Juomaposti Olvi
Sinebrychoff Juomaposti

RPS Brewing &Fiskars – oma olut vasenkätisille

Kuopiolainen RPS Brewing on tehnyt oluen vasenkätisille yhdessä mm. vasenkätisistä saksistaan tunnetun Fiskarsin kanssa. Rock Paper Fiskars 6,3% on raikkaan leikkaava IPA.

Rock Paper Fiskars -olut on suunniteltu huomioimaan vasenkätiset käyttäjät aivan kuten Fiskarsin ikoniset sakset jo vuodesta 1972. Joka kuudes tölkki on vasenkätisille suunnattu punainen tölkki – muut viisi ovat tutun oransseja, oikeakätisille.

Vasenkätisiä on noin 10 prosenttia maailman ihmisistä. Merkkejä vasenkätisistä ihmisistä on löydetty jo miljoonia vuosia vanhoista fossiileista ja esihistoriallisena aikana mm. joidenkin käyttöesineiden tekotavasta. Vasenkätisyyden harvinaisuudelle ei tunneta selvää biologista syytä. Fiskars punaisine saksineen on yksi ensimmäisistä brändeistä, joka huomioi vasenkätiset käyttäjät työkalusuunnittelussa.

– Vasenkätisiä ei ole huomioitu olutpakkauksissa mitenkään. Päätimme kehittää heille oman laadukkaan, mutta samalla tasa-arvoisen oluen. Onnistuimme tavoitteessamme – ja siinä samalla myös oikeakätiset, miksei myös molempikätiset, saivat loistavan oluen, kertoo tiedotteessa toimitusjohtaja Samuli Huuhtanen. – Tutkiessamme asiaa, huomasimme että vain hyvin harvat toimijat ottavat vasenkätiset ihmiset huomioon tarjotessaan tuotteitaan tai palveluitaan. Yhtenä parhaana toimijana tällä sektorilla erottautui Fiskars, joka on tarjonnut vasenkätisille omia saksiaan. Totesimme, että tässähän meillä olisi loistava kumppani esitellessämme kokonaan vasenkätisille suunnatun oluttölkin.

Tuotekehityksessä kiinnitettiin erityistä huomiota siihen, että kuluttaja löytäisi mahdollisimman helposti kätisyyteensä sopivan tölkin. – Havaitsimme varhaisessa vaiheessa Fiskarsin ratkoneen jo tämän nerokkaasti. Perinteinen Fiskarsin oranssi on suunniteltu oikeakätisille – myös oluen suhteen – kun taas punainen soveltuu vasenkätisille, Huuhtanen toteaa.

Huuhtanen kertoo, että RPS Brewing ei usko päälleliimattuihin kumppanuuksiin. – Päästessämme juttuun Fiskarsin kanssa huomasimme, että meillähän on muutakin yhteistä kuin vasenkätisten asia. Heillä on saksia ja meillä on nimessä sakset. Alkaessamme suunnitella yhteistä olutta totesimme nopeasti, että oluen on täten oltava hyvin leikkaava – ja näin oluttyyliksi valikoitui India Pale Ale eli tutummin IPA, Huuhtanen selventää.

RPS Brewingin ja Fiskarsin yhteinen olut lanseerattiin viime viikolla Last Drop Bar Helsingissä.

– Tämä projekti syntyi nopeasti ideasta toteutukseen. On tämä huikeaa, päästään näin ikonisen brändin kanssa toteuttamaan yhteistyötä, kertoo lanseeraustilaisuudessa RPS Brewingin brändijohtaja Janne Seppälä. – Suomessa olut on myynnissä Keskon kautta, ja olut lähtee myös ympäri maailmaa maihin, missä myydään Fiskarsin tuotteita.

RPS:n alkuvuoden kuulumiset

RPS:n alkuvuoden lanseeraukset ovat menneet Seppälän mukaan hyvin, matalan hintapisteen oluet Blanc, NEIPA ja Sour otettu hyvin vastaan. – Toimme markkinoille myös pari lonkeroa, päärynälonkeron ja Kouvolan lakritsin kanssa yhteistyössä tehdyn lonkero, joka myy kuin häkä. Suomalaiset ovat todellakin lakritsikansaa, se näkyy kyllä tästäkin.

RPS Brewhouse on ollut Kuopiossa toiminnassa alkuvuodesta lähtien ja Seppälän mukaan ihmiset ovat ottaneet sen erittäin hyvin vastaan.  – Nyt siellä panimokin on saatu toimintaan, ja olutta keitetään koko ajan.

Kuvat: Anikó Lehtinen 

Katso myös:

RPS Brewing loi uutuusoluet kohtuullisen hinnan näkökulmalla

Laitilan Uutuudet 2025 Juomaposti
Laitilan Uutuudet Kesä 2025 Juomaposti