Mallaspuoti – kotioluen laaja maailma klikkauksen päässä

Lahdessa oleva Mallaspuoti pyrkii palvelemaan kokonaisvaltaisesti kotioluentekijöitä. Kotiolutharrastuksen ollessa edelleen erittäin trendikästä, entistä laajempi valikoima nopealla toimituksella on myös lähellä monen kotioluentekijän sydäntä.

Mallaspuodin yrittäjä Janne Kettula vinkkaa, että yrityksellä on valikoimissaan kaikkea mitä oluen valmistaminen vaatii kotona.

– Maltaita löytyy englantilaista, saksalaista ja tietysti suomalaista Pehkolan ja Viking Maltin valikoimista kattavasti. Mallasvalikoima tulee kokemaan muutoksia loppuvuoden aikana, Humalavalikoima on jo muuttunut ja pyrimme pitämään valikoimissa laajaa valikoimaa ja tämä valikoima kehittyy kokoajan. Hiivoissa pyrimme myös tuomaan markkinoille ensimmäisenä uutuushiivoja, mutta pysymme toistaiseksi ainoastaan kuivahiivoissa. Tarvikkeissa nyt jo kattava valikoima täydentyy loppuvuoden aikana ja meillä onkin nykyisin laajin valikoima mm. Keglandin tuotteita Suomessa sekä kilpailukykyiset hinnat – kuten myös muissakin tuotteissa pyrimme pitämään. Tähän tietysti vaikuttaa hankintamäärät, kuin myös henkilökohtaiset hyvät suhteet tavarantoimittajiin ”ns. aikaisemmasta elämästä” viimeisen liki kuuden vuoden ajalta alalla toimivan kilpailevan yrityksen toimitusjohtajan tehtävien kautta.

Mallaspuoti on perustettu Kuopioon vuonna 2019 Jussi Pääkkösen toimesta. Yritys syntyi aluksi tarpeeseen saada Suomeen verkkokauppa, josta voi ostaa laajemmin oluenvalmistamiseen tarkoitettuja tuotteita, mitä markkinoilla oli silloin – ja tietysti kilpailukykyiseen hintaan. Samaan aikaan kotiolutharrastus nousi yhä trendikkäämmäksi, ja sitä auttoi myös maailmanlaajuinen pandemia 2020-luvun alussa. Nykyään kotiolutharrastus on edelleen pinnalla, useat harrastajat ovat valmiita uhraamaan paljonkin aikaa ja rahaa laitteisiin ja raaka-aineisiin, joilla saadaankin aikaan kaupallisen tason olutta.

Mallaspuoti on ollut kehityksessä mukana. Janne Kettula osti liiketoiminnan tänä vuonna heinäkuun alussa.

– Pyrkimyksenämme on, että asiakkaamme saa tarvitsemansa tuotteet samalta toimittajalta kilpailukykyiseen hintaan ja nopealla toimituksella –  jopa seuraavana päivänä. Asiantunteva sekä mutkaton palvelu kuten myös yrityksen kotimaisuus ovat olleet asiakkuuksien kulmakiviä. Saatavuus on myös yksi iso tekijä, joka on vaikuttanut menestykseemme markkinoilla ja pyrimme jatkossakin pitämään tuotteita koko ajan varastossa. Alussa on tietysti ollut haasteita optimoida tuotteiden määrää tilausvaiheessa ja ihan kaikkia tuotteita, joita valikoimissamme on, ei ole samaan tahtiin pystynyt täydentämään, koska se sitoo paljon pääomaa. Usko kuitenkin on kova, että pääsemme yhdessä asiakkaidemme kanssa laajentamaan valikoimaa entisestään ja optimoimaan varastotasot oikealle tasolle.

-Mallaspuodin toiminnan perusajatuksina on ollut ja on edelleen asiakkaan kuuntelu, tuotteiden korkea laatu, saatavuus ja kilpailukykyinen hintataso”, Kettula jatkaa. – 5-vuotisen taipaleen aikana sekä ala on muuttunut merkittävästi, että yritys on kasvanut ja laajentanut valikoimaansa vuosittain. Tänä vuonna olemme ottaneet valikoimiimme myös olutuutteita, sekä viinin ja siiderin valmistukseen liittyviä tuotteita myös. Tulevina vuosina on tarkoitus jatkaa samaa rataa.

Toimintaa kehitetään koko ajan eteenpäin. – Olemme törmänneet myös ongelmiin nykyisen verkkokaupan toimivuuden kanssa ja tulemme panostamaan järjestelmien tehokkaaseen ja monipuoliseen käyttöön, lisäten näin ennustettavuutta varaston hallinnassa, Kettula kertoo.

– Varastotoiminnat ovat perinteiset, mutta tuotu tähän päivään muun muassa toimivampien toimitilojen hankinnalla, kokoomme sopivalla logistiikkaratkaisuilla sekä laajentamalla kylmävarastoinnin kapasiteettia. Maltaiden käsittelyyn on rakennettu toimiva piste, jossa se onnistuu turvallisesti ja erillään muusta varastoinnista. Kansainvälinen markkinatilanne on ollut epävakaa ja toimituskustannusten nousu on asettanut paineita, alasta riippumatta. Tästä johtuen on neuvoteltu kustannustehokkaat sopimukset toimituksille ja tuotteiden hankintahintoihin on kiinnitetty enemmän huomiota, jotta pystymme pitämään hintatasomme verrattuna kilpailijoihin.

Mallaspuodin suosituimpia tuotteita ovat Keglandin tarvikkeet, Femzillat yms.,  toki hiivat liikkuvat todella hyvin, johtuen varmaankin valikoimasta sekä hinta-laatu suhteesta. Myös käymisastiat eri kooissa ja erilaiset kegit ovat myös olleet suosittuja sekä pullot, joiden valikoima kasvaa jatkossa enemmän.

– Tarvikemaailma on muuttunut paljon yrityksen olemassaolon aikana. Tarvikkeita on enemmän saatavilla ja se on tosin keskittynyt paljolti Keglandin tuotteisiin ja esim. John Guestin nippelit ovat jääneet vähemmälle. Toki aikaisempina vuosina paljon liikkuneet mäskäyslaitteistot liikkuvat nykyisin vähemmän, mutta siihen liittyviä nippeleitä ja täydennysosia meneekin sitten nykyisin enemmän ja niiden valikoima on laajempi, vinkkaa Kettula. – Trendejä kotiolutmaailmassa mielestäni ovat uudet erilaiset hiivat ja humalat, joiden kautta saa tehtyä uusia elämyksiä omaan pulloon. Tietysti ostoksien keskittäminen kannattaa, kun meiltä ostaa kaiken, niin saa sen tehokkaasti ja nopeasti.

-Nythän meillä on Black Week -tarjoukset Mallaspuodissa, joka kannattaa ehdottomasta hyödyntää, kertoo Janne Kettula. – Niin ja täällä on myös noutomahdollisuus Lahdesta, mikäli haluaa tulla paikan päältä noutamaan esim. mökkimatkan tai työmatkan varrelta!

Kuvat Mallaspuoti

Katso lisää:

Katso kotiolutmaailman trendit 2024