Pienpanimo-oluet vahvassa kasvussa K-ryhmässä
K-ryhmän tuoreen selvityksen mukaan elämme hybridikuluttajan aikakautta. Pienpanimo-oluilla on hybridikuluttajan ostoskorissa painava osuus.
Järkevyys ja säästeliäisyys kuuluvat suomalaisen DNA:han, mutta hybridikuluttajaksi nimetty uusi kuluttaja tekee yhä tietoisempia valintoja. Ei nuukuuden nimissä vaan lisääntyvän tiedon, kasvavien valikoimien ja omien, muuttuvien mielihalujensa mukaan.
Useampi kuin neljä viidestä kuluttajasta arvostaa kaupan laajoja valikoimia. Esimerkiksi K-Citymarket Ison Omenan valikoima on kolminkertaistunut vuoden 2002 arviolta 10 000 tuotteesta nykyiseen noin 30 000 tuotteeseen. Valikoiman kasvu näkyy kaikessa, mutta vahvimmin oluessa.
Viimeisen kahden vuoden aikana olutvalikoima on kasvanut 58 prosenttia. Ison Omenan olutvalikoimassa on nyt tuhat olutta, ja muutamassa vuodessa uusia nimikkeitä on tullut kolmisensataa. Olutvalikoiman kasvu on omaa luokkaansa jopa muihin juomiin verrattuna: virvoitusjuomien valikoima on kasvanut samassa ajassa 16 prosenttia ja siideri- ja lonkerokategoria 12 prosenttia.
– Mikä on juuri oikea valikoima? Pienpanimot ovat siinä suuressa roolissa, toteaa Plussa-dataan perehtynyt analyytikko Minna Vakkilainen.
Vakkilainen kiinnostui K-Citymarket Ison Omenan huikeasta olutvalikoimasta ja sen kärkituotteista. Hänet pääsi toden teolla yllättämään Mathildedalin Kyläpanimo, joka nousi tuntemattomuudesta ja alahyllyiltä, ilman kampanjointia, myyntitilaston kärkeen.
Lakimuutoksen kylmät tuulet
K-Citymarket Ison Omenan kauppias Toni Pokela uskoo, että astuessaan voimaan kaavaillun kaltaisena alkoholilain uudistus muuttaa oluthyllyn voimasuhteita. Nyt kotimaisille ja ulkomaisille pienpanimo-oluille on ollut hyvin hyllytilaa, mutta 5,5-prosenttiset oluet vähittäiskauppaan tuova uudistus toisi mukanaan jotain muuta.
– Lakimuutoksen myötä tulee varmasti paljon ulkomaalaisia oluita tarjolle. Uskon, että saamme vihdoin ulkomaiset premium-oluet aitoina, laimentamattomina versioina kaupan valikoimiin. Se voi syödä tilaa pienpanimo-oluilta, Pokela aprikoi.
Yleisesti kaupan valikoiman laajuudesta on todettu, että se ei enää kasva. Keskeistä on valikoiman osuvuus ja elävyys – se, miten se osuu kuluttajan vaihtelunhaluun. Oluthyllyllä asioivat varmasti tunnistavat tämän kohdan tutkimuksesta tutuksi. Kaksi kolmesta kaipaa vaihtelua!
Oluenjuonnista on myös tullut niin trendikästä, että jopa naiset valikoivat mukaansa erilaisia oluita. On siis löydetty jälleen uusi kulutusmalli: ei enää sixpack ja pari erikoisolutta vaan lajitelma oman mielen mukaan valittuja pienpanimo-oluita.
Frankly Partners toteutti K-ryhmälle kuluttajien tottumuksia valottavan tutkimuksen.