Alkoholijuomien myynti laskussa
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2022 yhteensä 224,0 miljoonaa litraa. Juomien kokonaismyynti laski 2,1 miljoonaa litraa eli 1,0 prosenttia. Alkoholipitoisten panimojuomien myynti laski yhteensä 3,8 miljoonaa litraa eli 3,4 prosenttia. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.
Kesä on panimoalan tärkein sesonki ja helteiden merkitys myynnille on suuri. Tänä kesänä ei ollut pitkiä hellejaksoja samaan tapaan kuin vuosi sitten ja se näkyy kesän myynneissä.
Oluen myynti laski 3,6 miljoonaa litraa eli 4,0 prosenttia, siidereiden myynti laski 0,4 miljoonaa litraa eli 7,4 prosenttia. Long drink -juomien myynti nousi 0,3 miljoonaa litraa eli 1,6 prosenttia.
Noin 90 prosenttia Suomessa myydyistä oluista on kotimaassa valmistettuja, minkä vuoksi on huolestuttavaa, että oluen myynti on ollut laskussa jo useita vuosia. Ottaen huomioon, että viime vuonna heinä-syyskuussa oli vielä koronasta johtuvia ravintolarajoituksia voimassa, näyttäytyy oluen laskusuuntaus jo työllisyysnäkökulmasta katsottuna erittäin huolestuttavalta. Oluen valmistuksella on merkittävä välillinen työllistävä vaikutus niin maanviljelyyn kuin kauppoihin ja ravintoloihin. Panimoala työllistää lähes 24 000 henkilöä koko arvoketjussa.
Oluen verotusta on nostettu useita kertoja viimeisten vuosien aikana ja sillä on vaikutus oluen myyntiin. Yhdessä oluttölkissä 4,5 prosenttista olutta on verojen ja panttien osuus jo noin 75 prosenttia hinnasta.
”Verotusta tulisi tarkastella tasapuolisuuden näkökulmasta, eikä olutta tulisi verottaa ankarammin kuin tuontituotteita kuten viiniä. Kaikkia alkoholijuomia tulisi verottaa samassa suhteessa niiden alkoholipitoisuuteen nähden”, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Virvoitusjuomien myynti kasvoi 3,3 miljoonaa litraa eli 4,2 prosenttia ja vesien myynti laski 1,6 miljoonaa litraa eli 4,5 prosenttia. Virvoitusjuomien myynnin kasvu ei ole enää niin voimakasta kuin se oli erityisesti koronarajoitusten aikana. Vesien kasvu on kääntynyt myynnin laskuksi, mikä selittynee kylmällä kesällä.
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.