Rosana Raportoi: Mikä ihmeen Matcha latte?
Rosana Raportoi -kolumnissa inspiroidutaan maailman uusista juoma- ja ruokatrendeistä, pyritään poimimaan mielenkiintoisia aiheita uusista ilmiöistä, joita havaitaan sosiaalisessa mediassa sekä ajankohtaisissa puheenaiheissa, ehkä joskus myös spekuloidaan yhteiskunnallisia ilmiöitä tai uusia elämäntyylejä liittyen ruokiin ja juomiin.
Matcha latte nousee maailmalla uudestaan
Onko matcha latesta tullut mahdollisesti yksi tämän hetken trendaavimmista juotavista koko maailmalla kuin internetissäkin? Näin väittää The Economist. Olet varmasti nähnyt tämän mystisen vihreän juoman tulleen kahviloiden juomavalikoimiin jo ennenkin Helsingissä ja muissa suurkaupungeissa, ympäri maailmaa. Noin kymmenen vuotta sitten saimme tutustua taiwanilaiseen kuplateehen, ja erityisesti Helsinkiin avautui useita kuplateepaikkoja. Vaikka tämä juomakategoria on säilynyt hyvin kuluttajien suosiossa, matcha latte sekä sen uudet, erimakuiset versiot ovat nousseet tämän vuosikymmenen hittijuomaksi.
Newsbytes raportoi, että matchaan erikoistuvia kahviloita on avattu merkittävässä tahdissa suurkaupungeissa ympäri maailmaa, kuten Lontoossa, Hongkongissa, Sydneyssä ja Los Angelesissa. Tämä nk. hyvinvointijuoma on saanut suosiota myös julkisuuden henkilöiden keskuudessa – muun muassa Gwyneth Paltrow’n ja Kylie Jennerin kerrotaan olevan matcha-faneja.
Matcha latte on oiva esimerkki globaalista hittijuomasta, jonka suosio on erityisesti kasvanut trendien myötä sosiaalisessa mediassa. TikTokista löytyy useita tilejä, jotka ovat täysin omistautuneet matchajuomien valmistamiselle. Näissä esitellään omia luomuksia ja reseptejä matcha lateista – esimerkkeinä tilejä kuten matchagirlie1 ja colmo.matcha.
Matcha latesta on tullut uusi hyvinvoinnin ja statuksen symbooli, kirjoittaa The Independent. Elle Intia on myös raportoinut matchan päihittävän kahvin kaikin tavoin ja matchan nauttuminen ei ole vain trendikästä vaan se on korvannut kahvin lähteenä tasaisen energian saamisessa.
Mitä on matcha?
Matcha on hienoksi jauhettua vihreää teetä, joka valmistetaan erityisesti varjossa kasvatetuista teepensaan (Camellia sinensis) lehdistä. Se eroaa tavallisesta vihreästä teestä siinä, että matchassa juodaan koko lehti, ei vain sen haudutettua uutetta – siksi sen ravinnepitoisuus on paljon korkeampi.
Kiinalaiset buddhalaiset munkit toivat matchaa Japaniin 1100-luvulla. Ajan myötä siitä tuli arvostettu juoma eliitin ja samuraiden keskuudessa. 1400-lukuun mennessä matchasta tuli olennainen osa japanilaista teeseremoniaa.
Matcha valloittaa ihmisiä ympäri maailmaa eri syistä. -Terveysvaikutteiden lisäksi matchaa arvostetaan kahvin korvikkeena, josta saa tasaisemman kofeeiinista piristymisen, verrattuna tavalliseen kahviin, toteaa tunnetun Matchaful-ketjun omistaja Hannah Habes.
Matcha latte kaupallisena juomana maailmalla
Rosana Lindfors pääsi New Yorkin reissullaan maistamaan Matchaful-brändin uusinta matcha lattea. Hypebae raportoi että laulaja FKA Twigsin kanssa yhteistyössä lanseeratussa juomassa,nimeltään Eusexua Matchassa, yhdistyvät blue spirulina- levä, amazake eli japanilainen fermentoitu riisijuoma sekä musta ja valkoista tahini. Tämän matcha laten tarkoitus on edistää vastustuskykyä, ihon kirkkautta ja ruoansulatusta.
Tämä juoma oli saatavilla rajoitetun ajan, maaliskuun loppuun 2025 saakka vain New Yorkissa. Juoma lanseerattiin samanaikaisesti FKA Twigsin uuden albumin (EUSEXUA) julkaisun kanssa ja sen tarkoituksena oli kuvata albumin inspiroivaa teemaa.
Lindforsin mukaan Eusexua Matchan maku yhdistyi mainiosti amazaken hieman paahteiseen ja karvaaseen jälkimakuun. Spirulinan voimakas ja suolainen jälkimaku tasoittui maidon kanssa. Juoma muistuttaa ayurvedista yrttijuomaa, jota voisi luokitella nimikkeellä Moon Milk.
Matcha kohuaiheena sosiaalisessa mediassa
Buzzfeed raportoi, kuinka kanadalainen Poda-brändi, joka myy puristettavaa tahnamaista matchaa tuubissa, on joutunut kohun keskelle. Yrityksen mainosvideolla perustaja Mujtaba Waseem väittää, että suurin osa kaupallisesta matchasta on huijausta. Hän toteaa: ”Tehdään matchaa, mutta emme tarvitse tätä roskaa,” ja heittää syrjään perinteiset valmistusvälineet kuten bambuvisvilän, siivilän ja kulhon.
Monet matchasta innostuneet ja kahviloiden omistajat ovat kritisoineet Podan mainosta TikTokissa, väittäen, että yritys yksinkertaistaa ja kaupallistaa japanilaisen teekulttuurin ilman kunnioitusta perinteitä kohtaan.
Kohu on herättänyt laajempaa keskustelua kulttuurisesta omistamisesta sekä siitä, miten yritykset voivat markkinoida tuotteita kunnioittavalla ja autenttisella tavalla.
Mistä Suomessa saa matchaa?
Suomeen on avattu monia uusia kahviloita, jotka tarjoavat matcha lattea tai jopa erikoistuvat matchajuomiin. Helsingistä löytyy useita kahviloita ja kahvilaketjuj, joilla on laaja valikoima erilaisia vaihtoehtoja.
Matcha Crew on paikallisten suosima kahvilaketju, joka on juuri avannut uuden toimipisteen Itäkeskuksen kauppakeskus Itikseen. Yritys on laajentanut toimintaansa myös muualle Eurooppaan.
Matcha Crew Itäkeskus: 1 Kerros, Hansasilta, 00930 Helsinki
Korealainen kauppa ja kahvila Daebak tarjoaa myös vaikuttavan valikoiman matchajuomia. Alla kuvassa näkyy mansikalla maustettu pink matcha latte, jossa on kerros mansikkasurvoksella maustettua kermavaahtoa.
Daebak kahvila: Pursimiehenkatu 13, 00150 Helsinki
Chéri Choux -kahvila, joka tunnetaan tuulihatuistaan ja baskilaisista juustokakuistaan, tarjoaa myös laajan valikoiman sesongin mukaisia matchajuomia. Alla kuvassa raspberry matcha latte.
Chéri Choux: Kaivopiha (Aleksanterinkatu entrance, Mannerheimintie 3, 00100 Helsinki
Matchan tulevaisuus
Food Navigator raportoi, että matchan tuotannon markkina-arvo on noussut räjähdysmäisesti 4,3 miljardiin dollariin. Koska matchasta on tullut niin suosittu maku maailmanlaajuisesti, tuotantoa uhkaa pula – saatavuus on rajallista. Nestlé, Nespresso, Starbucks ja Twinings ovat hypänneet mukaan tähän villitykseen ja lanseeranneet omat matchatuotteensa.
Matcha voi hyvinkin tulevaisuudessa korvata kahvin piristävänä energianlähteenä, väittää The Guardian artikkelissaan. Tämän lisäksi korostaen, että kahvin hinta on noussut huippuunsa huonojen sääolosuhteiden vuoksi.
Kahvin korvaaminen matchalla on selkeästi ollut toimittajilla aktiivisessa dokumentoinnissa. Esimerkkejä kokemuksista on raportoinut Glamour, Healthline, Marie Claire ja Outside Magazine.
Ehkä matcha latte symbolisoi jotakin muutakin kuin vain uutta energianlähdettä – muutosta kuluttajien valinnoista ja kasvavaa mielenkiintoa terveellisempiin vaihtoehtoihin. Ehkä olemme valmiita panostamaan ja sijoittamaan parempilaatuisiin tuotteisiin, joilla on pitkäaikaisia positiivisia vaikutuksia terveyteen.
Kumpi voittaa? Vihreä hyvinvointia korostava matcha vai perinteinen kahvi?
Jaa mielipiteesi Juomapostin sosiaalisessa mediassa.
Kuvat: Rosana Lindfors