Alkon trenditutkimus: IPA jo kaiken kansan juoma
Alko kokosi omat kuluttajatrendiennustuksensa vuodelle 2022. Näissä trendeissä nousee esiin kuluttajan huoli ilmastonmuutoksesta, halu tietää valmistajien ja maahantuojien sosiaalisesta vastuusta ja ihmisten halusta vaikuttaa valikoimiin. Lisäksi Alkon trendeissä näkyy huolehtiminen terveydestä ja kinnostus tarinallisuudesta, paikallisuudesta ja panimotuotteista, hybrideistä ja hifistelystä. Trendijuomista Alkon noistaa IPA valtavirtaistumisen, samppanjan myynnin kasvun sekä kiinnostuksen juotaviin jälkiruokiin.
Oluissa Alko nostaa esiin IPA:n voittokulun. IPA on muuttunut marginaalisesta erikoisoluesta yhä useamman huulille. Lager on yhä myydyin oluttyyppi, mutta IPA on yksi puhutuimmista. Alkon valikoimassa onkin lähes kolminkertainen määrä IPA-oluita lageriin verrattuna. Perinteiset, voimakkaasti katkerohumaloidut IPA:t ovat saaneet rinnalleen mehumaiset Juicy IPA:n ja NEIPA:n, mutta nyt nostavat päätään Alkossa myös taas katkerammat West Coast -tyyliset IPA:t. Panimoilla on myös käynnissä on kisa vahvimmasta IPA:sta − doublen sijaan on oltava triple tai jopa quadrupel IPA.
Alkoholittomat ja vähäalkoholilliset oluet ovat nousseet myös Alkon valikoimissa osana terveellisyystrendiä ja paikalliset panimot kiinnostavat ympäri Suomea.
Nämäkin asiat Alko nosti vuoden 2022 trendeiksi:
- Yrityksiltä edellytetään yhä enemmän sosiaalista vastuunkantoa hankintaketjussaan.
- Terveysbuumi ja vähenevä alkoholinkulutus näkyy myyntivolyymeissa ja kasvavana alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien valikoimana.
- Halu vaikuttaa. Kuluttajat haluavat tulla kuulluksi, kertoa mielipiteensä ja vaikuttaa.
- Lähijuomat ja paikallisuus kiinnostaa yhä enemmän. Läheltä tulevat juomat
pienpanimolta, tislaamoilta ja viinitiloilta ovat nousseet yhä vahvemmin valokeilaan. - Hybridijuomat, jotka yhdistelevät makuja uusilla ja yllättävillä tavoilla. Eri
juomatyyppejä voidaan sekoittaa hybrideiksi: viiniolut on nouseva trendi ja pullotetut
versiot klassikko-cocktaileista hurmaavat maailmaa. - Viini ensin, ruoka sitten. Viini inspiroi ruoan valintaa. Viinin ja ruoan yhdistäminen on
mutkatonta. - Hifistelyä voi harrastaa hakemalla jotain omaperäistä ja erilaista – mielellään
sellaista, josta vain harva on kuullut. Mitä pienempi tuotantomäärä, sen kiinnostavampi hifistelijälle. Ei kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä. - Juotavat jälkiruoat. Klassisista jälkiruoista, kakuista, leivonnaisista ja jäätelöistä tutut
makumaailmat ovat hypänneet liköörien lisäksi myös panimotuotteisiin.
Lähde ja kuva: Alkon trendikatsaus 2022