Siideriposti Juomaposti
Sinebrychoff Juomaposti

Ravintolat ottivat käyttöön esteettömän ja hygieenisen digimenun

Helsinkiläinen Treffi-ravintolaketju on ensimmäisten joukossa Suomessa ottanut käyttöön uuden digitaalisen E-Menu-ratkaisun, joka tarjoaa asiakkaille esteettömän, hygieenisen ja EU-suositusten mukaisen tavan tutustua ruokalistaan ja juomavalikoimiin. QR-koodin avulla asiakkaat saavat ruokalistan ja lisäsisällöt suoraan omaan puhelimeensa – täysin ilman fyysistä kontaktia perinteiseen menuun.

Treffi Pub -ravintolat sijaitsevat Herttoniemessä ja Verkkosaaressa Helsingissä. Ravintolat tunnetaan rennosta tunnelmastaan, laadukkaista ruoistaan, monipuolisista tapahtumistaan ja halustaan kehittää asiakaskokemusta.

Nyt käyttöönotettu E-Menu täyttää EU:n kesäkuussa 2025 voimaan tulleita esteettömyyssuosituksia ja tarjoaa miellyttävän käyttökokemuksen kaikenlaisissa tilanteissa – myös silloin, kun silmälasit ovat jääneet kotiin, valaistus on heikko tai käyttäjällä on näkörajoitteita. Ja tietenkin hygieenisesti – se on erityisen tärkeää influenssakauden alkaessa.

-Meille asiakaskokemus ja turvallisuus ovat kaiken A ja O. Haluamme olla kehityksen kärjessä – erityisesti silloin, kun kyseessä ovat EU:n suositukset, toteaa Treffi Ravintolat ravintolatoimenjohtaja Sandra Solomon.

Uuden E-menun keskeisiä saavutettavuusominaisuuksia ovat mm. fonttikoon säätö ja automaattinen mukautuminen näytölle, ääneenlukutoiminto ikä- ja heikkonäköisille sekä selkeä, helposti navigoitava ja monikielinen käyttöliittymä. E-menu ei ole pelkkä staattinen lista, vaan monimediallinen julkaisu, jota voidaan tarkastella eri laitteilla kuten puhelin, tabletti, tietokone, rikastaa videoilla, äänellä ja linkeillä ja tietenkin julkaista paperittomasti – tukien sekä ravintolan ympäristötavoitteita että hygieenisyyttä

E-Menu toimii myös tehokkaana markkinointikanavana: asiakkaat voivat jakaa ruoka- ja juomalistan tai muun sisällön helposti sähköpostilla tai sosiaalisessa mediassa. Tämä tuo ravintolalle lisänäkyvyyttä ja houkuttelee uusia kävijöitä.

– On hienoa, että ravintoloitsija haluaa palvella kaikkia asiakkaita. E-menu mahdollistaa samalla myös monipuolisemman sisällön ja on askel kohti modernimpaa ravintolakokemusta, sanoo Provisual Oy:n ja Ezette.com myyntijohtaja Ville Puskala.

e-menun lisäksi asiakkaat voivat kuitenkin luonnollisesti käyttää fyysistä ruokalistaa. Askel kohti digitaalisia välineitä on jatkuvaa ja ravintolat ottavat kaikkien asiakkaiden tarpeet huomioon. Molempien käyttö mahdollistaa laajaa asiakaskokemusta.

Voit kokeilla digimenun toimintaa näppärästi skannaamalla tämän QR-koodin.

Juomaposti Provisual

Kuva ja video: Milla Näppi