Siideriposti Juomaposti
Siideriposti Juomaposti

Mietojen alkoholijuomien vaikuttajamarkkinointia ei ollakaan kieltämässä?

Hallituksen kesällä lausuntokierroksella olleessa alkoholilakiluonnoksessa oli selkeitä rajoituksia mietojen juomien vaikuttajamarkkinointiin. Nyt uusimpien tietojen valossa rajoituksia ei tule.

Hallituksen uudessa lakiluonnoksessa vielä hieman yli kuukausi sitten haluttiin selkeitä rajoituksia mietojen alkoholijuomien vaikuttajamarkkinointiin niin verkossa kuin sosiaalisen median kanavien puolella. Tätä perusteltiin lasten ja nuorten altistumisella alkoholijuomien markkinoinnille vaikuttajamarkkinoinnin kautta.

Lakiehdotus sai huomattavasti vastustusta mm. alkoholialan liittojen, kuten esimerkiksi Olutliiton ja Pienpanimoliiton taholta, että erilaisten sosiaalisen median vaikuttajien, kuten Natalia Salmelan ja Eino Nurmiston puolelta. Lakiehdotus koettiin liian tiukaksi, varsinkin kun samassa lakiehdotuksessa verkkomarkkinointi haluttiin sallia nykyistä laajemmin väkeville alkoholijuomille. Vaikuttajat ja liitot katsoivat myös, että laki saattaisi kotimaiset ja ulkomaiset vaikuttajat eri asemaan, vähentäisi laatuun ja makuun keskittyvää alkoholimarkkinointia sekä poistaisi yhden markkinointikanavan kokonaan yritysten käytöstä.

Lakiehdotuksessa myös vaikuttajan määritelmä oli suhteellisen summittainen, joten se olisi saattanut vaikuttaa laajasti erilaisiin alkoholijuomayhteistöihin. Vaikuttajat ja liitot myös katsoivat, että alkoholimainonnan säännöthän patevät myös vaikuttajamarkkinoinnissa, ja siellä on erikseen mainittu mm. sekä hyvän tavan vastaisen ja nuoriin kohdistuvan mainonnan kielto että alkoholijuoman alkoholipitoisuuden tai runsaan käytön korostaminen myönteisinä ominaisuuksina. Lisäksi vaikuttajamarkkinoinnin yleisiä sääntöjä on kiristetty viime vuonna, joten katsottiin että tämä riittää säätelyksi.

Alkoholin etämyynnistä ja alkoholilaista paljon kantaa ottanut yksityishenkilö on julkistanut asiakirjoja, joiden perusteella hallitus on luopunut vaikuttajamarkkinoinnin uusista rajoituksista. Henkilön jakamassa dokumentissa mietojen alkoholijuomien vaikuttajamarkkinoinnin lisärajoitukset asettavat kotimaiset toimijat eri asemaan kansainvälisten toimijoiden kanssa ja siksi uusista rajoituksista luovuttaisiin. Hallituksen uusi alkoholilakiesitys on luvattu eduskuntakäsittelyyn tämän syksyn aikana ja sen olisi tarkoitus tulla voimaan vuode 2026 alussa.

Kuvat: Pexels 

Katso lisää:

Uudessa alkoholilakiluonnoksessa rajoituksia vaikuttajamarkkinointiin