Kuka on kouluttanut tuopinkaatajasi? (osa 2)

Osa 2.

Miten ravintolahenkilökuntaa koulutetaan valitsemaan ne sopivat oluet myyntiin, vastaamaan entistä vaativamman asiakkaan kysymyksiin ja tarjoilemaan olut niin että se on parhaimmillaan asiakkaan edessä?

Alan ammattilaisten koulutus ei ulotu vain suurimpiin panimoihin. Suurin osa pienemmistä panimoista käy kertomassa tuotteistaan ravintoloiden henkilökunnalle säännöllisesti ja he kouluttavat myös olutlaitteiden huoltoon ja käyttöönottoon. Lahtelainen panimo- ja
ravintolaketju Teerenpeli kouluttaa omaa ravintolahenkilökuntaansa säännöllisesti tuotteiden myyntiin ja suositteluun.

– Tuotetiedon merkitys myynnin pohjana kasvaa koko ajan, kertoo Teerenpelin yrittäjä Anssi Pyysing. – Haluamme että
koko henkilökuntamme tietää mitä meillä on myynnissä ja tuotannossa, osaten vastata kaikkiin tuotteisiin liittyviin kysymyksiin. Tieto ei ole pelkästään sitä varten, että se kaikki välitetään asiakkaalle tiskin yli, vaan isompi tietopohja antaa henkilökunnalle varmuutta ja motivaatiota palvella asiakasta. Meillä on oma koulutusohjelma Teeriakatemia, ja pyrimme että koko henkilökunta olisi käynyt sen, jolloin tietotaso on
laadukasta ja sekä yritystämme että kuluttajaa palvelevaa, jatkaa Pyysing. Peruskoulutuksen lisäksi meillä on oma Ambassador-ohjelma, missä halukkaat henkilökunnan jäsenet pääsevät syventämään tietouttaan oluen ja varsinkin viskin osalta. Nämä Ambassadorit koulutetaan myös niin että he pystyvät tarvittaessa pitämään myös koulutuksia ja toimimaan eräänlaisina sisäisinä sommeliereinä.

Pyysing näkee kouluttamisen tärkeänä osana liiketoimintaa, erikoistuotteissa kuluttajat haluavat tietoa ja elämyksiä, ja ravintolatyöntekijän tehtävä onkin osaltaan asiantuntijuustyö, koska kuluttaja olettaa Teerenpeliin tullessaan, että siellä oleva henkilökunta on kartalla koko yrityksen tuotteista ja osaa tuottaa sen avulla kuluttajalle elämyksiä. Panimoiden lisäksi koulutusta järjestävät myös maahantuojat,
joilla monilla on omat brand ambassadorit viemässä eteenpäin olutmerkkien tarinoita ja oluttietoutta. Pitkään
itsekin ravintola-alalla työskennellyt ja ravintola-alan esimiestutkinnon eli restonomitutkinnon suorittanut Diamond Beverages:n Brand Ambassador Mikko Ilves kouluttaa ravintola-alan opiskelijoita ja työntekijöitä. Ilves näkee selvästi korostuneen tarpeen koulutukselle lisääntyneen kuluttajakysynnän myötä.

– Suomessa olut on suurin alkoholituoteryhmä ja varsinkin sen kaupallinen ymmärrys on usein hieman heikkoa alan oppilaitosten opetuksessa, ja siksi tarvitaan myös kaupallisten toimijoiden koulutusta. Ravintolahenkilökunnan tulisi hallita oluen kohdalla myös
ainakin oluen tarjoilu, oluttrendit, oluen ruokasuositukset sekä perustieto oluttyyleistä. Nämä kun hallitsee, voi auttaa kuluttajaa ostopäätöksessä ja tuoda hänelle kokeilun kautta uusia olutelämyksiä, linjaa Ilves.– Osa Brand Ambassadorin työtä onkin auttaa ravintola-alan työtekijää myydä paremmin edustamiaan tuotteita tuotetiedon avulla ja antaa jopa suoria myyntiargumentteja, lisäten näin ravintolan liiketoimintaa. Minimivaatimus onkin työntekijältä, että hän tietää mitä työpaikassa on myynnissä, mutta oikea alan ammattilainen ymmärtää myös tuotteiden taustat, osaa kertoa niistä tarinoita ja suosittaa oluita.

Panimoiden ja maahantuojien koulutus on useimmiten ilmaista ja siksi ravintolat hyödyntävät sitä paljon. Tietysti samalla täytyy muistaa, että koska kouluttava taho on kaupallinen yritys, sillä on omaa liiketoimintaa tukeva agenda ja siksi se kouluttaa useimmiten pääosin omia tuotteitaan tukevaa tietoa. Koska monilla alalla toimijoilla ei ole koulutusta, ravintolatyöntekijälle ainoa saatu koulutus voi olla kaupallisen toimijan koulutus, joka toki on puolueellinen, mutta kokonaisuudessaan huomattavasti parempi kuin ei koulutusta ollenkaan.

MILLÄ MALLILLA MAKAA OPPILAITOSTEN OLUTKOULUTUS?

Ravintola- ja elämysalan tutkinnoissa on oppilaitoksesta riippuen hyvinkin erilaista olutkoulutusta. Ravintolatyöntekijä-tutkinnon lisäksi restonomi-tutkinto on avaintutkinto olutkoulutuksen suhteen, valmentaahan tämä tutkinto useimmiten esimiestyöhön sekä ravintola-,
matkailu-, tapahtuma-että hotellialalla, jossa kaikissa olut on tärkeä osa liiketoimintaa.

Mikko Salmi on kouluttanut alan oppilaitoksissa yli 15 vuotta, ja näkee vahvasti sitoutumattoman olutkoulutuksen hyödyn. Salmi on sitä mieltä, että usein oppilaitoksessa ei välttämättä löydy tarpeeksi tietoa oluesta, ja siksi kannattaakin usein käyttää ulkopuoleista kouluttajaa. Opiskelijoilla ei ole välttämättä vielä monipuolista kokemusta oluesta toisin kuin ravintola-alan ammattilaisille, joten tiedon jakamisen vastuu on suurempi. Salmen kokemuksen mukaan vain kourallinen alan koulutuksen opettajista on kiinnostunut oluesta, ja näin ulkopuolinen, itse laajan tietotaidon omaava kouluttaja tuo ajankohtaisen tiedon oppilaitoksiin.

–Ravintoloiden oluttuntemus voisi olla vieläkin parempaa, vaikka ollaan tultu jo pitkälle viimeisen viidentoista vuoden aja, Salmi linjaa.

Huomattavissa on myös alan opiskelijoiden kiinnostuksen lisääntyminen. Oppilaitosten olutkoulutuksen tulevaisuus on Salmen mukaan opettajista kiinni, ja hän toivookin, että asiantuntijoiden tietotaitoa hyödynnetään edelleen alan oppilaitoksissa olutkulttuurin eteenpäinviemiseen. Haaga-Helian juomaopetuksesta vastaava lehtori Jouko Mykkänen on kouluttanut opiskelijoita oluen maailmaan jo monta vuotta.

– Meillä olutta käydään läpi sekä peruskurssilla että valinnaisella, syventävällä olutkurssilla. Tällä Oluet ja Pubit -kurssilla käydään läpi niin oluen valmistus, oluttyylit, olutravintolat kuin oluen ruokakäyttö. Kurssi on ollut viime vuosina hyvin suosittu ja huomaa myös, miten opiskelijoiden tietotieto on entistä parempi jo ennen kurssia, myös lopputöitä tehdään enemmän. Olut on mukana myös ruuan ja juoman yhdistämiskurssilla sekä tietyillä muilla ravintola-alaa sivuavilla kursseilla, kuten valikoimanhallinnassa. Mykkäsen mielestä oluen
laatumielikuva on noussut ravintolassa kuin ennen, olut kiinnostaa enemmän sekä sellaisenaan että ruokajuomana, ja siksi sitä täytyy monipuolisesti opettaakin.

Laurea Ammattikorkeakoulussa olutopetusta tarjotaan restonomeille heti ensimmäisen vuoden peruskurssilla että toisen vuoden perusopetuksessa kahvin ja viinin rinnalla. Laureasta löytyy myös juomamyyntiin ja -tarjoiluun erikoistuva kurssi Elämyksellinen Juomamaailma, jossa käydään läpi kaikki elämysmaailmassa kaupallisesti merkittävät juomatuoteryhmät vahvalla olutpainotuksella että ruoka- ja juomamyyntiin kohdistuva Ruoka- ja juomakulttuurikurssi, jossa on myös vahva olut- ja viinipainotus.
Restonomeja opettava lehtori Henry Lybäck näkee olutkoulutuksen tärkeänä osana elämysalan restonomitutkintoa ja vinkkaa juomatietämyksen olevan avainasemassa ihan käytännön työnhaussakin. Laurea on viimeisen vuoden aikana panostanut voimakkaasti juomakoulutukseen ja erilaisiin työelämän kanssa tehtäviin juoma-alan projekteihin.

– Halumme panostaa olueen, onhan se suurin juoma-alan tuote Suomessa sekä volyymiltaan että arvoltaan, sanoo Lybäck. Olemme tuoneet opiskelijoille mahdollisuuden kouluttautua juomien parissa olut etunenässä ja meillä on myös muissa kursseissamme voimakkaampi juomapainotus kuin ennen. Itse näen erityisen tärkeänä oluen ja ruuan yhteensovittamisen elämysmaailmassa, sillä saa aikaa sekä
kannattavaa liiketoimintaa elämysmaailmassa että se motivoi opiskelijoita kehittämään omaa osaamistaan. Olemme nyt tehneet myös Laurean ensimmäisen oman oluen yhdessä opiskelijoiden kanssa, jota myymme ”livelab” -oppimisympäristössämme BarLaureassa.

Kolmas osa Olutpostin verkossa huomenna.

Artikkeli on julkaistu Olutposti-lehden numerossa 3/19.