Suuret panimot porskuttivat – pandemiasta huolimatta
Suuret panimot porskuttivat – pandemiasta huolimatta
Suuret kotimaiset panimot – eli Hartwall, Olvi ja Sinebrychoff – selvisivät ensimmäisestä koronavuodesta 2020 melko kuivin jaloin. Yhtiöiden yhteenlaskettu myynti ja tulos notkahtivat hieman, mutta mistään romahduksesta ei voinut puhua. Mutta miten kävi kriisin pitkittyessä?
Toimitusjohtaja Lasse Aho tuo Olvi-konsernin vuosikertomuksessa hyvin esille ne koronapandemian mukanaan tuomat haasteet, jotka edelleen vaikuttivat juomayhtiön (ja tietysti monien muidenkin yhtiöiden) toimintaan vuoden 2021 aikana. Pitkin vuotta viranomaiset rajoittivat merkittävästi tapahtumien henkilömääriä ja ravintoloissa asiointia. Juomien ravintolamyynti ei päässyt missään
vaiheessa palautumaan pandemiaa edeltävälle tasolle. Tuotteiden kysyntä keskittyi siis vähittäiskauppaan ja matkustusrajoitusten myötä kotimarkkinoille. Vuoden
loppupuolella vastaan tuli vielä kustannusten nousuja ja materiaalien saatavuushaasteita. Ei siis todellakaan parhaat mahdolliset lähtökohdat
juomabisneksen tekemiseen. Mutta millaisia vaikutuksia näillä haasteilla oli panimoyhtiöiden talouteen? Katsotaan tässä artikkelissa, miltä suurten kotimaisten
panimoiden talous näytti toisen koronan kyllästämän vuoden jälkeen.
Kasvua havaittavissa taas!
Mitäpä sitä jännitystä turhaan pitkittämään. Suurten panimoiden yhteenlaskettu liikevaihto (eli myynnistä saatu rahamäärä) kasvoi vuonna 2021 lähes kahdeksan
prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Se oli myös jopa kolme ja puoli prosenttia suurempi kuin luku vuodelta 2019, eli ajalta ennen koronapandemiaa! Tänä vuonna suuret panimot myös pesivät kirkkaasti kasvussa aikaisemmin vauhdilla kasvaneet pienpanimot. Keskimääräisen pienpanimon liikevaihto nimittäin pieneni vuoden aikana puoli prosenttia. Myyntiä suuret panimot tekivät yhteensä vajaat 1,2 miljardia euroa (eli 1,2 tuhatta miljoonaa). Myös yhtiöiden kannattavuus parani. Yhteenlaskettu liikevoitto kasvoi vajaat neljä prosenttia ja tuloskin himpun verran alle kaksi prosenttia vuodesta 2020. Tulosta jäi viivan alle yhteensä reilut 136 miljoonaa euroa, mikä kuitenkin oli hieman pienempi luku kuin ennen pandemiaa. Kun kannattavuutta tarkastellaan yleisen mittarin, liikevoittoprosentin (liikevoiton suhde liikevaihtoon) kautta, huomataan kuitenkin pieni pudotus vuodesta 2020. Mittari näytti 15,1 % vuonna 2021, kun vuotta aikaisemmin luku oli noin 15,7 %. Toisaalta tällä mittarilla yhtiöiden kannattavuus on jopa parantunut koronan käsittelyssä, koska vuonna 2019 mittari näytti vain 14,8 %.
Yhtiöiden kehitys näyttää hyvältä myös työllisyyden kannalta. Yhtiöiden palveluksessa oli vuoden 2021 aikana keskimäärin 3 400 henkilöä, mikä on kuusi prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Työntekijämäärähän laski kolmella hengellä vuodesta 2019 vuoteen 2020, mutta nyt on päästy taas kunnolla ylöspäin tälläkin mittarilla. Yhtiöt pärjäsivät siis haasteista huolimatta hyvin. Keskimäärin.
Kaikilla ei mene yhtä vahvasti
Kuva hieman muuttuu, kun tarkastellaan kutakin yhtiöistä erikseen. Lähtökohtaisestihan suuret panimot ovat liikevaihtolukemiltaan keskenään samanlaisempi joukko, kuin äkkiseltään arvaisi. Suurin oli Olvi, joka teki liikevaihtoa reilut 462 miljoonaa euroa. Hartwall ja Sinebrychoff taas olivat lähellä toisiaan noin 352 miljoonan (Hartwall) ja 370 miljoonan euron (Sinebrychoff) liikevaihdoillaan. Vertailun vuoksi voi sanoa, että keskimääräisen pienpanimon liikevaihto jäi hieman alle miljoonaan. Joukon suurin oli myös Olvin liikevaihdon kasvu, 11,4 %. Hartwallin liikevaihto kasvoi noin seitsemän prosenttia ja Sinebrychoffin 3,8 %. Liikevoittoprosentilla mitattuna jokainen yhtiöistä on kannattava, mutta tässä Hartwall on aivan omaa luokkaansa. Hartwallin luku oli lähes 25 %, kun taas Olvi jäi karvan verran alle 13 % lukemiin ja Sinebrychoff vajaaseen yhdeksään. Huomattavin ero on yhtiöiden tuloksen kasvussa. Olvi on tässä joukon kovin suoriutuja. Se pystyi kasvattamaan
tulostaan lähes viidesosalla, eli yli 18 %! Hartwallin tuloksessa oli pieni, noin puolentoista prosentin korotus edellisvuotiseen verrattuna. Sinebrychoffin tulos sen sijaan romahti melkein neljänneksen. Tämän on erityisen ikävää, koska yhtiön tulos putosi reilut kymmenen prosenttia myös edellisenä vuonna. Tällöin myös yhtiön liikevaihto pieneni suunnilleen saman verran. Tänä vuonna liikevaihdossa on onneksi päästy takaisin kasvu-uralle. Liikevoiton kasvulla mitattuna kaikki yhtiöt jäivät plussan puolelle. Itse asiassa Sinebrychoffin liikevoitto kasvoi eniten, lähes 10 % edellisvuodesta. Entä sitten työntekijämäärät? Henkilöstömääräänsä kasvatti eniten Olvi, keskimäärin 2 111 henkilöön eli kymmenen prosenttia. Suomessa yhtiöllä oli keskimäärin 416 työntekijää, missä oli kasvua noin seitsemän prosenttia. Hartwallin henkilöstömäärä kasvoi viisi prosenttia 660 henkilöön. Sinebrychoffin työntekijämäärä taas väheni kuusi prosenttia ja oli vuoden aikana keskimäärin 629.
Kovaa kasvua myös maailmalla
Tässä artikkelissa oli tarkoituksena katsoa, miten isoilla kotimaisilla panimoilla menee, mutta vertailun vuoksi on hyvä vilkaista myös, millaisia lukuja panimot maailmalla takovat. Katsotaan vaikka aluksi Hartwallin emoyhtiön, tanskalaisen Royal Unibrew:n ja Sinebrychoffin emoyhtiön, niin ikään tanskalaisen Carlsbergin luvut. Molemmat yhtiöt latasivat pöytään kovat kasvuluvut vuodelta 2021. Carlsberg nimittäin kasvatti liikevaihtoaan melkein 14 prosenttia ja tulostaan 18 prosenttia!
Royal Unibrewillä liikevaihdon kasvu oli lähes 20 % ja tuloksenkin yli kahdeksan prosenttia. Rapakon takaa hain verrokiksi Molson Coorsin, joka kasvatti liikevaihtoaan reilut kuusi prosenttia. Yhtiö myös teki reilun miljardin dollarin tuloksen, kun se vuotta aiemmin oli melkein saman verran pakkasella. Erittäin kova parannus siis. Hartwallin ja Sinebrychoffin emoyhtiöt taas eivät ihan tällaisiin lukemiin päässeet. Lisäksi piti ihan tarkistaa, löytyykö maailmasta montakin panimoa, jotka ovat yhtä kannattavia kuin Hartwall. Investing.com:in hakukoneella niitä kyllä löytyi, mutta ei kovin montaa. Näiden joukossa oli esimerkiksi Coronasta (siitä oluesta) tunnettu juomajätti Anheuser-Busch InBev.
Vahvoin odotuksin eteenpäin
Maailmassa ei ole aikoihin ollut niin paljon epävarmuutta, kuin nyt. Koronapandemia, Ukrainan sota, inflaatio… näistä on panimoillekin paljon riesaa esimerkiksi raaka-aineiden, pakkausmateriaalien ja energian saatavuuden sekä kustannusten nousun vuoksi. Hermoilu tietysti näkyy myös pörssissä ja esimerkiksi
Olvin osakkeen hintakehityksessä. Sen kurssi nousi vuoden 2021 aikana vaatimattomat 5,5 %. Lokakuun puoliväliin mennessä on näistä lukemista tultu alas
lähes 40 %, kun Helsingin pörssin 25 suurimman yhtiön kurssi on pudonnut samalla ajanjaksolla parikymmentä prosenttia. Melkein kaikilla muilla jutussa mainituilla
panimoilla kurssikäyrä on samannäköinen.
Miten tilanne sitten tulee näkymään panimoiden talousluvuissa? Koronavuosi 2021 on tietysti jo historiaa, joten on hyvä vilkaista, miten luvut ovat kehittyneet tämän vuoden puolella. Olvi-konsernin puolivuosikatsauksessa (1.1.-30.6.2022) kerrotaan, että Olvin liikevaihto kasvoi lähes neljänneksellä vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tulos kasvoi nelisentoista prosenttia, mutta liikevoitto putosi noin kahdeksan prosenttia. Koko vuoden liikevoiton arvioidaan pysyvän edellisvuoden tasolla. Carlsberg taas lupailee vuoden 2022 liikevoittoon kasvua 0–7 % ja Royal Unibrew 0–9 %. Näyttää siis siltä, että yhtiöt uskovat jatkossakin tuotteidensa menekkiin ja kykyynsä toimia kannattavasti.
Miten selvitys tehtiin?
Panimoiden taloustiedot pohjautuvat tilikauden 12/2021 julkaistuihin tilinpäätöstietoihin. Ne haettiin FonectaFinder -yritystietopalvelusta ja Olvi Oyj:n osalta yhtiön vuosikertomuksesta. Olvin osalta käytettiin koko konsernin lukuja. Sinebrychoffilta mukaan laskettiin sekä juomien markkinoinnista ja myynnistä vastaavan Oy Sinebrychoff Ab:n että juomien valmistuksesta ja jakelusta vastaavan
Sinebrychoff Supply Company Oy:n luvut. Hartwallin osalta mukana olivat Hartwall Oy Ab:n luvut. Ulkomaisten panimoiden tiedot haettiin yhtiöiden vuosikertomuksista ja Investing.com:ista.
Lähteet: Alma Talent Tietopalveluiden tunnuslukuopas, Fonecta Finder,
Investing.com, listattujen yhtiöiden vuosikertomukset, yhtiöiden
verkkosivut.
Artikkeli on julkaistu Olutposti-lehden numerossa 4/2022
Teksti: Eetu Niemi
Grafiikka: Oskari Sarkima