Asahi Breweriesin Rick Collins ihastui tsekkioluisiin jo nuorena
Velko eli Velkopopovický Kozel tuoteperhe on kuulunut monen suomalaisen oluthuoneen ja ravintolan valikoimiin jo 90-luvulta saakka. Olutposti tapasi Kozelia edustavan Asahi Breweriesin vientijohtajan Rick Collinsin ja kyseli mm. tämän suhteesta tÅ¡ekkioluisiin.
Alunperin kentuckylainen, nyttemmin kovasti suomalaistunut Rick Collins on aidon innoissaan Thirsty Scholarin tiskillä tuoreesta tankillisesta suodattamatonta vaaleata Kozelia. Vanhan Amerikan herrasmiehen elkein hän kaataa meille oluet ja alkaa kertoa ensikohtaamisestaan tsekkiläiseen olueen.
”Olin nuori ja vastavalmistunut yliopistosta kun lähdin ensimmäiselle Euroopan matkalleni. Vuosi taisi olla 1993 ja TÅ¡ekin tasavalta oli vielä nuori vasta neuvostovallan alta itsenäistynyt valtio. Moni halusi vierailla näissä entisissä itä-blokin maissa ja voit kuvitella miten mielenkiintoista se oli politiikan tutkimuksen opiskelijalle siihen aikaan. Matkustin junalla Münchenista parin muun reppureissaajan kanssa kohti Prahaa ja jossain puolessa matkassa juna pysähtyi Pilsen nimisessä kaupungissa ottaakseen lisää matkustajia kyytiin. Pysähdyksen aikana junan ovet ja ikkunat aukaistiin ja sisään käveli hirvittävä määrä ihmisiä, jotka alkavat kauppaamaan kaikkea voileivistä neuvostoarmeijan hattuihin. Tarjolla oli myös kiintoisia pieniä vihreitä olutpulloja, ensimmäinen kosketukseni Pilsner Urquelliin. Ero kotimaani yliopistoaikojen oluisiin oli valtava ja tiesin heti siinä olevan jotain erityistä. Ihan uudenlainen maailma avautui ja aloin systemaattisesti etsiä uusia olutmakuja ja tyylejä. Kotiin palattuani etsin käsiini eurooppalaisia tuontioluita ja samalla tiellä olen edelleen. Koen olevani hyvin onnekas työskennellessäni yrityksessä jonka portfoliossa on niin hyvä valikoima laatuoluita ympäri maailmaa.”
Uskoisin tietäväni tuon tunteen. Oma ensikosketukseni ”erikoisoluisiin” oli juurikin tuo lasissa vaahtoava vaalea Velko. Miten koet Suomen? Ollaan aika kaukana Kentuckysta.
”Olen asunut Helsingissä kohta parikymmentä vuotta. Työskentelin ja asuin välissä kahden vuoden ajan Saksassa, mutta muuten täällä. Rakastan asua täällä ja kutsunkin itseäni puolisuomalaiseksi. Vaimoni on suomalainen ja suomen kielenikin alkaa olla jollain mallilla, vaikka työkieleni on edelleen englanti. Kovasti yritän harjoitella, jotta siitä tulisi minulle myös käyttökieli. Suomen luonto on uskomaton, historia vähintäänkin mielenkiintoinen ja ruoka hyvää. Meillä on oma siirtolapuutarhamökkikin ja sen parissa puuhastelu on todella rentoutavaa ja minulle tärkeää. Tykkään Kaurismäen elokuvista ja olen löytänyt myös Topi Sorsakosken ja Baddingin musiikin. Viihdyn täällä.”
Työskentelet Asahin oluiden parissa. Kerro hiukan tästä.
”Asahi on maailmanlaajuisesti valtavan kokoinen yritys. Kymmenen suurimman olutjätin joukossa. Euroopassa fokuksemme on premium-oluiden juojissa, joille pyrimme tarjoamaan laadukkaita tuotteita. Asahin isot investoinnit 2016 toivat tuotevalikoimaamme monta uutta ”vanhaa” panimoa tuotteineen. Yrityskauppojen arvo oli kaiken kaikkiaan 8 miljardia euroa. Asahi myy nyt mm. Peronia, Pilsner Urquellia ja juuri laseissamme olevaa Euroopan ykköstuotettamme Velkopopovický Kozelia. Toisille se on vain ”Kozel” ja suomalaisille usein pelkkä ”Velko”. Lageria on valmistettu vuodesta 1874 ja se on maailman parhaiten myyvä tsekkiolut. Sen vuohipukkietiketin löytää oluthyllyiltä ja hanoista nykyään yli 50 maasta.”
Syökö käsityöläisolut niin sanottujen muiden erikoisoluiden markkinaa?
”Omasta mielestäni craft ei ole uhka, ennemmänkin koen sen hyvänä asiana. Se muistuttaa kuluttajia laadukkaista raaka-aineista ja panimo-osaamisen tärkeydestä. Tänä päivänä moni oluen kuluttaja vaatii tuopilliseltaan enemmän kuin ennen ja he ovat myös valmiita maksamaan enemmän hyvästä oluesta. Juuri tähän kysyntään Kozelkin vastaa. Pienpanimoilla on haasteena tasalaatuisuus. Miten saada jokainen pullo tai tuoppi maistumaan siltä miltä pitääkin. Kozelilla on takanaan 150 vuoden kokemus panimotyöstä samassa tsekkiläisessä kylässä ja käytämme paljon aikaa laaduntarkkailuun. Raaka-ainetoimittajamme ovat meille tärkeitä ja luotammekin heidän kokemukseensa monessa asiassa. Jokaisen pullon on oltava yhtä laadukas.”
Kuvat: Kimmo Tähtinen, Pintoresco ja Cyde