Alko kokeilee alkoholin poistomyyntiä
Alko aloittaa kokeiluluontoisesti 28.4. vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kolmessa Tampereen myymälässä. Alkon mukaan kokeilun tavoitteena on vähentää juomahävikkiä varsinkin oluen suhteen.
Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti Tampereen Kalevan, Turtolan ja Tammelan myymälöissä 28. huhtikuuta alkaen. Testaus laajenee Tampereen muihin myymälöihin myöhemmin toukokuussa, ja päätös mallin laajentamisesta koko verkoston 369 myymälään tehdään todennäköisesti toukokuun aikana.
-Olemme aiemmin myyneet poistomyyntinä vain sesonkituotteita, kuten jouluoluita ja glögejä. Nyt laajennamme poistohinnoittelun koskemaan myös muita enintään 8-prosenttisia tuotteita. Näin asiakkailla on mahdollisuus ostaa vielä aivan kelpo tuote poistohinnalla sen sijaan, että se hävitetään, toteaa valikoimanhallinnan kehityspäällikkö Ari Hyvönen Alkon tiedotteessa.
Alkon mukaan kokeilun tavoitteena on vähentää juomahävikkiä ja sen ympäristövaikutuksia. Helsingin Sanomissa Hyvönen kertoo, että varsinkin oluthävikki on lisääntynyt sekä valikoiman laajentumisen että kävijämäärän laskun takia. Alkon kävijämäärät vähentyvivät viime kesän lakimuutoksen jälkeen, joka on tietysti vaikuttanut oluen myyntiin, vaikkakin oluen myynnin osuus Alkossa on alle kaksi prosenttia. Nyt tavoitteena on Hyvösen mukaan oluen hävikin puolittaminen.
Vanhenevat tuotteet merkitään myymälöissä -20 % -tarralapuilla. Alennettu hinta on voimassa myymälöistä ostettaessa, ei verkkokaupassa.
Laki kieltää alkoholin myynnin paljoisalennuksella, mutta Hyvönen ei HS:ssä haastattelussa usko, että kansa alkaa hamstrata sankoin joukoin poisto-olutta, koska kyse on pienistä myymäläkohtaisista eristä, eikä poistohintoja markkinoida myymälän ulkopuolella. Jos oluet eivät myy nyt kokeillulla alennuksella, Hyvönen pitää mahdollisena myös alentaa poistohintoja entisestään.
Lähde: STT, HS
Kuva: Pexels
Katso myös: