Tänään kahdeksanprosenttiset alkoholijuomat kauppoihin
Tänään maanantaina 10.6.2024 muuttuu Suomen alkoholilaki ja enintään kahdeksanprosenttisia, käymisteitse valmistettuja alkoholijuomia saa ostaa päivittäistavarakaupoista. Hallitus äänesti asiasta viime viikolla ja presidentti Alexander Stubb vahvisti uuden lain viime perjantaina.
Ensimmäisen kerran itsenäisyytemme aikana näin vahvoja alkoholijuomia voi ostaa päivittäistavarakaupasta. Edellisen kerran alkoholijuomien kauppamyynnin prosenttirajaa nostettiin vuonna 2018, jolloin se nousi 4,7-prosentista 5,5-prosenttiin. Silloin poistui myös valmistustaparajoite (vain käymisteitse valmistetut juomat), joka oli ollut voimassa aikaisemmin. Nyt sama rajoite tuli takaisin ja koskee yli 5,5 -prosenttisia alkoholijuomia. Alkoholiprosenttia katsoen, vuotta 2018 edeltävä muutos on ollut ”keskioluen” eli korkeintaan 4.7-prosenttisen oluen saapuminen kauppoihin vuonna 1969. Sitä ennen kaupasta ei saanut olutta pitkään, vuodesta 1919.
Kaupat, panimot ja maahantuojat ovat odottaneet lakiuudistusta kiihkeästi, koska sen aikataulu on siirtynyt jo muutamankin kerran kuukausilla eteenpäin ja tuotteita on ollut varastossa odottamassa. Nyt kaupan hyllyille pääsevät, toki kauppojen valikoimavalintojen mukaan, uudet oluttyylit kuten belgialet, vahvemmat IPA-oluet, tietyt imperial stoutitkin sekä tietysti suomalainen sahti. Olemme myös yhä lager-kansaa ja koska Alkonkin myydyimmät oluttuotteet ovat vahvoja lagereita, odotettavissa on myös monien vahvojen lagereiden – sekä suomalaisten että kansainvälisten merkkien – rantautuminen kauppoihin.
Viikonlopun kauppakiertelyn mukaan kaupat ovat raivanneet tilaa, niin että tuotteiden myynti voi maanantaina alkaa. Muutos on sikäli iso, että nyt ensi kertaa kieltolain jälkeen kaupan hyllyllä voidaan nähdä reippaasti viinejä, osa niistä kun on luontaisesti kahdeksanprosenttisia, ja suurta osaa on hieman viilattu tähän vahvuuteen. Onkin mielenkiintoisra nähdä, miten suomalaiset ottavat omakseen nämä viinit. Tällä hetkellä viiniä kulutetaan Suomessa vajaa parikymmentä litraa per yli 15-vuotias asukas, kiinnostavaa nähdä miten markkina muuttuu lain seurauksena. Olutta juodaan yli 70 litraa asukkaittain, ja olutvalikoimat kaupoissa ovatkin olleet Euroopan suurimpia. Nyt saa nähdä miten valikoimat vakiintuvat, kun kauppamyynnissä on enemmän myös viinejä, siidereitä ja käymisteitse valmistettuja lonkeroita ja rtd-(ready to drink)juomia. Iltalehden tietojen mukaan S-ryhmällä ja Keskolla valikoimaan tulee reilut 200 yli 5,5-prosenttista alkoholijuomaa, kun taas mm. Lidlillä aloitetaan noin kymmenestä tuotteesta. Näistä suurin osa on viinejä, mm. S-ryhmällä noin 200 viinituotetta ja noin 50-60 vahvempaa olutta.
Panimoliitto on ottanut kantaa ennen lain hyväksymistä valmistustaparajoitteseen. Samasta asiasta huomautti EU-komissio jo viime vuoden joulukuussa – lakiehdotuksen mukaan käymisteitse valmistetut juomat saisivat merkittävää kilpailuetua sisämarkkinoilla. Samalla komissio linjasi, että Suomen on pystyttävä osoittamaan etanolipohjaisten alkoholijuomien aiheuttavan todellisen riskin kansanterveydelle, jos näitä juomia kohdellaan eri tavoin kuin käymisteitse valmistettuja. Hallitus puolusti käymistaparajoitetta, syynä nimenomaan ”nuorten, erityisesti tyttöjen” suojelemisella, mutta esityksestä ei käynyt ilmi tarkemmin, että miten käymistaparajoitus suojelee nimenomaan nuoria tyttöjä. Käymistaparajoite jäi kuitenkin voimaan ja nyt paluun tekevät käymisteitse valmistetut, nk. hedelmäviinipohjaiset lonkerot, kuten Hartwallin Otto-lonkero, joka tunnettiin ensimmäisen kerran 4,7-vahvuisena 2000-luvun alussa. Samatyyppisiä tuotteita on luultavasti luvassa myös ulkomailta.
Koska sekä kaupat, panimot, maahantuojat ja alkoholinvalmistajat ovat täysin uuden markkinatilanteen edessä, kestää hetken, ennen kuin valikoimat vakiintuvat ja huomataan, miten suomalaisten alkoholin ostaminen kaupoista muuttuu – ja muuttuuko se. Oluenystävät voivat vaikuttaa nyt toivomalla laadukasta ja monipuolista valikoimaa kauppaan, ostamalla tuotteita mitkä halutaan pysyvän valikoimissa ja viestittävän toiveitaan kaupalle päin.
Kuvat: Anikó Lehtinen
Katso lisää: