alatyylistä. – Monet musiikkifestarikävijät haluavat juoda erikoisoluita varsinkin alkuillasta, kertoo Korvola. – Tottakai mietimme musiikkitapahtumavalikoimaa aina sen kohderyhmän kautta, mutta yhteistä on, että musiikkitapahtumissa halutaan useimmiten juoda oluita, jotka ovat helposti lähestyttäviä, joten valikoima painottuu oluiden osalta nimenomaan helpostijuotaviin oluisiin. Flow tai muutkaan musiikkitapahtumat eivät ole niitä tapahtumia, joihin kannattaa tuoda niitä kaikkein haastavimpia, maultaan monimutkaisimpia tuotteita, vaan siellä myydään sellaisia oluita, jotka on helppo nauttia musiinkin ohessa.
Vaikka erilaisia oluita juodaan tapahtumassa paljon, silti lager-olut on se, mitä kulutetaan eniten, onhan lager-olut myös ylivoimaisesti koko Suomen kulutetuin oluttyyli. Musiikkitapahtumissa lagerin helpostijuotava ominaisuus korostuu, ja usein siihen siirrytäänkin muutaman erikoisoluen jälkeen, sanoo Korvola. Kokonaisuudessaan kävijät ovat valmiita käyttämään enemmän rahaa myös juomiin, ja se näkyy kaikissa miedoissa alkoholijuomissa. Halutaan laatua, valikoimaa ja jotain, mikä istuu omaan henkilöbrändiin ja makuun.
Jos ei omaa olutsuosikkia löydy, useat siirtyvät lonkeroon tai siideriin, jossa alkoholiprosentti ja juotavuus on samaa luokkaa kuin oluessa. Tänä vuonna Flow:n juomakumppani Hartwall seuraa useaa muuta musiikkitapahtumaa tuomalla oman festivaali editionin, mutta siiderillä. Flow-brändättyä Happy Joe-siideritölkkiä saa vain festarialueelta.
Musiikkifestivaaleilla perinteisesti ohuen valikoiman omaavat alkoholittomat juomat ovat nyt nousseet uuteen arvoon tapahtumissa. Flowssa tämä näkyy sekä alkoholibrändättyjen baarien mocktail eli alkoholittomien cocktailien valikoimissa sekä omassa, vain mocktaileja tarjoavassa baarissa, joka on sijoitettu näkyvälle paikalle päälavan viereen.
Useiden musiikkifestivaalikävijöiden omiin arvoihin kuuluu myös vastuullisuus ja kesän tapahtumissa onkin entistä enemmän kiinnitetty huomiota myös roskien kierrättämiseen ja jätteen syntymiseen. Juomissa suurimman osan jätteistä muodostaa pakkaukset, ja niistä kerätäänkin pantti, jonka asiakas saa takaisin palauttaessaan tyhjän juomapakkauksen. Flow:ssa tarjolla on myös muovituoppeja- ja laseja, mutta niillekin on tarkoin merkityt palautuspaikkansa, ja toivotaankin että festivaaliyleisö huolehtii niiden kierrättämisestä.
Kun vierailee musiikkitapahtumissa sekä Suomessa että ulkomaille, huomaa miten juoma- ja ruokayhteistyökumppanit satsaavat yhä enemmän myös omien promootiopisteidensä ulkonäköön ja ideaan. Flow on ollut sekä panimojuoma- , kahvi-, että muiden promopisteidensä kanssa tässäkin edelläkävijä jo vuosia, ja tapahtumassa on joka kerta uusia ja ainutlaatuisia ideoita oman brändin näkymiseen.
Juomapuolella tänä vuonna hauska idea on Iittalan Vintage Baari, jossa tarjotaan nyt nostalgisia ysärijuomia kuten Kelkkaa Iittalan vanhoista laseista tai Hartwall Long Drinkin katutaide-lähtöinen alue, missä betoninharmaata katumaisemaa peittää lonkeron raitojen värinen taide. – Pyrimme panostamaan myös pisteidemme esillelaittoon paljon, ja mietimme joka vuosi uuden idean promopisteillemme, kertoo Korvola. Jos tulet Flow:hon viikonlopun aikana, kannattaa käydä katsastamassa Balloon Stagen uloskäynnit, sielläkin on jotain yllättävää, hän vinkkaa lopuksi.