Alkoholijuomien myynti laskee laskemistaan – alkoholittomat juomat nousussa
Alkoholijuomien myynti on laskenut tänä vuonna valtakunnallisesti sekä päivittäistavarakaupan kuin Alkonkin puolella, samalla kuin alkoholittomien juomien kasvu kiihtyy, vaikka alkoholijuomien saatavuus parani viime vuonna, kun kauppaan tulivat 8 -prosenttiset käymisteitse valmistettavat viinit. Suomen kehitys mukailee kansainvälistä trendiä.
Sekä Alkon että Päivittäistavarakauppa ry:n tilastoista näkyy, miten alkoholittomien juomien myynti on edelleen kasvussa samalla kuin alkoholijuomat laskevat.
Alkossa alkoholittomien juomien myynti kasvoi litroissa viime vuoteen verrattua yli kolmekymmentä prosenttia(muutos edelliseen vuoteen vuoden alusta), heinäkuussa alkoholittomat juomat kasvoivat 65% verrattuna edellisen vuoden heinäkuuhun. Yrityksen tiedotteessa tuoteviestintäpäällikkö Matti Syrjä kertoo, että alkoholittomien juomien suosituin tuoteryhmä Alkossa on olut ja alkoholittomat kuohuviinit. Lisäksi valmiiksi pakatut alkoholittomat cocktailit ovat kasvava trendi. Kokonaisuudessaan alkoholittomien juomien osuus on Alkon myynnistä vielä hyvin pieni, alle miljoona litraa vuodessa.
Alkon alkoholijuomien myynnissä näkyy laskua kaikissa tuoteryhmissä verrattuna viime vuoteen(muutos edelliseen vuoteen vuoden alusta); kovimmat laskuprosentit ovat siidereissä sekä hedelmä- ja aromatisoiduissa viineissä sekä väkevissä viineissä, toki nämä ovat pieniä tuoteryhmiä. Noin 10 prosentin laskua on myös Alkon isoimmassa tuoteryhmässä, eli viineissä, joka ovat olleet perinteisesti Alkon myynnistä yli 60 prosenttia, sekä väkevissä viinoissa että oluessakin. Kokonaismyynti on laskenut kymmenisen prosenttia viime vuoteen verrattuna ja 2.5 prosenttia verrrattuna viime vuoden heinäkuuhun.
Päivittäistavarakaupan tilastoissa* näkyy samantyyppinen trendi kuin Alkon myynnissäkin, alkoholijuomien myynnin arvo laski huhti–kesäkuussa 0,5 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna vaikka 8-prosenttiset alkoholijuomat tulivat kauppoihin viime vuoden kesäkuussa. Alkoholijuomat oli ainoa pääluokka, jossa myynti laski verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuosi sitten. Olut, joka on edelleen päivittäistavarakapan suurin tuoteryhmä, on myynnin osuudesta yli kuusikymmentä prosenttia.
– Tilasto osoittaa yksiselitteisesti, että alkoholijuomien myynti päivittäistavarakaupassa vähenee, vaikka saatavuutta on lisätty, Päivittäistavarakauppa ry:n(PTY) toimitusjohtaja Tuula Loikkanen sanoo tiedotteessa.
Suurin hintojen nousu toteutui alkoholittomissa juomissa ja silti niiden myynti kasvoi viime vuoteen verrattua: Alkoholittomien juomien myynnin arvo kasvoi toisella vuosineljänneksellä noin seitsemän prosenttia.
Panimoliiton liramyynnin luvut ovat samansuuntaiset: Kaikkien panimotuotteiden kokonaismyynti Suomessa laski vuoden 2025 toisella vuosineljänneksellä verrattuna edellisvuoteen 4,2 prosenttia. Sen sijaan virvoitusjuomien myynti kasvoi 3,7 prosenttia, , virvoitusjuomat olivatkin ainoa tuoteryhmä, jossa myynti kasvoi vuoden takaisesta.
PTY:n ja Panimoliiton osalta heinäkuun lukuja ei vielä ole, mutta voidaan olettaa, että helteisen sään takia alkoholittomien tuotteiden lisäksi oluen ja juomasekoitusten, mm. lonkeron myynti voi olla nousevaa.
Alkoholikulutuksen laskun trendi on jatkunut jo pitkään
Suomessa alkoholijuomien kulutus on ollut laskussa yhtäjaksoisesti vuodesta 2007. Vuonna 2024 alkoholijuomien kokonaiskulutus Suomessa oli 8,3 litraa sataprosenttista alkoholia 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohden, mikä on 4,4 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2023. Tilastoitu kulutus, johon sisältyvät vähittäis- ja anniskelukulutus, laski 3,5 prosenttia, kun taas tilastoimaton kulutus, johon kuuluvat matkustajatuonti ja verkkokauppaostokset, väheni 10,6 prosenttia. ***
Euroopassa on näkyvissä samantyyppistä trendiä alkoholittomien juomien myynnin kasvulle ja laskua alkoholijuomille kuin Suomessa. Monissa maissa, kuten Espanjassa ja Saksassa, alkoholittomin myynnin veturi on alkoholiton olut. Viime vuonna alkoholittoman oluen kulutus nousi Euroopassa 16 prosenttia vuoteen 2023 verrattuna ja edelleen positiivista kehitystä ennustetaan vuodelle 2025**. Toki täytyy muistaa, että verrattuna alkoholia sisältävään olueen, alkoholittomien oluiden litrat ovat hyvin pieniä. Alkoholijuomien laskua on ollut useassa maassa, varsinkin anniskelusektorin myynnin vähentymisen puolella, joka on jatkunut kehityslinjana pandemian jälkeen.
Kokonaisuudessa voisi sanoa Suomen osalta, että kotimaan alkoholittomien ja alkoholijuomien myynnin kehitykset ovat osa isompaa, kansainvälistä trendiä, johon vaikuttaa moni asia: terveellisyystrendi, elämänlaadun ja – tahdin muuttuminen, toisaalta myös alkoholittomien mutta alkolijuomia ”jäljittelevien” kuten oluiden valikoiman kasvaminen ja erilaisten elämäntapojen suurempi sallivuus alkoholittomuuden kohdalla, ajanvieton muuttuminen sekä sosiaalinen media. THL:n vuoden 2023 alkoholinkäyttötutkimuksen mukaan humalahakuinen juominen, alkoholin riski-, säännöllinen ja satunnaiskäyttö on vähentynyt kaikissa kuluttajaryhmissä. Nuorissa aikuisissa voidaan havaita historiallista käytön vähentymistä nimenomaan nuorissa miehissä.
Kuvat: pexels