RPS Brewing loi uutuusoluet kohtuullisen hinnan näkökulmalla
Kuopiolainen pienpanimo RPS Brewing on tuonut markkinoille kolme olutta, joiden suunnittelun tavoite oli luoda laadukkaita, kohtuullisen hintapisteen tuotteita muuttuvaan kuluttajakäytökseen.

RPS:n Samuli Huuhtanen ja uutuusoluet.
Korona-aika, lainsäädännön epävarmuus ja pienpanimomarkkinan kova kilpailu yhdistettynä oluen myynnin vähenemiseen on haastanut alaa viime vuosina. RPS on selvinnyt tilanteesta panimon sanojen mukaan mm. etenkin uskollisten erikoisoluiden ja olutharrastajien voimalla sekä tuottamalla kaupan omia brändejä. RPS Brewing tuo kymmenkunta uutuutta markkinoille vuosittain.
Vuosi sitten kuopiolaisessa pienpanimo RPS Brewingissä havahduttiin kulutuskäyttäytymisen selvään muutokseen.
– Kalliimman hintaluokan erikoisoluet menivät kaupaksi, mutta keskihintaisista oli siirtymä edullisempiin. Päätimme kehittää oman laadukkaan, mutta hinnaltaan volyymituotteeksi sopivan oluen. Onnistuimme tavoitteessamme ja loimme jopa kolme erikoisolutta, joissa on mielestämme paras hinta-laatusuhde, kertoo toimitusjohtaja Samuli Huuhtanen.
Huuhtasen mukaan kehitystyössä lähdetiin alkuun ihan perusteista.
– Selvitimme ensin, mitkä oluttyylit sopivat volyymituotteeksi ja ennen kaikkea sen, missä kategorioissa olemme kilpailukykyisin. Lisäksi kartoitimme, missä oluttyyleissä RPS mielletään laadukkaaksi. Meillä on Suomen tämän hetken ylivoimaisin vehnäolut, Neipassa lienee maan paras hinta-laatusuhde, ja hapanoluemme myynti kestää vertailun, Huuhtanen tiivistää. – Oluidemme raaka-aineet ovat luonnollisia ja kotimaisuusaste on korkea. Esimerkiksi kaikki maltaat ja kaurat ovat kotimaisia.
Kokonaan ei siis keksitty uutta, vaan jo tuotannossa olleita oluttyylejä lähdettiin jatkojalostamaan. Oluiden tuotekehitys sujui suunnitelmallisesti. Uutuuksia syntyi kolme eli suodatettu vehnäolut Blanc, hedelmäinen ja kevyt Neipa sekä kirpeä hapanolut Sour.
Tuotekehityksessä kokeilueriä syntyi kymmenkunta jokaisesta oluesta. Koemaistelut tehtiin omin voimin, mutta ostajat otettiin tavanomaista kehitystyötä varhaisemmassa vaiheessa mukaan arvioimaan niin tölkin sisältöä kuin ulkonäköäkin.
– Kokonaan ei tarvinnut hylätä mitään koe-erää, vaan tiesimme heti, mihin suuntaan makua pitää parantaa. Oluissa kehitystyö ei lopu koskaan, vaan parannamme tuotteitamme koko ajan. Esimerkiksi ihan ensimmäisen RPS-oluemme eli Allday Lagerin laatua jalostetaan edelleen, Huuhtanen kertoo.
RPS Brewing uskoo vahvasti uutuuksiin.
– Kaikki kolme olutta ovat kaupallisesti relevantteja ja ennen kaikkea tölkkien sisällöt ovat erinomaisia noin kolmen euron hintaansa nähden. Uskon, että meillä on aidosti mahdollisuus ottaa merkittävä markkinaosuus näissä kategorioissa. Uutuudet on kehitetty myös pysymään markkinoilla, Huuhtanen sanoo.
Huuhtanen toteaa, että työhön lähdettiin sillä mielellä, että RPS-uutuudet ovat volyymituotteita ja niille tulee saada panimon kahdeksanvuotisen historian laajin jakelu. Olut-kolmikko haluttiin niin vähittäiskauppoihin, kioskeihin kuin ravintoloihinkin. Tässä on panimon mukaan onnistuttu, ja uutuusoluet ovat tulossa kaikkien suurten kauppaketjujen valikoimiin.
– Kattavaan jakeluun pääseminen vaati työtä, mutta meillä oli tuuria siinä, että olimme oikeaan aikaan liikkeellä oikeansuuntaisilla tuotteilla. Kuluttajakäyttäytymisen muutos on huomattu myös ostajien puolella, joten lanseeraukselle oli tilausta. Tarvittiin reilusti sanoitusta, että saimme kaikki kolme samalla kerralla jakeluun. Siinä auttoi RPS:n kivi-paperi-saksitarina. Uutuudet palauttavat yhteyden panimomme syntyaikoihin. Mitään ei kuitenkaan saatu ilmaiseksi, olemme työstäneet tätä koko vuoden, Huuhtanen kertoo.
RPS Brewingissä on mietitty myös, miten erikoisoluet maistuvat lager-suomalaisille. Tämä onnistuu Huuhtasen mielestä hyvin. Pitää vain muistaa, että erikoisolut ei saa olla liian erikoinen.
– Blanc ja Neipa olivat tässä mielessä kivuttomat, mutta hapanolut on ihan oma lajinsa. Siinä onnistumisessa tarvitaan onneakin. Uusi Sour on helpoimmasta päästä hapanoluita. Uskomme, että sekin uppoaa suomalaiseen olutmakuun, Huuhtanen ennustaa.
Kuopiolainen RPS Brewing työllistää 13 henkilöä ja yrityksen alkoholiveroton liikevaihto on reilut kaksi miljoonaa euroa. Panimon investointien jälkeen kapasiteetti nousee noin miljoonasta litrasta puoleentoista miljoonaa litraan vuodessa.
Lähde ja kuvat: RPS Brewing