Panimojuomien kotimaanmyynti laskussa
Oluen, siiderin, long drink -juomien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kotimaanmyynti oli 572,9 miljoonaa litraa tammi-syyskuussa 2017. Panimojuomien kokonaismyynti laski hieman edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta syyskuun loppuun mennessä yhteensä 284,5 miljoonaa litraa. Edellisestä vuodesta myynti laski 1,9 prosenttia. Siideriä myytiin 22,4 miljoonaa litraa ja laskua oli 0,2 prosenttia. Long drink -juomia myytiin 28,1 miljoonaa litraa. Niiden myynti kasvoi 1,5 prosenttia.
Panimoliiton jäsenyritykset myivät alkoholittomia juomia enemmän kuin tammi-syyskuussa 2016. Virvoitusjuomia myytiin 179,3 miljoonaa litraa ja myynti kasvoi 1,2 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin 58,7 miljoonaa litraa ja myynti kasvoi 0,7 prosenttia.
Tiedot perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Hartwallin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin, Saimaan Juomatehtaan ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.
Alkoholiveron korotus huolettaa panimoalaa
Panimoelinkeino on huolissaan ensi vuoden alussa voimaan tulevasta alkoholijuomien veronkorotuksesta. Hallituksen esityksen mukaan veronkorotuksissa on huomioitu tuleva alkoholilain uudistus. Alkoholilain kokonaisuudistus on kuitenkin edelleen keskeneräisenä eduskunnassa, eikä sen voimaantulosta ole selvyyttä.
– Uusi alkoholilaki ja veronkorotus pitäisi ehdottomasti tulla voimaan samaan aikaan. Alalla on pelko siitä, että ensin nostetaan veroja ja mitään uutta lakia ei tulekaan. Veronkorotus uhkaa vesittää alkoholilain kokonaisuudistuksen, joka parantaisi kotimarkkinan kilpailukykyä ja hillitsisi rajakauppaa, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.
Veronkorotukset on suunniteltu painotettavaksi mietoihin alkoholijuomiin. Jo nyt yksityishenkilöiden tuomasta matkustajatuonnista yli 70 prosenttia on olutta, siideriä ja long drink -juomia litroina laskettuna. Koko alkoholin matkustajatuonti vastaa 80 prosenttia Alkon vuotuisesta myynnistä. Juomat tuodaan matalamman verotuksen maista, pääosin Virosta ja Latviasta.
Virossa kiristettiin olutveroa viimeksi tämän vuoden heinäkuussa, mutta Viron lähtötaso oluen verotuksessa on Suomeen nähden hyvin matala ja korotuksen jälkeenkin Viron olutvero on alle puolet Suomen tasosta. Ero kasvaa ensi vuonna, kun Suomessa korotetaan veroa, mutta Virossa päätettiin puolittaa ensi vuoden helmikuulle suunnitellut alkoholijuomien veronkorotukset. Kuten hallituksen esityksessäkin todetaan, Suomen ja Viron välinen alkoholijuomien hintaero on edelleen huomattava. Alkoholiveron lisäksi kuluttaja maksaa Suomessa Viroa korkeampaa arvonlisäveroa ja panttimaksua.
– Veronkorotus vaikuttaa negatiivisesti oluen jo valmiiksi laskevaan kotimarkkinaan. Korotusten vuoksi Suomi menettää verotuloja rajakauppaan, mutta samalla heikennetään panimoelinkeinon kilpailukykyä, kykyä työllistää ja vähennetään panimoiden investointien kannattavuutta, Ussa toteaa.
Panimoliiton mukaan esitys veronkorotuksista on ristiriitainen pääministeri Juha Sipilän hallituksen kärkihankeen kanssa, jonka mukaan Suomessa työn tekeminen ja teettäminen on aina kannattavaa ja Suomi on kilpailukykyinen maa, jossa yrittäminen, omistaminen ja investoiminen on nykyistä kannattavampaa.