Vaalea lager on edelleen paras kesäjuoma – lonkero kirii kakkoseksi

Suomalaiset ostavat edelleen eniten kesällä vaaleaa lageria, toiseksi kesäjuomasuosikiksi on kirinyt lonkero ja kolmanneksi kivennäisvesi. Tiedot selviävät Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.

Kyselytutkimuksen mukaan oluen asema on edelleen selvä suomalaisten kesän suosikkijuomana, koska reilu neljännes (28%) pitää olutta parhaana kesän keleillä, vaikka oluen suosio on hieman laskussa. Lonkero kiri toiseksi kesäjuomakyselyssä, sitä piti parhaana viidesosa (20%) vastaajista. Kolmanneksi tulleen kivennäisveden suosio laski, ollen nyt 19%.

Lonkero ja virvoitusjuomat ovat nostaneet suosiotaan Panimoliiton kyselyntutkimuksen aiemmista vuosista kivennäisveden suosio oli vielä vajaa kymmenen vuotta yli 30 -prosenttia, ja lonkeron taas hieman yli kymmenen. Olut on ollut suomalaisten kesäjuoma kyselyn mukaan jo kymmenisen vuotta ja Olutpostin tiedossa olevien myyntitilastojen mukaan jo paljon kauemminkin. Olut on ollut suomalaisten kulutetuin alkoholijuoma vuodesta 1987. (Tislepohjaisen)lonkeron (ja rtd-juomien) myynti on noussut kokonaisuudessaan Valviran tilastojen mukaan vuodesta 2022 viime vuoteen vajaa parikymmentä prosenttia, ja kasvu näyttää jatkuvan tänä vuonna.

Kyselyssä sukupuolien välillä on eroja kesän suosikkijuomisssa. Miesten mielestä paras kesäinen panimojuoma on olut ja toiselle sijalle miehillä kirii lonkero. Naisilla sen sijaan eniten kannatusta saa kivennäisvesi ja toiseksi eniten lonkero.

 

Oluttyyleistä ehdottomasti suurin on vaalea lager, sitä ostaa 90% olutta juovista suomalaisista. Toiseksi eniten suomalaiset sanovat ostavansa vehnäolutta ja kolmanneksi eniten oluenjuojat suosivat kyselyn mukaan tummaa lageria. Vaalea lager oli ostetuin olut sekä sekä miesten että naisten keskuudessa ja kaikissa kyselyn ikäryhmissä.

Taloustutkimuksen kyselyssä vastaajilla oli seitsemän vastausvaihtoehtoa, joista sai valita kaikki ne, joita on ostanut edes joskus. Vaihtoehdot olivat vaalea lager, vehnäolut, tumma lager, pils, India Pale Ale (IPA), American Pale Ale (APA) ja porter/stout. Kiinnostavaa on, että vaikka esim. IPA on vakiintunut osaksi oluttyylivalikoimaamme ja tuotenimikkeitä on tarjolla runsaasti sekä kaupan puolella, josta ylivoimaisesti suurin osa oluesta ostetaan, että ravintoloissa, se ei nouse kyselyssä kolmen parhaan oluttyylin joukkoon. Toki viime vuoden Valviran tilastoja tarkastellessa, pohjahiivaoluiden (vaaleat lagerit, tummat lagerit ja pilsit)  myynti on ollut yli 320 miljoonaa litraa, kun taas pintahiivaoluiden (IPA, APA, vehnäolut ja porter/stout) myynti on vain vajaa 30 miljoonaa litraa. Usein elämmekin hieman harhassa, kun puhumme eri oluttyylien volyymista Suomessa. Tilastot ja tämäkin kysely kertoo, että suomalaiset ovat yhä vahvasti lager-kansaa.

Tumma lager ei pitkään ole ollut trendityyli, mutta sen volyymi on ollut kuitenkin suhteellisen korkea varsinkin kaupan puolella, kertovat Olutpostin lähteet. Tämän kyselyn mukaan tumma lager on hieman laskussa. kun samaan aikaan pils oluttyylinä on noussut; vuonna 2018 tummaa lageria sanoi ostaneensa 69 prosenttia vastaajista, mutta tänä vuonna tumma lager päätyi ostoskoriin vain 60 prosentilla vastaajista. Sen sijaan pilsiä sanoi ostaneensa 51 prosenttia vastaajista vuonna 2018 ja tänä vuonna pils maistui 57 prosentille suomalaisista.

Vehnäolut on pysynyt viimeisen viiden vuoden aikana kyselyn mukaan suhteellisen tasaisena ja tuntuu olevan suosiossa varsinkin kesällä. IPA:n kulutus kesäoluttyylinä on taas pysynyt aika vakiona jo monta vuotta, eikä näytä nousevan nykyistä kulutusta suuremmaksi.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin online-kyselynä Taloustutkimuksen kuluttajapaneelissa 6.−12.2.2024. Tutkimukseen vastasi 1289 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita. Vastaajajoukko on painotettu vastaamaan täysi-ikäisiä suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Kuvat, graafit ja lähde: Panimoliitto

Katso lisää:

Panimoliitto: Alkoholijuomien maahantuonti aiheuttaa huomattavat verotulomenetykset