Suomalaiset panimot esittäytyvät Kiinassa
2017 Silk Road International Exposition ja 21. Investment and Trade yhteistyöfoorumi käynnistyi Xi’anissa, Luoteis-Kiinan Shaanxin maakunnassa, 3. kesäkuuta.— Yli 300— Kiinan ulkopuolista yritystä 42 maasta osallistuu tapahtumaan. Mukana on suomalaisia panimoita sekä juomienkin jakelijana tunnettu Suppilog.
Suppilog China on luonut jo yli vuoden ajan suhteita Kiinan valtionyhtiöiden ja tahojen kanssa suomalaisten tuottajien ja panimoiden kaupankäynnin aloittamiseksi tehokkaasti kiinalaisten ostajien kanssa. Suomesta kumppanina on— Kouvola Innovation (Kinno), jonka mahdollistamalla raideliikenteellä tuotteiden liikuttaminen Kiinaan nopeutui ja halpeni merkittävästi.
Tämä on yksi konkreettinen esimerkki, mitä Kiinan massiivinen ’one belt, one road’ mahdollistaa pelkästään pohjoismaisille valtioille ja yrityksille.
Eturintamassa Kiinassa markkinointiponnistuksia tekevät nyt panimoista— Olvi, Sinebrychoff, Saimaan Juomatehdas, VASP, Pyynikin Käsityöläispanimo, Lasso Drinks, Fiskarsin Panimo ja Malmgårdin Panimo. Kaikki löytyvät Suppilog Chinan järjestämältä messuosastolta international -hallista, jossa on— esimerkiksi valtavat Brasilian, Australian, Ranskan ja Serbian maaosastot monien muiden näytteilleasettajien lisäksi. Messuhalleja on yhteensä viisi. Huomionarvoista on, että Pohjoismaista ei ole— yhtään maaständiä; kerrankin Suomi on viennin suhteen etulyöntiasemassa naapurivaltioihin verrattuna. Venäjä taas on paljon aktiivisemmin selkeästi brändeillään niin messuilla, kioskeissa kuin supermarketeissa.
– Konkreettisesti messujen tarkoitus on esitellä kiinalaisille kuluttajille ja ammattiostajille Suomesta saatavia loistavia tuotteita. Suomella on erinomainen maabrändi Kiinassa ja suhdettamme luontoon arvostetaan hyvin korkealle. Ratsastamme aika paljon perinteisillä Suomi-kliseillä ja esimerkiksi ständiämme hallitseva järvimaisema on saanut kymmenet vierailijat liikutuksen valtaan, Suppilogin markkinointipäällikkö Marko Jäppinen lausuu.
Päivät täyttyvät messujen koordinoinnista, tuotteiden esittelystä ja ostajien kanssa käytävistä konkreettisista tilauskeskusteluista.
– Pelkästään tänään, toiseksi viimeisenä päivänä, olemme keränneet yli viidentoista aidosti kiinnostuneen asiakkaan yhteystiedot sekä heidän toiveensa. Eräs ostaja tuli vielä päivän lopuksi kättelemään ja kertoi lisäajatuksistaan kaupankäynnin aloittamiseksi, Jäppinen— analysoi.
Panimoiden tuotteet kiinnostavat asiakkaita ja ostajia, koska paikalliseen tuotantoon ei olla tyytyväisiä ja miljardimarkkinoille on päässyt hämmentävän harva eurooppalainen brändi.
– Erään ostajan mielestä saksalaisen oluen laatumielikuva oli vahvasti liioiteltu ja hän halusi ehdottomasti valikoiman tuotteita testiin asiakkailleen. Kävimme makutestin Pekka Tyllilän johdolla ständin takana olevan pöydän ääressä ja ensimmäisenä jatkoon meni Olvin Sandels, sillä kiinalainen kuluttaja on hyvin tottunut vaaleisiin ja maultaan kevyisiin oluisiin.