Pumpattava Barbaari, Rautakoura ja Julma Ölkky – oluen nimellä on väliä
Olutta on hörpitty jo tuhansia vuosia, mutta tuntemamme suomalainen olutmerkkikulttuuri on vielä suhteellisen tuore. Nyt meillä on olutmerkkejä kuten Karhu, Keisari, Marsalkka, Sandels ja Kuohu, tai oluiden nimiä kuten Pumpattava Barbaari, Kisutus, Musta Hurma, Kukkivat versot tai Tapsa is Back, mutta ilmiönä oluiden nimeäminen näin on uusi. Alkoholipolitiikka ja -historia on vaikuttanut oluen nimeämiseen, samoin pieni omaleimainen kielemme ja yhtenäisyytemme luontoon. Oluen nimi vaikuttaa myös juojaan – se on osa olutnautintoa.
Teollisen oluentuotannon syntyessä 1800-luvun alun Suomessa, oluet olivat joko panimoiden nimisiä, tai jos niitä tehtiin erilaisia, niiden nimi oli tyylin nimi tai yhdistelmä panimon nimestä ja tyylistä, kuten vaikka Uudenkaupungin panimon Pilsner-olutta.
Etiketit ja oluiden nimet yleistyivät yksittäisen eli pullo-oluen myynnin lisääntyessä 1870-luvulla, aikaisemmin kun olutta oli laskettu hanasta, etikettejä ja oluiden nimiä ei niinkään tarvittu. Silloin monessa panimoetiketissä luki “varasto” -olutta, joka ei viitannut fyysiseen varastoon, vaan lager-oluttyyliin, jonka merkitys oli käännetty suomeksi. Lager-oluttyylillä oli muutenkin monta nimeä, laakerista lähtien.
Nimimerkistö oli 1900-luvun alussa keskimäärin aika kesyä, jos väriä haluttiin, se tehtiin etiketissä visuaalisien elementtien avulla. Silloin etiketeissä seikkaili olutta juova vuohi, panimotaloja, tonttuja tai laivoja. Mutta pikkuhiljaa, 1910-1920- luvulla oluisiin alkoi ilmestyä nimiä, jotka voidaan katsoa muistuttavan nykykulttuuria, kuten Vaakuna tai Jukolan Olutta.
Houkutukset pois olutnimillä
Kieltolaki lopetti suuren osan Suomen olutpanimoista, osan jäädessä valmistamaan mietoja mallasjuomia ja virvoitusjuomia, joten sen lakkauttamisen jälkeen vuonna 1932, olutpanimot aloittivat alusta myös oluiden nimien suhteen.
Kieltolain päätyttyä silloin perustettu Alkoholiliike kontrolloi monopolina voimakkaasti olutmarkkinaa. Kaikki olut tehtiin Alkon laskuun – monopolilla oli yksinoikeus tuoda, viedä, valmistaa ja myydä alkoholijuomia – ja Alko määräsi myös oluen nimistä. Siksi liian houkuttelevia merkkejä hyväksytty, joten 1920-luvulla alkanut olutnimien kehitys tyssäsi täysin. Suurin osa oluista oli edelleen panimonsa ja tyylinsä nimissä. Maukas, Janoa kohti tai muut sellaiset olisivat olleet täysin pois suljettuja.
Muutenkin 1930-luvulla suosittiin hyvin kansanomaisia nimiä, olutta kun pidettiin yleisesti työväenluokan juomana. Luonto on ollut myös aina suomalaisille tärkeä, sen näkee useista olutnimistä, joista tunnetuin on vieläkin tuotannossa oleva Lapin Kulta. Myös panimoiden nimilyhenteet, kuten Koff, saattoivat vakiintua oluen nimeksi tai panimoiden paikkakunnat: Hartwallin Karjala-oluttakin valmisti alun pitäen Sortavalan panimo Oy vuodesta 1932 vuoteen 1944. Vuonna 1948 Karjala-nimi palasi markkinoille, kun Osakeyhtiö Lappeenranta ja Lauritsala muutti tuotannossa olleen Pöytäoluen nimen Karjalaksi.
Olutnimet vapautuvat – hulluttelu alkaa
Keskioluen vapauttamisen aikaan vuonna 1969, Alkon päätösvalta oluiden nimiin mureni. Näin saivat alkunsa useat 1970-luvulla suositut olutmerkit, kuten Hakkapeliitta, Viapori, Musta Hevonen, Döbeln, Valtti, Pohjanpoika, Kippari, Amiraali, Mestari, Rautakoura, Hopeapukki, Julma Ölkky, Vaalea Viikinki ja Kosken Kohinaa ja ainoana näistä tähän päivään säilynyt Olvin Sandels. Sotaisat teemat olivat ajanjaksolla suosittuja, tästä voisi tietysti vetää hieman johtopäätöksiä kylmän sodankin suuntaan.
Jo 1960-luvulla alkanut panimoiden keskittyminen kavensi kahdeksankymmentäluvulle tultaessa olutmerkkien määrää, ennen kuin kolmen suuren panimon markkinointiosastot toivat markkinoille kansainvälisiä esimerkkejä myötäilevät uudet merkit, kuten Light Beer tai Cheers. Näiden merkkien elementeissä oli jo erilaista dynaamisuutta, englanninkieliset nimet olivat jotain uutta ja Eurooppaan suuntaavaa ja kiinnostivat myös nuorta, kaupunkilaista oluenjuojaa, olihan se hienoa päästä ääntämään oluensa nimen englanniksi.
Pienpanimot tulevat – nimet hassuttelevat
Vuonna 1995 Alkon monopoli loppui alkoholinvalmistuksen ja -myynnin osalta ja suomalainen pienpanimokenttä kasvoi viidessä vuodessa käytännössä nollasta yli kolmeenkymmeneen.
Samaan aikaan oluiden nimet monipuolistuivat entisestään sekä uusissa pienissä panimoissa että jo kauan olemassa olleissa suurissa oluttehtaissa. Eksotiikkaa ja huumoria ei puuttunut nimistä: Tällä vuosikymmenellä markkinoilla olivat Bora Bora, Suomen ensimmäinen “bändiolut” Leningrad Cowboys, slangisanan Bisse -mukaan nimetty olut tai Rock´n Roll -olut. Oluessa entistä tärkeämpää oli nimi, etiketti ja imago, joka kiinnosti ja johon samaistuttiin.
Pienpanimoissa alusta lähtien oluiden nimet usein yhdistyivät panimon nimeen jotenkin; Oli Perhon Panimon oluentekijän Antero Rohkean mukaan nimettyä olutta, Mallaskosken Tehtaat -panimon Kuohu-oluen nimen otti paikalle perustettu uusi Mallaskosken panimo ja tamperelainen Ravintolan Plevnan yhteyteen rakennettu Koskipanimo nimesi oluitaan vanhemman tamperelaispanimon, Pyynikin Tähti -suosikkioluen mukaan.
Leikitään olutnimillä 2000-luvulla
Suomalaisten pienpanimoiden määrä laski 2000-luvun alkuun tultaessa ja isot olutmerkit nousivat reippaiden mainosbudjettien avustamana. Monet muistavat sieltä Olvin Jeppe-koiran leikkisyyden, Karhun jykevyyden ja Koff -oluen bilemainokset. Samaan aikaan täytyy muistaa, että alkoholimainontaa Suomessa säädellään tiukasti, joten markkinointi oli aivan varmasti keskellä suuta mainontaan suunnitellessaan.
Pienpanimoiden toinen aalto alkoi 2010- luvun alkupuolella ja sieltä voi nostaa selkeästi jo olutmerkkejä, joita on mietitty tarkasti alusta asti. Muinaisuomalaisuutta hieman vinksallaan korostava Panimo Hiisi on johti pienpanimoiden kiinnostavaa olutnimikehitystä, missä nimi saattoi olla hyvinkin abstrakti ja kiinnostava, hauskakin. Hiisin varhaiseen vaiheen tunnettuja oluita oli mm. Raivoava Rakki, joka sopi hyvin maltaisen katkeraan olueen. Sittemmin hauskoilla ja erilaisilla olutmerkeillä on nokiteltukin toisia, ovat ne sitten niin englanniksi kuin suomeksikin. Nythän olemme viimeisen kymmenen vuoden aikana juoneet oluita, jotka voivat olla hyvinkin mielikuvituksellisia ; markkinoilla on ollut oluita nimeltään Mulkero, Pimeyden Morsian, Groteski, Muisku, Thunder Chief, Kolmoishermo, Tankkiryöstö tai Raidejokeri.
Suomalaisissa olutmerkeissä toistuvat meille tärkeät teemat
Olut on paikallinen tuote ympäri maailman. Vaikka kansainvälisiä oluita saa meiltäkin, ylivoimaisesti suurin osa oluttuotantoamme on kotimaista, niin pienien kuin suurien panimoiden osalta. Kun tarkastelee suomalaisia olutmerkkejä ja -nimiä kokonaisuutena, sieltä erottuu selkeästi meille tärkeitä aiheita ja teemoja.
Luonto ja eläimet ovat olleet oluessa aina läsnä, joko nimen tai kuvan muodossa. Varsinkin karhu on esiintynyt useassa etiketissä niin merkkinä kuin kuvana, onhan se ollut ammoisista ajoista lähtien suomalaisista mytologisista eläimistä arvostetuin. Nyt Sinebrychoffin omistuksessa oleva Karhu-olut, joka on Porin panimosta lähtöisin, oli nimi jota käytti moni panimo, kuten vaikka Bastmanin panimo, Mikkelin Mallas- ja virvokejuomatehdas, Savonlinnan oluttehdas ja Vaasan panimo Oy, joilla oli aikoinaan kaikilla Karhu-niminen olut tai mallasjuoma. Karhun lisäksi linnut ja hevoset, liikkeellä vapautta korostavat eläimet ovat olutetikettien toistuvia teemoja. Eläimet vetoavat meihin hyvin primitiivisellä tavalla, joko söpöydellään tai karskiudellaan ja tämän olutmarkkinoijatkin tietävät. Luonto on aina Suomessa hyvä innoittaja, tästä hyvä esimerkki on vaikka virolahtelaisen Takatalo&Tompuri Brewingin Kaski- tuotesarja, joka viittaa myös oman viljan tuotantoon.
Koska olut on paikallinen juoma, meihin vetoaa myös usein paikallinen nimi. Aura, Lahden Erikoinen, Kakola Brewing, Olarin Panimo ovat yritysnimien lisäksi myös oluen brändejä, jotka viittaavat paikkaan. Samaistumme usein paikkakuntaan, joten monet panimot edelleen luottavat paikkakunnan nimeen yritysnimenä ja saattavat heittää mukaan paikallista murrettakin, kuten vaikka Lapin Panimo Rohki- ja Aijhki -oluillaan. Vielä pidemmälle paikallisuuden on vienyt esimerkiksi Espoon Oma Panimo, jonka olutnimet liittyvät Espoon osiin.
Perinteinen, jo 1800-luvun lopun oluen nimeämistyyli toimii edelleen myös useassa panimossa – panimon nimi ja tyylin nimi – kuin tuotenimenä, kuten esimerkiksi Tornion Panimo, jonka oluiden nimet ovat usein muodossa Tornion Panimo ja oluttyyli.
Kansainvälisyyttä korostaa Suomessa taas usein englanninkielinen panimo- ja tuotenimet, kuten espoolaisen Fat Lizard Brewing Co.:n Bikini Top-, Waste of Time- ja 51 Roadkill – oluet.
Sitten vielä on hauskuus, rakastammehan vitsejä, sutkautuksia ja huonoakin huumoria. Panimot saattavatkin kikkailla olutnimillä, saaden niistä kiinnostavan lisän oluen mielenkiintoisuuteen. Kukapa meistä ei olisi kiinnostunut Kesäkeitto-, Mykkä hiihtäjä-, Nestehukka- ja Vuohineuvos-oluista, jotka ovat tyypillistä, hienovaraisesti hauskaa vitsikkyyttä lappeenrantalaiselta Tujulta. Pitkään suomalaisia olutmerkkejä ja -nimiä leimasi myös suomen kieli; nimiä oli suomeksi ja toisella kotimaisella, ruotsiksi, mutta englannin kieli loisti huumorinimissä poissaolollaan käytännössä 2000-luvulle asti.
“Craft beer” -boomi on selkeästi Suomessa pysähtynyt, joten oluen merkistä, nimestä ja visuaalisesta ilmeestä on tulossa entistä tärkeämpi osa oluen kulutusta, niille jotka oluesta nauttivat. Siksi oluen nimet ja merkit ovat myös kiinnostava keskustelunaihe – kehen meistä vetoaa hauskuus, kehen luonto ja kehen taas kotiseutunostalgia? Kannattaa miettiä, mikä oluen nimessä ja merkissä viehättää!
Lähteet: www.beerfinland, Bondorff Seppo: Suomen Panimot, Raimo Leskinen: Olvin etikettejä vuosilta 1905-2007, Sinebrychoff etikettiarkistot, Hartwallin arkistot, Salmi Mikko: Suuri olutkirja, Bauters Merja: Changes in Beer Labels and their Meaning
Kuvat: Finna
Ilmestynyt 2/25 Juomaposti -lehdessä.
Katso lisää:
Keskioluen mainonta – luuserijuomasta juppihippipunkkarin kautta boomeriksi