Taloustoimittaja selvittää: Kotimaisten panimojättien talous 2023
Taloustoimittajamme Eetu Niemi selvitti, miten isoilla panimoilla kuten Olvi, Hartwall ja SInebrychoff meni vuonna 2023.
Pienpanimot olivat viime vuonna hätää kärsimässä raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien korkeiden hintojen sekä heikentyneen kysynnän vuoksi. Mutta kuinka kävi suurille panimoille*, kansainväliselle pörssiyhtiölle Olvi Oyj:lle sekä pörssilistaamattomille Oy Hartwall Ab:lle ja Sinebrychoff-yhtiöille? Riittikö hinnoitteluvoima tuotteiden hinnankorotuksiin samaan tahtiin nousseiden kustannusten kanssa? Vuoden 2022 lukujen syynäys jäi välistä, joten korjataan nyt asia ja sivutaan vähän näitäkin vuoden 2023 numeroiden lisäksi. Artikkelin kyljessä suosittelen nauttimaan kotimaisen suuren panimon tuottaman, ajanmukaisen alkoholittoman pintahiivaoluen. Tai jos kaipaa vahvistavampaa, on trendikäs hard selzer oikea valinta.
Jälleen kasvuvuosi takana
Suurten panimoiden liikevaihto (eli myyntituotto) kasvoi vuoden 2023 aikana reilut seitsemän prosenttia. Näin jälkikäteen on helppo havaita, että korona sun muut kriisit eivät häirinneet näiden yhtiöiden myyntiä kovinkaan paljon. Ainoastaan ensimmäisenä koronavuonna 2020 tuli yhtiöiden yhteenlaskettuun liikevaihtoon pieni, noin neljän prosentin notkahdus. Sen jälkeen onkin oltu kasvu-uralla. Kasvua vuoden luvuista 2019 on yli 30 %. Toisaalta kasvu on hieman hiipunut vuodesta 2022, jolloin ylös mentiin melkein 18 % tahtia. Pienpanimot jäivät kasvussa hieman isompien taakse, kun keskimääräisen pienpanimon liikevaihto kasvoi vain 6,6 %. Yhteensä suuret panimot saivat myynnistä rahaa noin 1,5 miljardia euroa vuonna 2023.
Yhtiöiden kannattavuus parani roimasti. Yhteenlaskettu liikevoitto (eli liiketoiminnan tuotot miinus liiketoiminnan kulut ja poistot) nousi edellisvuodesta noin 32 % ja tulos (eli mitä viivan alle jää) vielä vähän enemmän, melkein 38 %. Liikevoittoprosentti (liikevoiton suhde liikevaihtoon) oli myös hyvä, noin 13 %. Tässä ei ole kyse pidemmästä trendistä, koska vielä vuonna 2022 yhteenlaskettu liikevoitto laski lähes 18 % ja tulos reilut 21 %. Silloinkin yhtiöt olivat vielä kannattavia liikevoittoprosentin ollessa vähän päälle kymmenen. Kun lukuja verrataan aikaan ennen koronaa (2019), on liikevoitossa kasvua yhteensä vain vajaat 14 % ja tuloksessa reilut kahdeksan prosenttia. Yhtiöiden kannattavuus on siis parantunut huomattavasti vaatimattomampaa tahtia kuin liikevaihto. Yhteensä yhtiöiltä jäi viivan alle noin 148 miljoonaa euroa vuonna 2023.
Yhtiöiden palveluksessa oli yhteensä keskimäärin 3751 henkilöä, mikä on 40 henkilöä ja noin prosentin enemmän kuin edellisvuonna. Henkilöstömäärän kasvu oli huomattavasti vaatimattomampaa kuin vuonna 2022, jolloin ylös mentiin reilut yhdeksän prosenttia. Vuodesta 2019 kasvua on vajaat 17 %.
Myynnissä tasaista suorittamista, kannattavuudessa eroja
Kotimaiset suuret panimot ovat liikevaihdoiltaan yllättävän samankaltainen joukko. Sinebrychoff-yhtiöt jäivät joukon pienimmäksi noin 415 miljoonan euron lukemallaan, mutta Hartwall ei ollut kaukana edellä 448 miljoonan liikevaihdollaan. Pörssiyhtiö Olvi oli liikevaihdoltaan suurin reilun 630 miljoonan euron lukemalla. Yhtiöt myös kasvattivat liikevaihtoaan melko samanlaista tahtia. Liikevaihdon kasvussa Olvi (noin 8 %) ja Hartwall (noin 7,7 %) olivat melkein samoissa lukemissa ja Sinebrychoff (noin 5,5 %) hieman jäljessä. Kaikki yhtiöt jäivät jälkeen vuoden 2022 kasvulukemistaan. Erityisen paljon kasvu pieneni Olvilla (kasvuprosentti jopa 26 % vuonna 2022) ja Hartwallilla (kasvu edellisvuonna reilut 18 %). Olvilla tuotteiden myynti litroissa nousi 2,1 %, mikä on positiivisesti vastoin yleistä trendiä: Valviran mukaan oluen yhteenlaskettu tuotantomäärä Suomessa pieneni 8,2 % ja myynti litroissa putosi 2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
Liikevoittoprosentilla mitattuna Hartwallin kannattavuus on edelleen omaa luokkaansa (vajaat 23 prosenttia). Yhtiö on jopa pystynyt pitämään suunnilleen saman (tai korkeamman) tason ainakin viimeiset neljä vuotta! Hartwallin vahvuuksia ovat erityisesti hyvä juomavalikoima ja vahvat brändit, joita yhtiö on hankkinut lisää onnistuneilla yrityskaupoilla – viimeisin lokakuussa 2024 (Kauppalehti 11.7.2023 ja 17.10.2024). Olvin ja Sinebrychoffin liikevoittoprosentit olivat keskenään suunnilleen samoja, noin 8,7 prosenttia. Liikevoittoaan kasvatti eniten Olvi (jopa noin 145 %), toiseksi eniten Hartwall (noin 13 %) ja kolmanneksi eniten Sinebrychoff (vajaat 6 %). Tuloksen osalta Olvin kasvu on vielä hurjempi (noin 413 %), Hartwallilla (vajaat 11 %) ja Sinebrychoffilla (vähän alle 7 %) taas samansuuntainen kuin liikevoiton kasvu. Rahamääräisesti Olvin ja Sinebrychoffin tulokset ovat muuten yllättävän lähellä toisiaan (noin 39 ja 32 miljoonaa euroa). Omistajilleen eniten arvoa tuotti Hartwall yli tuplasti suuremmalla tuloksella (reilut 77 miljoonaa euroa).
Edellisen vuoden kannattavuuden kasvulukuihin verrattuna Olvi petrasi ylivoimaisesti eniten (liikevoiton muutos tällöin noin -62 % ja tuloksen -85 %). Myös Hartwallin kannattavuuden kasvuluvut lisääntyivät molemmat kymmenisen prosenttiyksikköä. Sinebrychoffin kannattavuuden kasvu taas pieneni hieman liikevoiton osalta (noin 7,8 % vuonna 2022) ja tuloksen muutos palasi lähemmäs liikevaihdon muutosta (vuonna 2022 jopa yli 64 %). Olvin tapaus selittyy erityisesti vuonna 2022 tehdyllä arvonalennuksella Valko-Venäjän tytäryhtiöön, josta Olvi ei ole päässyt vieläkään eroon.
Työntekijämäärän kasvu oli vaatimatonta kautta linjan. Olvin henkilöstömäärä kasvoi vajaat kaksi prosenttia ja Hartwallin noin prosentin. Sinebrychoffilla taas oli työntekijöitä vuoden 2023 lopussa reilun prosentin verran vähemmän kuin edellisvuonna. Hartwallin ja Olvin työntekijämäärän kasvu tyrehtyi huomattavasti vuodesta 2022, jolloin se huiteli noin 14 ja 11 prosentin lukemissa. Sinebrychoffin työntekijämäärän lasku kiihtyi hienoisesti vuodesta 2022 (tällöin alle prosentin). Joukon ylivoimaisesti suurin työllistäjä oli viidessä maassa toiminut Olvi-konserni (henkilöstömäärä 2376). Hartwall (759) ja Sinebrychoff (616) olivat henkilöstömäärällä mitattuna pienempiä.
Miten menee maailmalla?
Kuinka hyvin kotimaiset suuret panimot suoriutuivat verrattuna ulkomaisiin? Otetaan verrokeiksi Hartwallin emoyhtiön, tanskalaisen Royal Unibrewin ja Sinebrychoffin emoyhtiön, niin ikään tanskalaisen Carlsbergin luvut. Liikevaihdoltaan nämä ovat tietysti paljon tyttäriään isompia: Hartwallin liikevaihto on noin neljäsosa Royal Unibrewin lukemasta ja Sinebrychoffin vain reilut neljä prosenttia Carlsbergin liikevaihdosta. Ruotsista lähin verrokki lienee liikevaihdoltaan noin 200 miljoonan euron luokassa oleva Kopparbergs Bryggeri. Jenkkilässä kaikki on isompaa, joten lähimpiin listattuihin verrokkeihin kuuluu 1,8 miljardia euroa liikevaihtoa tekevä The Boston Beer Company.
Pohjoismaiset verrokit kasvattivat liikevaihtoaan, Royal Unibrew enemmän (12,5 %) ja Carsberg vähemmän (4,7 %) kuin suomalainen tytäryhtiönsä. Carlsbergin vuosi meni taloudellisesti täysin penkin alle Venäjän liiketoimintojen lopettamisen takia ja yhtiön tappio nelikymmenkertaistui (vuosina 2019–2021 toiminta oli voitollista). Myös yhtiön liikevoitto laski 1,5 %. Royal Unibrewilla liikevoitto taas kasvoi 8 %. Kopparbergsin liikevaihto kasvoi noin 12 % ja liikevoitto pysyi melkein samana, mutta tulos romahti 42 %. The Boston Beer Companyllä sekä liikevaihto että liikevoitto laskivat 3–4 prosenttia.
Liiketoiminnan kannattavuuden suhteen Royal Unibrew ja Carlsberg olivat molemmat hyviä 15–16 % liikevoittoprosenteillaan. Kopparbergs ja Boston Beer Company olivat näitä heikompia 7–8 prosentin luvuillaan. Hartwallin lukemiin ei liikevoittoprosentissa ihan joka panimo pääsekään. Tällainen on esimerkiksi Budweiseristä tunnettu juomajätti Anheuser-Busch InBev yli 25 % liikevoittoprosentillaan. Tällä otannalla näyttää joka tapauksessa siltä, että kotimaisten suurten panimoiden ei juuri tarvitse lukujaan häpeillä.
Myös hyvä sijoitus?
Olisiko rahansa kannattanut laittaa Olviin tai johonkin mainituista ulkomaisista panimoista? Vastaus tähän riippuu tietysti siitä, millaista aikaväliä tarkastellaan.
Vuosina 2023–2024 Olvi on tarjonnut sijoittajilleen melko tylsää kyytiä. Osakekurssi on heilunut vain parin euron verran. Vuoden 2023 alun kurssista 32,70 € tultiin alaspäin vuoden lopun 28,05 euroon. Tämän artikkelin kirjoituspäivän(18.10.) avauskurssi oli 30,50 €. Royal Unibrewilla ja Carlsbergillä osakekurssi on ollut melkoista vuoristorataa. Myös The Boston Beer Company ja Kopparbergs ovat saaneet aikaan jännitystä sijoittajissaan. Royal Unibrewia lukuun ottamatta kaikista mainituista sijoituksista olisi joutunut luopumaan tappiolla, jos osakkeet olisi hankkinut vuoden 2023 alussa ja myynyt pois 18.10.2024.
Tulevaisuus näyttää hyvältä
Suuret panimot pärjäsivät hyvin huolimatta Ukrainan sodasta ja kustannushaasteista. Kustannusten noustessa voitiin myös hintoja tarkistaa ylöspäin, mikä on pienemmille pelureille huomattavasti vaikeampaa. Ja vaikka alkoholinkulutuksen pidemmän aikavälin trendi ei lupaa hyvää panimotoiminnalle, pystyvät suuret panimot vastaamaan tähänkin haasteeseen esimerkiksi lisäämällä juomasekoitusten ja alkoholittomien juomien tarjontaa.
Vuoden 2023 talousluvut ovat tietysti olleet historiaa jo kuukausia. Yritetään siis peruutuspeiliin tuijottamisen lisäksi tehdä myös valistunut arvaus siitä, miltä vuosi 2024 näyttää kotimaisten suurten panimoiden näkökulmasta. Ainakin Olvin osalta tilanne vaikuttaa hyvältä: yhtiö antoi 14.10.2024 positiivisen tulosvaroituksen, jossa se arvioi oikaistun liiketuloksen nousevan muutamalla miljoonalla aiemmasta ennusteesta ja huomattavasti vuoden 2023 luvusta. Tammi–syyskuun osavuosikatsauksessa kerrottiin liikevaihdon kasvaneen vertailukaudesta 2,8 % ja oikaistun liiketuloksen 22,5 %. Jopa yhtiön Valko-Venäjän toiminnoissa – joiden myynnin Valko-Venäjä on estänyt – taottiin hurjaa tulosta liiketulosprosentin ollessa peräti 27,3 %. Myös Royal Unibrew ja Carsberg ovat vuoden 2024 puolella petranneet kasvattamalla sekä liikevaihtoaan että liikevoittoaan. Carlsberg odottaa kuluvan vuoden liikevoittoon 14–19 % kasvua ja Royal Unibrew vaatimattomampaa 4–6 prosentin nousua.
Kun vielä inflaatio on pudonnut vuoden 2023 tammikuun 8,4 prosentista vuoden 2024 syyskuun 0,8 prosenttiin, näyttää suomalaisten panimojättien tulevaisuus vahvalta.
Miten selvitys tehtiin?
Panimoiden taloustiedot pohjautuvat tilikauden 12/2023 julkaistuihin tilinpäätöstietoihin. Ne haettiin Fonecta Finder -yritystietopalvelusta ja Olvi Oyj:n osalta yhtiön vuosikertomuksesta. Olvilta käytettiin koko konsernin oikaisemattomia lukuja. Sinebrychoffilta mukaan laskettiin sekä juomien markkinoinnista ja myynnistä vastaavan Oy Sinebrychoff Ab:n että juomien valmistuksesta ja jakelusta vastaavan Sinebrychoff Supply Company Oy:n luvut. Hartwallin osalta mukana olivat Oy Hartwall Ab:n luvut. Ulkomaisten panimoiden tiedot haettiin yhtiöiden vuosikertomuksista, Investing.com:ista ja Yahoo Financesta.
Lähteet: Alma Talent Tietopalveluiden tunnuslukuopas, Fonecta Finder, Iltalehti, Investing.com, Kauppalehti, listattujen yhtiöiden vuosikertomukset, Tilastokeskus, Valvira, Yahoo Finance, yhtiöiden verkkosivut.
*Suuri panimo tekee Suomessa yli 15 miljoonaa litraa olutta vuodessa.
Teksti: Eetu Niemi, kuvitus Oskari Sarkima
Ilmestynyt 4/24 Juomaposti-lehdessä.
Katso lisää:
Pienpanimoiden vuosi 2023: sinnittelyä kriisien jälkimainingeissa
Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen kaipaa reilumpaa alkoholiverotusta