Olutpostin ja Suomen Olutseuran Juomatutkaan valittu uusia jäseniä
Olutposti ja Suomen Olutseura aloittivat syksyllä kartoittamaan laadukkaisiin juomaosastoihin panostavia K-Citymarketteja sekä K-Supermarketteja. Nyt uusina toimijana mukaan on valittu K-Citymarket Pori Puuvilla, K-Supermarket Tripla sekä K-Supermarket Mustapekka.
Nämä kyseiset liikkeet on valittu mukaan olutharrastajien suosituksesta ja pärjäsivät hyvin myös Olutpostin ”Anna ilmi laadukas juomaosasto” –kilpailussa.
Olutposti kävi myös paikan päällä KSM Triplassa sekä KSM Mustapekassa katsastamassa juomaosastot. K-Citymarket Pori Puuvilla taas toimitti kattavan valokuva-aineiston sekä kuvauksen tuotteiden määrästä. Samoin käyty puhelinkeskustelu vakuutti kauppiaan vahvasta tahtotilasta kehittää juomaosastoa. Kaikkia liikkeitä yhdistää myös halu edistää juomien ja ruokien yhdistämistä. Siis samaa teemaa mikä on ollut tuttua viinien ja ruokien parissa. Varsinkin olut ja juusto -paritukset ovat tulleet tutuksi useille oluiden harrastajille ravintoloissa järjestetyistä maistelutilaisuuksista (tasting).
Juomatutkassa nyt siis esillä ensimmäiset myymälät, jotka on valittu mukaan kuluttajilta saatujen vinkkien sekä myymälöiltä saatujen tietojen perusteella. Muut aikaisemmin mukaan valitut liikkeet ovat K-Citymarket Pirkkala, K-Citymarket Järvenpää, K-Citymarket Jyväskylä
Seppälä, K-Citymarket Vantaa Jumbo, K-Citymarket Tammisto ja K-Citymarket Tampere Lielahti.
Lista täydentyy mukaan valituilla toimijoilla sitä mukaa kun saamme tietoa juomaosastoihin panostavista myymälöistä, keskusteltuamme kauppiaiden kanssa sekä saatuamme tarvittavat kuvaukset, jotka täyttävät ehdot mukaan pääsemiselle. Ehdot voivat täyttyä myös Olutpostin tai Suomen Olutseuran avainhenkilön vierailun myötä paikan päällä, jossa juomaosaston laatu katsastetaan. Jokaiselle juomatutkaan valitulle myymälälle toimitetaan ”Olutposti ja Suomen Olutseura ry. suosittelevat” -tarrat sekä diplomi, joita mukaan valitut myymälät voivat käyttää omassa markkinoinnissaan. Kaikki mukana olevat myymälät ovatkin laittaneet diplomit esille koko kansan nähtäville.
– Olemme Suomen Olutseurassa huomioineet jo pitkään K-Citymarkettien, K-Supermarkettien ja myös joidenkin K-Markettien panostamisen olutkulttuuriin sekä juomaosatoiden laatuun. Myös oluen ja ruoan yhdistämisellä on suuri merkitys kuluttajille ja koko olutkulttuurille. Samalla se antaa vahvan viestin päättäjille siitä, että juomakulttuuri on muuttunut huomattavasti vuosien saatossa pois määrämittaisesta kuluttamisesta. Ja tässäkin asiassa ovat vähittäiskaupat heräämässä mukaan kiitettävästi. Näin toteaa Suomen Olutseuran tuore puheenjohtaja Juha Sinisalo.
Olutposti ja Suomen Olutseura tuovat Juomatutkaa esille ja markkinoivat sitä kaikilla kanavillaan ja julkaisuissa ja edistävät näin osaltaan laadukasta juomakulttuuria mikä on tietenkin kummankin tahon pääagenda. Olutpostin ja Suomen Olutseuran intresseissä on kehittää myös muita yhteistyömuotoja mukaan valittujen liikkeiden parissa esim. tapahtumapuolella.
Juomatutka -palvelu on tuotettu yhteistyössä ja Suomen Olutseuran, Olutpostin ja K-kauppiaiden kanssa. Mukaan haluavat ja laadukasta juomaosastoa ylläpitävät K-kauppiaat voivat olla yhteydessä toimitukseen olutposti@olutposti.fi.
Olutkansa äänesti Suomen parhaita vähittäiskauppojen juomaosastoja
Santtu Salmi on ”Anna ilmi laadukas juomaosasto” –kilpailun voittaja
Bölen Hella ja K-Supermarket Tripla tuovat tastingit lähelle asiakasta