Maku Brewing teki ilmastoystävällisestä härkäpavusta olutta
Tuusulalainen Maku Brewing käyttää ensimmäisenä Suomessa mallastettua härkäpapua keskeisenä osana olutta. Nyt lanseerattava Härkönen Papu Ale -olut pitää sisällään noin viidenneksen härkäpapua.
Tuusulassa sijaitseva Maku Brewing tuo kauppoihin mallastetusta eli idätetystä härkäpavusta tehdyn uutuusoluen. Härkönen Papu Ale -olut on tiettävästi ensimmäinen Suomessa kaupalliseen levitykseen tehty olut, jossa mallastettua härkäpapua hyödynnetään keskeisessä roolissa oluen reseptiikassa. Härkäpapua oluessa on noin viidennes, pääraaka-aine on yhä mallasohra.
– Halusimme löytää uuden tavan tehdä olutta niin, että se raaka-aineineen kuormittaisi ympäristöä mahdollisimman vähän. Ympäristönäkökulmien lisäksi tärkeää oli, että pystyimme kehittämään uudesta raaka-aineesta oluen, joka myös maistuu hyvältä. Matkan varrella härkäpavusta on opittu jo paljon meidän ja mallastamon puolella, Maku Brewingin perustaja ja yrittäjä Jussi Tamminen kertoo.
Vuoden ajan mallastamo Viking Maltin kanssa työstetty olut saa härkäpapunsa suomalaiselta tilalta. Yhteistyössä toteutettu hanke tuo uuden innovaation oluiden valikoimaan etenkin kestävyyden ja ympäristöystävällisyytensä ansiosta.
– Lähdimme alunperin kehittämään härkäpavun mallastusta muuta elintarviketeollisuutta varten, mutta Maku Brewingin hankkeen myötä olemme päässeet luomaan innovaation, joka kannustaa samalla myös kestävämpään maanviljelyyn ja edesauttaa luonnon monimuotoisuutta. Härkäpavulla on pitkät perinteet Suomessa, ja on hienoa että härkäpapu saa yhä uusia ja innovatiivisia käyttötarkoituksia, joilla voi olla runsaasti kauaskantoisia positiivisia vaikutuksia, kertoo Viking Maltin vastuullisuudesta, innovaatioista ja markkinoinnista vastaava Annika Wilhelmson.
Härkäpapu on yksi maailman vanhimmista viljelykasveista, jota on viljelty viimeistään kolmannella vuosituhannella ennen ajanlaskun alkua, todennäköisesti aikaisemminkin. Suomessa härkäpapua on viljelty luultavimmin jo 600-luvulta ja se ollut perunan sekä herneen tuloon asti hyvin yleinen ravintokasvi.
Viime vuosina kiinnostus härkäpapua kohtaan on jälleen lisääntynyt ja härkäpavulla viljellyt peltopinta-alat ovat kasvaneet huomattavasti. Suomessa härkäpapua käytetään etenkin vuoroviljelyssä, sillä se sitoo ilmasta typpeä maaperään ja vähentää siten tarvetta lannoitteille. Tällä hetkellä suurin osa tuotetusta härkäpavusta päätyy rehukäyttöön, mutta yhä kasvavissa määrin myös osaksi elintarviketeollisuutta.
– Härkäpavun hyödyntäminen vuoroviljelyssä rikastuttaa maaperää ja vähentää lannoitteiden ja torjunta-aineiden tarvetta. Härkäpavun käyttäminen oluessa kannustaa sen viljelyn laajentamiseen, ja jatkossa jopa olutvalinnoilla voidaan vähentää kasvintuotannon riippuvuutta fossiilisista panoksista. Tämä voi osaltaan vauhdittaa elintarviketeknologian, innovaatioiden ja uusien härkäpapulajikkeiden kehittämistä. Parhaimmillaan härkäpavun käyttö oluessa parantaa ruoan tuotannon kestävyyttä monipuolistamalla peltoviljelyä ja elintarviketeollisuutta, kertoo Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Marjo Keskitalo.
Härkäpavun laajempaan hyödyntämiseen liittyvien innovaatioiden uskotaan vaikuttavan runsaasti siihen, miten härkäpapuun jatkossa suhtaudutaan.
– Olut on monille tuttu ja arkinen tuote, jonka kautta myös viljelijät voisi saada innostumaan härkäpavun viljelemisestä laajemminkin. Olut on maailmalla tunnettu tuote, joten härkäpavusta tehdyn oluen myötä on mahdollisuus näyttää suuntaa kansainvälisestikin. Olutta valmistetaan usein vahvasti perinteitä noudattaen, pääasiassa mallastetusta ohrasta. Kun muukin elintarviketuotanto nojaa vahvasti viljoihin, viljelystä tulee kovin yksipuolista. Siksi on hienoa, että Maku Brewing uskaltaa haastaa totuttuja tapoja laajentamalla raaka-ainepohjaa mallastettuun härkäpapuun, Wilhelmson jatkaa.
Maku Brewingin Tammisen mukaan oluessa härkäpapua käyttämällä haastetaan perinteinen oluentekoprosessi ja voidaan tehdä kestävän kehityksen valintoja raaka-aineen suhteen.
S-ryhmä uskoo härkäpavusta tehdyn oluen tarjoavan mielenkiintoisen vaihtoehdon vain viljoista valmistetulle oluelle.
– Suomalaiset oluen kuluttajat panostavat aiempaa enemmän elämyksiin ja ovat kokeilunhaluisempia oluen suhteen. Eri raaka-ainepohjat ja makumaailmat kiinnostavat yhä enemmän. Härkäpavusta valmistettu Härkönen Papu Ale tuo mielenkiintoisen kotimaisen vaihtoehdon perinteisille viljoista valmistetuille oluille. Ale-tyylisten oluiden kysyntä on ollut S-ryhmässä kasvussa jo pidempään, joten uskomme tuotteelle löytyvän laajasti kokeilijoita niin olutharrastajien kuin tavallisista oluen nautiskelijoidenkin joukosta. Härkäpapu on kasvattanut suosiota raaka-aineena laajasti muissa elintarvikkeissa, joten miksipä se ei toimisi myös oluen valmistuksessa, kertoo SOK Marketkaupan ketjuohjauksen tuoretuotteiden myyntipäällikkö Mikko Kovalainen.
Härkösen myötä julkaistaan myös Maku Brewingin uusi brändi-ilme, jonka taustalta löytyy yksi suomalaisista isoista mainostoimistoista, Hasan Partners.
– Edellinen ulkomuotomme luotiin melkein 10 vuotta sitten. Meistä tuntui siltä, että nyt oli korkea aika freesata sitä Härkösen kaltaisen uutuuden rinnalla. Halusimme yksinkertaista, selkeää ja meiltä näyttävää No Bullshit -meininkiä, jonka keskiössä on se tärkein eli Maku. Ja sitä me saimme. Oluidemme etiketit tulevat muuttumaan yksi kerrallaan pikku hiljaa päivitettyyn lookiinsa, kertoo Maku Brewingin Community Manager Juho Virtanen.
Maku Brewingin Härkönen Papu Ale on myynnissä Prismoissa ja S-Marketeissa 12.9. alkaen.
Lähde ja kuvat: Maku Brewing
Katso myös: