Alkoholittoman oluen suosio kasvaa yhä
Alkoholittoman oluen kulutuksen kasvu jatkuu Suomessa. Alkoholittoman oluen kulutus on noin 2 % kokonaiskulutuksesta ja kasvaa yhä. Sinebrychoff kertoo Suomen suosituimpiin alkoholittomiin tuotteisiin kuuluvan Crisp-oluen myynnin kasvaneen jopa 20 % edellisvuoteen verrattuna.
Suomessa alkoholiton olut on olutta, jossa ei ole alkoholia tai sitä on enintään 0,5 prosenttia. Alkoholipitoisella aineella sellaista ainetta ja tuotetta, joka sisältää enemmän kuin 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia.
Sinebrychoff loi alkoholittoman oluen Crisp-brändin 2017. Silloin alkoholittoman oluen markkina oli vielä kasvunsa alussa. Alkoholittoman oluen kulutuksen kasvu oli tutkimuksen mukaan erityisen nopeaa vuonna 2018: 71 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Viimeisen viiden vuoden aikana alkoholittomien panimojuomien markkina on lähes kaksinkertaistunut*. Alkoholittoman oluen kulutus on Panimo- ja virvoitusteollisuusliiton mukaan noin 2 % kokonaiskulutuksesta vuonna 2023.
Vaikka alkoholittoman oluen kulutus on vain muutama prosentti kokonaiskulutuksesta, se on kasvava trendi, joka vaikuttaa juomakäyttäytymiseen pitkällä aikavälillä. Sinebrychoff kertoo Suomen suosituimpiin alkoholittomiin tuotteisiin kuuluvan Crisp-oluen myynnin kasvaneen jopa 20 % edellisvuoteen verrattuna. Crispin lisäksi Sinebrychoffin koko alkoholittoman oluen valikoimaa myytiin yhteensä kymmenen miljoonaa tölkkiä tai pulloa. Crisp Lager valittiin Suomen Paras Olut -kilpailussa 2023 parhaaksi alkoholittomaksi tai matala-alkoholiseksi olueksi. Kyseessä on ainoa pelkästään Suomessa valmistettuja oluita tuomaroiva kisa, jossa ovat osallisena kaikenkokoiset panimot. Alkoholittomia oluita valikoimassa on Crispin lisäksi Karhulta ja tuontituotteet 1664 Blanc, Brooklyn Brewery Special Effects ja Staropramen.
– -Kuluttajien kiinnostus terveellisiin ruoka- ja juomavaihtoehtoihin on lisääntynyt. Tämä koskee myös alkoholittomia ja matala-alkoholisia juomia. Etenkin nuoremmat kuluttajat etsivät tuotteita minkä avulla voi saada tasapainoa elämäntapaan, joko vähentämällä esimerkiksi alkoholia tai sokeria.***, kertoo Sinebrychoffin Insights Manager Riikka Tommila, joka seuraa työssään kuluttajien käyttäytymistä.
Alkoholittomien oluiden käyttäjien määrä kasvoi vuodessa Suomessa 2024 neljä prosenttiyksikköä 27 %:iin väestöstä.****. Helsingin yliopiston vuonna 2023 toteutetun tutkimuksen mukaan suuri osa käyttäjistä on myös alkoholia käyttäviä miehiä.
Sinebrychoff valmistaa Crisp-oluet panimollaan Keravalla, jonne asennettiin alkoholittoman oluen tuotantolaitteisto 2023.
– Tärkeintä on maku. Alipaineteknologiaan perustuvassa menetelmässä olut pannaan ensin normaalisti ja se käytetään kuten muutkin oluemme. Tämän jälkeen siitä poistetaan alkoholi, aina nollaan saakka. Kuten muutkin juomamme, valmistamme Crispin hiilineutraalisti uusiutuvalla energialla, pääpanimomestari Heikki Vuokko kertoo.
Lähteet:Sinebrychoff, Valvira, * Panimoliiton tilastot, ** Sinebrychoff Online-tutkimus Cambri 2024 Suomi, *** Carlsberg Trends Framework 2024 ja Sinebrychoff oluiden kategoriatutkimus Knowit 2024 Suomi, ****Sinebrychoff Brand Health Tracker Ipsos W1 2024 vs. W1 2023 Suomi
Kuvat: Sinebrychoff
Katso myös:
Tutkimus: Alkoholitonta olutta kuluttavat koulutetut ja hyvätuloiset