Bubble Cruise Tallink Silja 28.3

Vuoden 2025 juomatrendejä kurkistamassa

Ennustaminen kuulu aina vuoden alkuun, myös juomissa. Kurkistetaan vuoden 2025 juomatrendeihin!

Kuva Hartwall

Juomatrendit ovat usein hitaasti liikkuvia megailmiöitä, joissa ei isoja uutuksia vuositasolla tule, vaikka some nostaisi esiin yksittäisiä hittejä. Nyt ajat ovat monella tapaa haastavat ja suomalaisten rahankäyttöä hallitsee pelko tulevaisuudesta sekä hintojen kallistuminen. Yleensä tämäntyyppisessä kuluttajamaisemassa trendit eivät liikahda isosti, vaan muutokset ovat pieniä ja hyvinkin pitkällä aikavälillä.

Tämä näkyy useista trendikatsauksista, jotka kertovat tutusti mm. alkoholittomien voittokulusta  ja siitä, että hinnalla on juoman valinnassa yhä suurempi merkitys. Pinnalla on myös sitrukset ja pinkki, hyvinvointitrendi ja newstalgia.

Yksi muutaman viime vuoden suurimmista trendeistä on nostalgian ja uuden yhdistäminen, joka on nyt saanut nimenkin – newstalgiassa yhdistyvät sanat new (=uusi) ja nostalgia. Epävarmoina aikoina haluamme nojautua tuttuun ja turvalliseen, mutta hieman sitä uudella maustaen. Lonkero itsessään on tästä paras esimerkki – koko tuoteryhmä on nostalginen, mutta saanut nyt uutta pontta erilaisten makujen ja twistien ansiosta.

Juoomatrendit etenevät aina aalloittain, ja nyt näyttää siltä, että nuorten aikuisten parissa viinien ja pienpanimo- sekä “craft ” -oluen suosio on laskussa, sen tilalle ovat tulleet erilaiset juomasekoitukset, kuten lonkerot ja hard selzerit, samalla kun juomasekoitusmarkkinalle on tullut paljon täysin uudenlaisia juomia. Viinin, pienpanimo- ja “craft” -oluen lasku olikin ennustettavissa – sen kuluttajat ovat nyt nykyisten teinien ja nuorten aikuisten vanhempien ikäisiä ja usein seuraava sukupolvi haluaa juoda muuta kuin vanhempansa. Artesaaniajattelu siirtynee nyt juomasekoituspuolelle, jossa näkyy myös paljon valmiita pullococktaileja ja muita, vaikka artesaanimehuun pohjautuvia juomia.

Nuoret aikuiset ovat tottuneet makeaan ja monet juomat ovatkin nyt makeakirpeitä tai mehukkaita, kuin irtokarkit. Myös viineissä, siidereissä ja kuohuvissa näkyy makeamman suutuntuman trendit.

Sokerin käytön vähentäminen lisääntyy taas väestön ikääntyessä – Hartwallin trendikoosteen mukaan reilusti yli puolet suomalaisista kertoo, että sokerin saannin rajoittaminen ohjaa juoman valinnassa. Taustalla voi olla eri tekijöitä, kuten pyrkimys painonhallintaan, vireystilan tasaamiseen verensokeriheilahteluita välttelemällä, suun terveydestä huolehtiminen tai vaikka muiden pidemmän ajan terveysriskien välttely.

Mauissa eksoottiset hedelmät jyräävät juomasekoituksissa, virvoitus- ja energiajuomissa ja hapanoluissakin. Sitrusmaut näkyvät tänä vuonna vesistä urheilujuomiin, oluista energiajuomiin ja virvoitusjuomista hard seltzereihin. Toisaalta katkerot ovat spritz-tyylisten drinkkien myötä nouseva makutrendi.  Tärkeää on myös juoman väri, näyttävyys  ja tarina; olemmehan sosiaalisen median ajassa, jolloin kuvattavuus ja tarina on aina plussaa. Punainen viestii meille herkullisuutta – täyttävät punaisen eri sävyt pinkistä koralliin ja burgundiin pääsevät tänä vuonna(kin) esiin juomissa.

Monissa juomissa etsitään myös uusia maita, raaka-aineita tai kiinnostavia yksityiskohtia: Viineissä mm. Georgia, Kreikka, Slovenia, Sveitsi sekä Ranskan Juran ja Savoien alueet ja harvinaiset rypälelajikkeet puhuttelevat, kuohuviineissä taas esim. Espanjan corpinnat, Italian alta langat ja franciacortat sekä Englannin kuohuviinit. Oluessa näkyy pieni kiinnostuksen kasvu villihiivalla käytettyihin oluisiin, mutta isommat trendit löytyvät tynnyrikypsytysten ja humalalajikkeiden puolelta. Toki klassikot pitävät pintansa sekä oluessa että viinissä, mutta usein hintatiedoisemmin.

Alkoholittomat juomat ovat nousseet jo viimeiset viisi vuotta, terveellisyys- ja sober curious- trendien kasvaessa. Näitä juomia kuluttavat sekä vain alholittomia nauttivat mutta myös useat kuluttajat, jotka käytttävät myös alkoholia. Silloin alkoholittomia juomia käytetään vaikka välijuomina tai sitten virvoitusjuomien sijaan. Uutta trendissä on myös se, että alkoholittomat, aikuisten kuluttamat juomat ovat erkaantuneet omaksi tuoteryhmäkseen ja siellä on paljon uusia, ennen kokemattomia tuotteita kuten “kupliva tee” sparkling tea.

Trendeissä näkyy yleisesti hintatietoisuuden kasvu, yhdessä vastuullisuuden ja ympäristöystävällisyyden kanssa.Viinissä kartonkipakkaus yleistyy, koska nyt sen merkitys ymmärretään myös ilmastomuutoksellisesti, ja pakkauksen eettisyys painaakin yhä useamman kuluttajan valinnoissa. Uusiin pakkaustapoihin aletaan tottua, joten ne alkavat muuttua salonkikelpoisiksi.

Suomessa on 1,2 miljoonaa yhden aikuisen taloutta ja pienten viinipakkausten yleistyminen vastaa sekä tähän että pienemmän budjetin vaatimuksiin. Virvoitusjuomapuolella tölkit kiinnostavat kuluttajaa visuaalisen ilmeensä ja pienemmän pakkauskokonsa ansiosta. Myös vesissä tölkit ottavat isompaa roolia ja niiden kysyntä on kasvanut valtavalla vauhdilla: yli kahdellakymmenellä prosentilla vuodesta 2023 vuoteen 2024, kertoo Hartwall.

Lopuksi tämän vuoden jokeri: Jos alkoholin kotiinkuljetusta koskeva lakiesitys menee läpi, se voi olla vuoden suurin trendi!

Lähde: Alko, Hartwall, Beverages Daily, The Drink Business, Forbes

Kuvat; kansikuva Alko, muut jos ei erikseen merkitty, Pexels

Katso lisää:

Kurkkaa juomamaailman trendit vuonna 2024