Ensimmäinen vain alkoholittomien juomien myymälä Helsinkiin
Pohjoismaiden ensimmäinen alkoholittomien juomien myymälä avautuu Helsingin keskustaan marraskuun lopulla. Tuotevalikoimaan kuuluu yli sata erilaista juomaa, kuten alkoholittomat viinit ja kuplivat, alkoholittomat spiritit, funktionaaliset juomat, alkoholittomat oluet sekä mixing-vedet ja tonicit.
Free Spirit -myymälä avaa ovensa marraskuussa. Fabianinkadulle avautuvan myymäläkonseptin erikoisuus ovat laajan alkoholittoman valikoiman lisäksi lahjapalvelut ja alkoholittomien tuotteiden teemaan sopivat yksityistilaisuudet, kuten yritysten ja ryhmien 0% -tastingit, baby showerit, pikkujoulut ja kuplivat brunssit.
-Laadun ja maun ei pitäisi olla kiinni alkoholin määrästä juomassa, kuten nyt usein on – alkoholiton asiakas on yhtä arvokas kuin muutkin, sanoo Free Spiritin perustaja ja toimitusjohtaja, Jenny Rostain.
Myymälän perustajille oli olennaista, että alkoholittomia juomia ei tarvitse ostaa aina sokkona. – Alkoholittomat tuotteet ovat makuprofiililtaan monin tavoin uusia ja on tärkeää, että tutustuminen on mahdollista. Tämän vuoksi olemme luoneet viihtyisän myymälän, jossa on valikoima pulloja aina auki. Makujen lisäksi tarjoamme mahdollisuuden opiskella viinien aromimaailmaa tuoksugallerian avulla, kertoo Rostain.
Myymälän lisäksi myös Free Spiritin verkkosivusto avautuu marraskuun lopulla ja tarjoaa väylän hankkia juomat niin illanistujaisiin, pieniin ja isoihin juhliin, yritystilaisuuksiin kuin palavereihinkin. Sivuston kautta voi myös tehdä tilavarauksia yksityistapahtumiin ja etsiä drinkki-inspiraatiota sekä vinkkejä ruoan ja alkoholittomien juomien yhdistämiseen.
Alkoholittomien juomien kasvu on ollut merkittävää viime vuosina, sen näyttää niin Päivittäistavarakaupan että Panimo- ja virvoitusliiton tilastot. Alkoholijuomia muistuttavia holittomia tuoteryhmiä, kuten alkoholittomia oluita, viinejä, kuohuviinejä ja tisleitä kulutetaan sekä pelkästään että alkoholijuomien ohella.
– Jo vuosia suomalaisissa tapahtumissa ja ravintoloissa olemme saaneet ihmetellä samppanjan korvaamista makealla (lasten) kuplajuomalla, vaikka maailmalla olisi tarjolla aikuiseen makuun sopivampia vaihtoehtoja. Kyse on puhtaasti kuluttajien kunnioittamisesta – siitä, nähdäänkö alkoholiton asiakas vaakakupissa muiden kanssa. Alkoholittomuutta ei pitäisi mieltää nykypäivänä erityisruokavalioksi. Monelle alkoholiton tuote on jo uran ja terveyden vuoksi ihan normalisoitunut valinta, kertoo Rostain.
Vuonna 2024 perustettu Free Spirit Drinks Oy:n portfoliosta löytyy paljon palkittuja alkoholittomia juomia ja uusia tuotteita etsitään jatkuvasti.
– Lähes jokainen suomalainen on potentiaalinen alkoholittomien tuotteiden ostaja, sillä jo 80 % prosenttia aikuisväestöstä käyttää alkoholittomia tuotteita viikoittain, kertoo Rostain.
Yrityksen tavoite on tarjota kuluttajille ja ammattilaisille aiempaa helpompi tapa löytää kauden laadukkaimmat ja mielenkiintoisimmat alkoholittomat vaihtoehdot, tehden juomien hankinnasta miellyttävä ja uudenlainen elämys. Alkoholittomien juomien markkinan kasvaessa juomasektorissa kiivaimmin, on ilmeistä, että myös kuluttajat oppivat vaatimaan aiempaa laadukkaampia tuotteita. Yrityksen mukaan tämä näkyy myös sijoittajien keskuudessa, kiinnostus alkoholittomiin startupeihin on kova.
– Pyrimme jatkuvasti kehittymään ja luomaan konseptia, joka palvelee kaikkia: niitä, jotka suosivat alkoholittomia ja niitä, jotka etsivät laadukkaita tuotteita tarjottavaksi muille tai lahjaksi. Kaltaisemme startup-toimijan on helppo pysyä notkeana, reagoida muuttuvaan markkinaan ja tehdä valikoimaan korjausliikeitä nopeasti. Haluamme tarjota mm. ravintoloille ja hotelleille niin laadukkaita alkoholittomia vaihtoehtoja, että ne vastaavat heidän todellisia laatustandardejaan, sanoo Rostain.
– Alkoholittomuuskeskustelussa on edelleen vahvoja kaikuja ajasta, jossa ihmiset kirjaimellisesti joutuivat taistelemaan vapaudesta juoda alkoholia – ja tätä narratiivia Free Spirit on nyt muuttamassa: Kysymys: ‘miksi et juo’, on hassu, kun vastaavasti ei udella, että ‘miksi juot’. Jokaisen tulisi saada valita juomansa ilman tarvetta selitellä, oli prosentteja nolla tai enemmän, toteaa Rostain.
Lähde ja kuvat: Free Spirit Drinks Oy
Katso lisää:
Panimoliitto: Oluen kulutus laski, alkoholittomien juomien nousi