Olvi Juomaposti syksy 2025
Kahviposti Juomaposti

Olvi ostaa taas uuden panimon – nyt Bosnia ja Hertsegovinasta

Iisalmelainen Olvi aikoo ostaa Banjalucka Pivara -panimon Bosnia ja Hertsegovinasta.

Olvin omistus laajenee nopeasti, pari viikkoa sitten konserni ilmoitti ostaneensa latvialaisen Valmiermuižas alus -juomayhtiön ja nyt se on kertonut hankkivansa Banjalucka Pivaran, joka on Bosnia ja Hertsegovinan suurin panimo.

Vuonna 1873 perustettu Banjalucka Pivara sijaitsee Bosnia ja Hertsegovinan pohjoisosassa, lähellä Kroatian rajaa. Panimo työllistää noin 240 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2024 28 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on johtavia brändejä Bosnia ja Hertsegovinassa, ja se on nopeimmin kasvava panimo Serbiassa.

Yrityskauppa laajentaa Olvi-konsernin kattavuutta uudelle maantieteelliselle alueelle ja avaa uusia kasvu- ja vientimahdollisuuksia sekä Balkanilla että laajemmin Välimeren alueella. Olvin mukaan näin pystytään palvelemaan Välimeren matkailualueita, kuten Italiaa, Kroatiaa, Kreikkaa ja Montenegroa, entistä paremmin ja joustavammin. Banjalucka Pivaran modernit tuotantotilat tarjoavat myös lisäkapasiteettia, mikä mahdollistaa nopeaa kasvua.

– Tämä yrityskauppa on toinen askel monipaikallisen strategiamme toteuttamisessa, jolla haemme epäorgaanista kasvua Euroopassa sekä lisähankinnoilla kotimarkkinoillamme että laajentumalla uusille markkinoille. Banjalucka Pivara tunnetaan vahvoista brändeistään ja ylpeästä historiastaan alueella, ja se on erinomainen lisä Olvi-konserniin. Yhtiön vahva asema Bosnia ja Hertsegovinassa, vankka ja nopeasti kasvava jalansija Serbiassa sekä korkealaatuiset tuotantokyvykkyydet tarjoavat meille ainutlaatuisen mahdollisuuden kasvaa Balkanin alueella, jossa näemme pitkän aikavälin orgaanista kasvupotentiaalia ja matkailun kasvua. Samalla Banjalucka Pivaran keskeinen sijainti mahdollistaa meille yhteyden laajemmille Välimeren markkinoille, joilla näemme merkittäviä mahdollisuuksia vahvistaa vientiämme entisestään, kertoo Olvi-konsernin toimitusjohtaja Patrik Lundell.

Patrik Lundell.

Banjalucka Pivaran lager-brändi Nektar on Bosnia ja Hertsegovinan suosituin olutbrändi sekä nopeimmin kasvava olutbrändi Serbiassa ja Montenegrossa. Panimossa suunnitellaan myös alkoholittomien juomien ja valmiscocktailien tuotannon aloittamista oluen valmistuksen rinnalla.

– Olen erittäin iloinen tiimimme puolesta ja ylpeä liittymisestä Olvi-konserniin, jonka kanssa jaamme yhteisiä arvoja ja perinteitä. Olemme innoissamme mahdollisuudesta hyödyntää vahvaa markkinoille pääsyn osaamistamme sekä laajentaa valikoimaamme Olvi-konsernin alkoholittomilla ja alkoholillisilla tuotteilla, sanoo Banjalucka Pivaran toimitusjohtaja Ilija Setka.

– Banjalucka Pivaralla on valikoima vahvoja olutbrändejä, joiden kehittämistä jatkamme innolla. Lisäksi näemme paljon mahdollisuuksia hyödyntää Olvi-konsernin tuoteportfoliota, luoden yhtenäisen ja vahvan valikoiman, joka vahvistaa markkina-asemaamme ja vastaa kasvavaan kysyntään. Odotamme innolla uusien tuotteiden tuomista Balkanin kotimarkkinoille sekä viennin laajentamista, jatkaen samalla yhtiön kestävää kehittämistä ja kasvua, Lundell toteaa.
Kaupan toteutuminen edellyttää Bosnia ja Hertsegovinan kilpailuviranomaisten hyväksyntää, ja sen odotetaan toteutuvan viimeistään vuoden 2026 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Kauppahintaa ja ehtoja ei julkisteta.

Lähde ja kuvat: Olvi

Lue myös:

Olvi laajentaa olutomistustaan Latviassa – ostaa Valmiermuižas alus -yhtiön