Kuinka näinä päivinä panimoilla varmistetaan oluen hygieenisyys?
Näinä aikoina hygienia korostuu kaikessa, myös elintarvikkeiden toimituksissa, mihin olutkin kuuluu. Olut on elintarvike, jonka säilyminen riippuu paljon siitä miten sitä kohdellaan ja miten se on valmistettu.
Olutposti otti selvää, miten panimot varmistavat oluen hygienian sen matkatessa kauppojen hyllyille nyt vallitsevassa tilanteessa. Samalla kysyimme, mitkä ovat avainkohdat panimoiden hygieniassa ja käytännöissä koronavirusepidemian aikana.
Sinebrychoff:
Sinebrychoffilla laatu- ja kehityspäällikkö Rauno Sillanpää kertoo, miten Sinebrychoffilla valmistetaan ja kuljetetaan juomat elintarviketurvallisuussertifikaattien ISO22000 ja FSSC 22000 mukaisesti. – Tämä tarkoittaa järjestelmällistä ja tarkkaa hygieniaa kaikessa toiminnassa, sanoo Sillanpää. – Laboratoriomme analysoi juomia niiden eri valmistusvaiheissa, juomamme on pakattu tiiviisti ja hygieenisesti tölkkeihin, pulloihin tai ravintola-astioihin ja niitä käsittelevät panimolta kauppaan tai ravintolaan vain Sinebrychoffin ammattilaiset tai auditoimamme yhteistyökumppanit.
Sinebrychoffilla seurataan yhdessä Carlsberg Groupin kanssa Euroopan ruokaviraston eli EFSA:n ohjeistuksia. Lisäksi Sinebrychoff seuraa Suomen viranomaisten, erityisesti THL:n, ohjeistuksia asiasta. – Koronavirustilanne on luonnollisesti saanut meidätkin kiinnittämään erityistä huomiota hygieniaan – erityisesti henkilöstömme turvallisuuden kannalta, Sillanpää kertoo. – Esimerkiksi tuotanto- ja konttoritilojemme siivousta on tehostettu ja henkilökuntamme turvallisuutta on lisätty monin ohjein, jotka liittyvät esimerkiksi lounasravintolaamme tai kokouskäytäntöihin.
Hartwall seuraa koronaviruksen aiheuttaman COVID-19 -tautiepidemian leviämistä ja tilanteen kehittymistä päivittäin. -Päivitämme varautumisen tasoa tilanteen kehittymisen sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Ulkoministeriön ja Huoltovarmuuskeskuksen viranomaisohjeistuksen mukaisesti, kommentoi Hartwallin ja Mattssonin viestintäpäällikkö Elina Lehmusto. -Lisäksi seuraamme emoyhtiömme Royal Unibrew:n kanssa Euroopan ruokaviraston eli EFSA:n ohjeistuksia. Hartwallilla on erilaisiin poikkeustilanteisiin varautumissuunnitelmat ja valmiustasoa on tällä hetkellä nostettu koronaviruksesta johtuen. Olemme ottaneet käyttöön järeät toimenpiteet, jolla pyrimme ehkäisemään viruksen leviämistä.
– Epidemian vuoksi suljimme tuotantolaitokset vierailijoilta ja vain tuotanto-toimitusketjun kannalta kriittiset henkilöt pääsevät tuotantolaitokselle, panimolle ja terminaaleihin. Olemme kasvattaneet merkittävästi siivous- ja hygieniatasoa eri toimipisteissämme. Näin pyrimme varmistamaan tuotannon jatkuvuuden ja ehkäisemme infektion leviämistä. Olemme ohjeistaneet asiakkaita ja yhteistyökumppaneita toiminnasta eri pisteissämme, Lehmusto kertoo varotoimenpiteistä.
– Tällä hetkellä epidemialla ei näytä olevan vaikutuksia tuotannon ja jakelun jatkuvuuteen, hän jatkaa. -Seuraamme asiaa tarkasti ja viestimme asiasta tilanteen muuttuessa. Olemme ohjeistaneet toimistotyön tehtäväksi etätyönä ja henkilöstömme on ohjeistettu tapaamisien ja palavereiden osalta. Osallistumme kokouksiin virtuaalisesti sekä vältämme matkoja ja liikkumista. Logistiikan puolella kuljettajia on ohjeistettu ja heille on jaettu mm. käsidesiä. Samoin kaupan puolella tuotteiden hyllytyksessä käytetään käsidesiä ennen myymälään menoa ja sen jälkeen, hyllytys pyritään tekemään kaupan aukioloaikojen ulkopuolella tai hiljaisena aikana, ja henkilökontakteja vältetään. Lisäksi kunnioitamme kauppiaiden toiveita, jos he eivät halua tavarantoimittajia myymälöihin. Pienessäkään nuhassa ei hyllytetä, ja riskiryhmiin kuuluvat eivät hyllytä lainkaan. Tilanne on poikkeuksellinen ja kannustamme kaikkia pitämään itsensä ajan tasalla esimerkiksi seuraamalla Terveyden ja Hyvinvoinnin laitoksen sivuja ja noudattamalla viranomaisten ohjeistuksia ja suosituksia.
Olvi:
Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä kommentoi asiaa seuraavasti: – Itse tuotteiden tuotannossa hygieniataso on jo normaalitilanteessa niin korkea, että siihen ei ole ollut tarvetta tehdä muutoksia koronan vuoksi. Työntekijöiden suojaamiseksi ja tuotantovarmuuden ylläpitämiseksi on lisätty toimenpiteitä tehtaalla, mm. käsihygieniaa on korostettu, toimintatapoja on muutettu ihmisten välisen välimatkan pitämiseksi mm. sosiaali- ja tuotantotiloissa, ennestäänkin tiheää siivousta on entisestäänkin lisätty. Myös etätyöhön kannustetaan mahdollisuuksien mukaan. Vierailijaryhmät ja muut tapaamiset on peruttu muutamia harvoja poikkeustapauksia lukuun ottamatta ja noudatetamme THL:n ja hallituksen suosituksia mm. karanteeneista ja hengitystieoireisten hoidosta. Pienistäkin hengitystieoireista on määräys jäädä pois tehtaalta ja myös rekrytoinneissa huomioidaan koronan leviämisen estäminen, kertoo Heikkilä. Logistiikan osalta myös Olvilla on kiinnitetty huomiota henkilöstön suojeluun. – Saapuvan ja lähtevän tavaran kuljettajien liikkumista on rajoitettu ja heille on osoitettu erilliset sosiaalitilat, paperisten dokumenttien käsittelyä vältetään, hoidetaan ilman fyysistä kontaktia kuljettajiin ja terminaalien hygieniaa on lisätty mm. käsidesien osalta, hän listaa. Lisäksi Olvilla on tehty muutoksia myynnin työskentelyyn välttämällä lähietäisyyttä asiakastyössä ja tehostetaan käsihygieniaa.
– Juomat itsessään ovat luonnollisesti tsekattu labrallamme useaan kertaan ennen lähtöä niin kuin aina, joten siihen ei korona vaikuta, sanoo panimon perustaja Tuomas Pere. – Mutta muuhun toimintaan kyllä. Huomioimme pakkauspuolen eri lailla, esimerkiksi henkilökunta on pakkauspuolella varustautunut henkilökohtaisilla suojaimilla, oluet tölkitetään koneellisesti, tölkit pakataan laatikoihin tai muoviin koneella, kuljetetaan lähetysvarastoon jossa lähetys suojaa lähetyksen kiristekelmulla, jonka jälkeen kuljetusyhtiö ne noutaa. Ihmiset lähinnä meillä valvovat että automaatio hoitaa prosessia. Tietty lisäksi on kaikki ohjeistukset tehty ja protokollat tarkasteltu, siten että kaikki on myös dokumentoitua, Pere jatkaa. – Logistiikkapuolella kuljetusyhtiö noudattaa omalta osaltaan hygieniaketjua. Panimossa olemme lopettaneet kaikki vierailut. Panimokierrokset menevät virtuaalisiksi, samoin tasting-illat. Koko panimon toimistopuolen väki tekee etänä hommia. Panimon myymälä muutti aukioloaikansa siten, että kaupan asiakkaiden kohtaamista panimon muun henkilökunnan kanssa ei tapahdu. Kaupanmyyntiä pyritään saamaan mahdollisimman paljon tehtäväksi verkossa, jolloin ei tarvitse kuin noutaa. Henkilökunta panimolla on ohjeistettu myös turvaetäisyyksillä. Samoin ehdoton määräys jäädä kotiin jos flunssan oireita, Pere listaa toimenpiteitä.
Nokian Panimon toimitusjohtaja Matti Heikkilä kertoo Nokialla tehdyistä toimenpiteistä. – Hygieniassa noudatamme yleisiä elintarviketeollisuuden hygieniaohjeita. Henkilökunnan terveenä pysymisen osalta on tehty erillinen tarkennetut ohjeet viruksen vuoksi. Työryhmät pidetään panimolla erillään toisistaan, jotta sairaus ei pääsisi etenemään. Käyttämämme kuljetusliike on elintarvikkeisiin erikoistunut (LTP Logistics), joten kuljetuksen aikana noudatetaan ATP-ohjeistusta, sanoo Heikkilä.