Salama Brewing Co. menestyksen tiellä
Vaikka Salama Brewing on ollut mielessämme pitkään, ehti ensimmäisestä verkkojutusta kulua jo kolmisen vuotta.
Toki teimme välissä artikkelin Salaman näyttävistä oluttölkeistä ja niiden suunnittelusta Olutposti-lehteen, mutta itse panimon kuulumiset ovat jääneet päivittämättä.
Muistissa on kirkkaana ensimmäinen tapaaminen, jossa tapasimme panimon ydinhenkilöt Johannes Järvisen, jonka tontilla on myynti ja byrokratia, Christian Holmlundin eli yhtiön toimarin sekä brändivastaava Ville Saarikosken. Silloin juteltiin panimon ensimmäisistä oluista, jotka olivat Elektro IPA ja Electrocution DIPA. Kyseiset juomat löytyvät muuten vieläkin tuotannosta ja jälkimmäinen on myynnissä nimellä Neoelectro hienoisen reseptinviilauksen jälkeen. Sama porukka pyrittää edelleen panimoa, mutta tällä kertaa jutusteltiin Christian Holmlundin kanssa panimon aurinkoisella terassilla Espoossa.
Ensimmäisessä tapaamisessa oli panimon tavoitteet ja puheet sen verran kovia, että heikompia hirvitti. Tuolloin puhuttiin kansainvälistymisestä ja kaikesta muuta siihen sävyyn, että toivoimme mielessämme kaiken tosiaan onnistuvan. Nimittäin puhetta riittää maailmassa samoin suunnitelmia. Mutta vielä hyvinkin suunniteltu on kokonaan tekemättä, joten nyt on aika lunastaa puheet. Ja hyvin tuntuu lunastuksen menevän mutta mitä muuta on viimeistä tapaamisesta kuluneen kolmen vuoden aikaan tapahtunut kuin Korona.
”Oli todellakin kovat puheet silloin mutta olemme kasvaneet nopeammalla aikataululla kuin tuolloin edes ajattelimme” kertoo Christian. Panimon tuotantokapasiteetti kasvoi uusien laitteistojen myötä vuotta ennen kuin oli suunniteltu, joka oli onnenpotku sillä tuotanto ei enää pystynyt vastamaan kysyntää. Mutta nyt ollaan taas samassa tilanteessa eli etsimässä kuumeisesti suurempia tiloja.
Mutta ei ollut helppoa pandemian aikaan; ”Teimme aika vähän kauppavahvuisia oluita joten noin 80 % liikevaihdosta tuli baareista. Silloin mietimme, että mitäs nyt. Mutta oma ja Alkon myynti korvasivat tappiota. Samalla viikonlopulla, kun baarit suljettiin kymmenkertaistui oman myymälän myynti ja siitä se vain kasvoi niin, että tuplasimme koko liikevaihdon” iloitsee Christian selvästi huojentuneena ja jatkaa; ”Myös ulkomaantoiminnat lähtivät pandemian toisena vuotena lentoon koska siellä paikkoja avattiin aikaisemmin kuin meillä”
Nyt panimon tuotteita viedään mm. Britannia suurimpana vientimaana ja sitten tulevat Hollanti, Ranska, Tanska, Saksa, Ruotsi ja Tsekit. Se kuinka vienti avattiin, tapahtui oluiden graafisen asun herättämällä huomiolla. Näistä tarkemmin lisää oheisessa podcastissa.
Kotimaan vähittäiskauppojen markkinoilla panimo ei kilpaile hinnalla sillä tuotteet vetävät kyllä ilman hintojen polkemista ja ravintolat palanneet asiakkaiksi kiihtyvällä vauhdilla.
Sitten puhe kääntyy Salama Brewingin yhteistyöoluisiin, joita panimo tekee eri maiden ystäviensä kanssa. Esimerkkinä haastattelussa maisteltava Night Owlers NEIPA joka on pantu yhteisyössä Madridilaisen La Quince panimon kanssa. Kyseessä on varsinainen humalapommi, jossa on Citraa, Strataa ja Rakau humalointi. Hieman on erikoinen kuvio mutta tästäkin muista mielenkiintoisista collabratio asioista tarkemmin oheisessa podcastissä.
Podcastissa asiaa myös Salaman White Ale -proggiksesta johon on varattu panimolla iso pino tynnyreitä. Pisimpään olut on kypsynyt tynnyrissä yli kolme vuotta ja tulossa on todellakin lisää erikoisia tynnyrikypsytettyjä herkkuja.
Salama on myös avannut Helsinkiin oman 49 paikkaisen Tap Roomin 30 henkilön terassia. Tap Room sijaitsee Eerikinkatu 5 juuri remittoidussa kiinteistössä. Mutta tästä sitten tarkemmin lisää myöhemmin, kun vierailemme paikan päällä aistimassa tunnelmia ja maistelemassa oluita.
Mutta oli erittäin hienoa oli kuulla, että kaikki on mennyt kavereilla putkeen ja tulevaisuus näyttää lupaavalta. Ja mikä ettei näyttäisi sillä Olutposti aistii panimolla vahvan innostuksen sekä pieteetin oluen maailmaan.
Teksti: cyde
Kuvat: Harri
Salama Brewing Company: Keltanokkainen manifestijukeboxi, joka ei turhia nöyristele