Oluen myynnissä pudotusta 75 miljoonaa litraa 10 vuodessa
Panimo- ja virvoitusteollisuusliiton tilastojen mukaan olutta myytiin vuonna 2023 325,1 miljoonaa litraa. Olutmyynti on laskenut vuodesta 2013 jo 75 miljoonaa litraa ja laskusuunta jatkui edelleen. Liiton jäsenyritysten oluen kotimaanmyynti on noin 90 prosenttia koko markkinasta.
Panimo- ja virvoitusteollisuusliiton tilastojen mukaan panimojuomia myytiin vuonna 2023 yhteensä 839,0 miljoonaa litraa. Liiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti kasvoi vain hieman; juomia myytiin yhteensä 1,9 miljoonaa litraa eli 0,2 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022.
Alkoholijuomien eli oluen, siiderin ja long drink -juomien yhteenlaskettu myynti laski 0,7 prosenttia vuodesta 2022. Sen sijaan alkoholittomien juomien eli virvoitusjuomien ja kivennäisvesien yhteenlaskettu myynti kasvoi 1,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Liiton jäsenyrityksien yhteenlasketuissa luvuissa alkoholittomien juomien myynti on jo toista vuotta perättäin suurempaa kuin alkoholipitoisten panimojuomien myynti.
Oluen myynti laskussa jo pitkään
Oluen myynti kotimaassa on sakannut jo useita vuosia ja lasku jatkuu edelleen. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten olutmyynnistä on kadonnut 75 miljoonaa litraa 10 vuodessa. Liiton jäsenyritysten oluen kotimaanmyynti on noin 90 prosenttia koko markkinasta. Myynnin laskua näkyy vahvoissa ja päivittäistavarakauppavahvuisissa oluissa, pientä nousua taas vähäalkoholisissa ja alkoholittomissa oluissa.
Kun tarkastellaan oluen myyntiä jakelukanavittain, huomataan selkeästi myös myynnin keskittymisen päivittäistavarakauppaan, ravintolamyynnin ollessa vain 12,4 -prosenttia koko volyymista, kun vielä vuonna 2019 ennen koronapandemiaa ja ravintolarajoituksia olutta myytiin ravintoloissa 13,8 prosenttia liiton jäsenyritysten oluen kotimaanmyynnistä. Kaikesta alkoholista 12,3 prosenttia myytiin ravintoloissa vuonna 2022. Alkon osuus liiton jäsenyritysten olutmyynnistä on ollut jo pitkään pieni, hieman yli prosentin.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilastojen mukaan tölkki on ehdottomasti suosituin olutpakkaus ja sen suosio on kasvanut viime vuosina. Tölkin suosio näkyy myös muissa alkoholillisissa panimojuomissa, kuten lonkeroissa ja siidereissä. Pullopakkauksen lasku on näkynyt jo pitkään, astiamyyntiin on välillä vaikuttanut koronapandemia ja ravintolarajoitukset.
Panimoalalla haasteita ja mahdollisuuksia
Tällä hetkellä panimojuoma-alaa puhuttavat monet asiat. Syksyllä lupailtu, hallitusohjelmassa oleva kahdeksanprosenttisten alkoholijuomien kauppaantulo on luultavimmin viivästymässä alkuperäisestä aikataulusta(1.4.2024). Laissa alkoholin vähittäiskauppamyynnin ylärajaa on tarkoitus nostaa nykyisestä 5,5 prosentista 8 prosenttiin. Vaikka lakiehdotus sinänsä otetaan olutalan puolella tervetulleeksi, haasteita aiheuttaa se, että panimot ovat jo valmistautuneet alkoholiprosentin nostoon keväällä, koska hallituksen lisäksi myös kauppaketjut ovat viestineet valikoimien muuttumisen vahvemman prosentin mukaan 1.4. 2024. Nyt lain ollessa vastatuulessa ollaan huolissaan mitä tapahtuu jo valmistetuille oluille ja siitä, millä aikataululla laki mahdollisesti tulee voimaan.
Haasteita suomalaiselle juomateollisuudelle aiheuttaa myös Euroopan unionin neuvosto päätös ehdotuksesta uudeksi pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi. EU:n uusi asetusehdotus perustuu siihen, että merkittävä osa pakkauksista käytettäisiin uudelleen sellaisenaan eli pakkaukset kiertäisivät kuluttajalta takaisin panimoihin uudelleenkäytettäviksi. Suomessa pantilliset juomapakkaukset kiertävät nykyään raaka-aineena, ei uudelleentäytettävinä pakkauksina.
Olut on ylivoimaisesti Suomen suurin alkoholituoteryhmä ja ostojuomista maidon ja kahvin jälkeen suurin juomatuoteryhmämme. Oluella on siis merkittävä työllistävä vaikutus koko arvoketjussa pellolta pulloon. Panimo-ja virvoitusteollisuusliitto haluaisikin päättäjiltä tietoa uudistuksista.
– Ala odottaa hallitukselta alkoholilain eteenpäin viemistä, mutta ennen kaikkea ala tarvitsee ennustettavuutta lainsäädännön osalta. Alan kasvun ja kehittämisen kannalta vähittäismyyntirajan nostaminen, kotiinkuljetuksen salliminen ja etämyynnin selventäminen ovat hyviä toimia, mutta on mahdotonta suunnitella toimintaa, jos lakimuutoksien sisältö ja aikataulu selviävät lyhyellä varoitusajalla”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Lähde ja kuva: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tiedote
Tilastot: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, jossa jäsenyritykset Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff. Tilastot eivät sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilastot sisältävät kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.
Katso myös:
Panimoliitto: EU:n neuvoston näkemys oli tappio suomalaiselle juomapakkauspalautukselle