Olutexpon uutuutena Ruokastudio
Viidennen kerran lokakuun lopussa järjestettävässä Olutexpossa on trendinmukaista oheisohjelmaa, kun Ruokastudio esittelee oluen ja ruoan yhdistämisen mahdollisuuksia.
Kaapelitehtaalla 27.-29. lokakuuta järjestettävä tapahtuma pyrkii profiloitumaan Suomen laadukkaimmaksi vastaamalla kuluttajien toiveisiin ja trendeihin. Tänä vuonna Olutexpo lupaa enemmän sisältöä olut ja ruoka -teemaan.
– Ruoka-aspekti lisää mielenkiintoa sille porukalle, joka ei tyypillisesti tule käymään oluttapahtumissa. Tapahtuman valtti voi olla muutakin kuin iso olutvalikoima, ja olemme löytäneet oheisohjelmiston, joka houkuttelee paikalle sitä kohdeyleisöä, jota haluamme, tapahtuman järjestäjä Mikki Nyman kuvailee.
Nymanin havittelemaa kävijäkuntaa ovat etenkin naiset, joiden osuus oli viime vuonna jo 28 prosenttia tapahtuman kävijöistä. Maisteluun keskittyvä ohjelma houkuttelee Nymanin toiveiden mukaan tänä vuonna yhä suuremman joukon naisia.
Nyman on antanut miltei vapaat kädet Anikó Lehtiselle, joka tuottaa Ruokastudion lavalle tietoiskuja tasatunnein joka päivä. Haastateltavana on niin taitavana oluen ja ruoan yhdistäjänä tunnettu keittiöpäällikkö Ali Suviala kuin Spent Grain Labin mäskistä tehdyllä katuruoalla vaikutuksen tehnyt Dr. Schnauzer-Krausenkin.
Makupaloja oluen ja ruoan liitosta ja maistiaisia tarjoilevat myös Tanskalainen Voileipä, Jukolan Juusto, Brooklyn Brewery, olutsommelier Maria Markus ja Fazer Culinary Team.
Olutstudiosta oppia oluenteosta
Tuttuun tapaan mukana on myös kotioluentekijöiden yhteisö Hombre, joka antaa Olutstudiossa oppia oluenvalmistuksessa. Yhteistyökumppaneidensa kanssa Hombre esittelee niin oluen raaka-aineita kuin varsinaista oluentekoakin.
– — Luvassa on haistelua ja maistelua, kun mukana on myös mallastuottajia ja humalantoimittajia. Tarjolla on tietoa, mistä oluen maut syntyvät ja miten olutta valmistetaan, Nyman lupaa.
Valikoituja oluita ja tuotelanseerauksia
Mikki Nyman kertoo tapahtumaan osallistuvien panimoiden ja tuotteiden lukumäärän olevan pienempi kuin huippuvuosina. Mietoja ja vahvoja juomia maisteltavaksi tuovien yritysten määrä hipoo neljääkymmentä.
– Meillä menivät toissavuonna ennätykset rikki, mutta mielestäni siitä ei ollut hyötyä kuluttajalle, sillä tuotteita oli niin paljon, että ihmisille tuli ähky.
Uutta on esimerkiksi neljän porilaisen panimon yhteisosasto. Jokaisella on mukanaan kolme olutta.
– Tämä on tyypillistä: panimoilla ei ole mukanaan koko tuotanto, vaan ne valitsevat kauteen sopivia uutuuksia, Nyman kuvailee.
Tapahtuman järjestäjänä hän iloitsee, että panimot ja maahantuojat ovat oivaltaneet Olutexpon olevan hyvä paikka lanseerauksille.
– Olen saanut pienpanimot ymmärtämään, miten ottaa hyöty tapahtumasta. Meillä julkistetaan uusia tuotteita enemmän kuin koskaan – niin saa maksimaalisen hyödyn. Esimerkiksi Amka ja Uniq Drinks esittelevät Alkon joulumyyntiin tulevat tuotteensa, Nyman kertoo.
Hän odottaa vielä itsekin malttamattomana, mitä kaikkea tapahtumaan on tulossa.
”Kaljakeittiöt”
Työnimen Stadin parhaat kaljakeittiöt alle piiloutuu kolme hienoa panimoravintolaa. Nymanin mukaan ruokatarjonta oli menestys viime vuonna, joten tänä vuonna hän halusi vain täydentää Il Birrificion ja Bryggerin tarjontaa kolmannella paikallisella, Ohrana Panimo & Krouvilla.
– Ruokaa on tarjolla ylhäällä parvella, ja siellä panimoilla on myös muutama olut, jotka on valittu ruoille.
Lisää tietoa tapahtuman ohjelmasta ja lippujen ja maisteluiden ennakkomyynti verkossa. Ennakkoliput voi vaihtaa tapahtuman omaan maksukorttiin olutkauppa Pienessä, joka myös myy pääsylippuja viikosta 41 lähtien.
Edit: päivitetty Olutexpon lippujen ostopaikaksi myös Pien 9.10.2017 klo 18.40.