Roland McFall ja suomalainen olutkulttuuri kohtasivat
Suomalainen olutkulttuuri tuntuu sitä vierestä seuraavalle itsestäänselvyydeltä. Oletko koskaan miettinyt, miten sen kokee ensimmäistä kertaa Suomeen matkaava alan ammattilainen?
Olutposti tapasi skotlantilaisen Edinburgh Beer Factoryn vientitykin Roland McFallin. Kysyimme häneltä ensituntemuksia suomalaisesta olutkulttuurista ja pyysimme vinkkejä myös suomalaisille panimoille, jotka tähtäävät Brittein saarille oluineen.
Mikä on toimenkuvasi?
-Toimin ulkomaan vientivastaavana Edinburgh Beer Factoryssa. Ennen nykyistä tehtävääni toimin Jack Daniel’sin ja Stella Artoisin markkinointipäällikkönä kotimaassani. Koska Edinburgh on suhteellisen pieni kaupunki, ymmärsimme jo varhain, että Edinburgh Beer Factoryn brändiä pitää markkinoida myös muualle. Ensimmäinen kohteemme oli Lontoon markkina-alue, mutta viime aikoina olemme kohdistaneet katseemme Euroopan ja muun maailman olutkulttuurin kiinnostavimpiin kohteisiin. Suomi on yksi näistä.
Mikä oli Suomen matkasi tarkoitus?
– Suomessa on mielestäni hyvin kehittynyt olutsektori monestakin syystä. Vahva yhtenäinen paikallinen panimoteollisuus, korkea tulotaso kulutukseen ja Euroopan korkein alkoholin verotus. Edellä mainituista syistä Suomessa ollaan kiinnostuneita ja vastaanottavaisia uusien ja erikoisienkin juomabrändien suhteen. Uskomme vastaavamme tähän kysyntään. Haemme suomalaista maahantuojaa, koska haluamme paikallisen logistiikan ja säädösten tuntemuksen. Suomen vierailullani tapasin useita mahdollisia yhteistyökumppaneita.
Miten koit Suomen yleisellä tasolla?
-Monella tapaa Suomi on hyvin samankaltainen kuin Skotlanti. Vilkkaita urbaaneja keskuksia kontrastina luonnon hämmästyttävälle kauneudelle. Helsinki tuntui kosmopoliittiselta — suurkaupungilta, mutta juuri maaseutu teki suurimman vaikutuksen. Yleisesti ottaen ihmiset olivat erittäin ystävällisiä ja tiesivät paljon muista kulttuureista. Mielestäni Suomi sopii mainiosti yhdeksi ulkomaan vientimme aloituskohteista.
Mitkä ovat tavoitteenne yrityksenä Suomen markkina-alueella?
Haluaisimme palkitun suodattamattoman— ‘Paolozzi’ helles lagerimme suoramyyntiin ravintoloille. Näkisimme sen mieluusti pysyvänä tuotteena ravintolahanoissa. Mielessämme on myös erikoisempien tuotteidemme saatavuus Alkosta.
Miten mielestäsi suomalainen juomamarkkinointi eroaa brittiläisestä?
Suomalaiset tavarataloketjut ja Alko toimivat hyvin yhtenäisesti ja kontrolloidusti kun puhutaan oluen myynnistä. Suurimmat ja vakiintuneimmat brändit saavat eniten hyllytilaa. Tämä on pikkuhiljaa muuttumassa BrewDogin ja Mikkellerin kaltaisten imagostaan tarkkojen brändien saadessa yhä enemmän näkyvyyttä.
Omat neuvosi pienpanimoille, jotka tähyävät Brittimarkkinoille?
Kuluttajien mieltymykset vaihtuvat nopeammin kuin koskaan aiemmin. Kuluttajat haluavat jatkuvasti lisää uutuuksia ja erikoisuuksia. Älkää siis arastelko tuottaa erikoisempia tuotteita Britannian markkinoille. Muistakaa liittää tuotteeseenne houkuttava tarina. Toisaalta erittäin korkealaatuisille tuotteille tulee aina olemaan kysyntää. Jos olet oikeasti oluentekijöiden parhaimmistoa, pidä huolta siitä, että se tiedetään kaikkialla.
Artikkeli on julkaistu kesäkuussa 2018.
Kuva: Venla Vainio-Puhju