Laadukas juomaosasto -diplomi myönnetty hämeenlinnalaiselle K-Supermarket Hätilälle
Hämeenlinnalainen K-Supermarket Hätilän kauppias Mervi Kivistö otti vastaan Olutpostin Laadukas juomaosasto -diplomin.
Saapuessamme hämeenlinnalaiseen K-Supermarket Hätilään oli ulkona pakkasta sangen reilusti mutta sisällä kaupassa tunnelma niin lämmin, että huomasimme heti olevamme K-kaupassa. Henkilökunta moikkaili iloisesti ja neuvoi meidät juttusille kauppias Mervi Kivistön tykö. Vastassa oli hymyilevä ja selvästi kauppiaan toimesta nauttiva Mervi, jonka kanssa aloitimme juttutuokion.
Mervin kauppiashistoria alkoi vuonna 2010, ja nyt on menossa kolmas kauppapaikka. Ensi vuonna tulee 10 vuotta täyteen K-Supermarket Hätilän kauppiaana. Mervi on työskennellyt K-ryhmässä eri tehtävissä lähes koko aikuisikänsä, ja yrittäjyys on kytenyt aina taustalla.
-Kun lapset alkoivat olla sopivan ikäisiä tuli kimmoke, että nyt sitä on lähdettävä yrittäjäksi, jos meinaa lähteä. Yrittämisessä minua kiinnostaa ammatin monipuolisuus. Kauppiastyö on hektinen ja vaihteleva työ ja koko ajan tulee eteen uusia haasteita, jotka pitävät virkeänä, kertoo Mervi.
Puheeksi tulee juomaosasto. -Hyllyissä on yli 600 juomatuotetta, joten kaikille löytyy kyllä mieleiset juomavaihtoehdot. Oluttyyleissä suosituin on luonnollisesti lager, mutta muitakin menee tasaisesti. Uutuudet kiinnostavat aina. Oluet hyllyissä luokitellaan tyyleittäin. Lagerit omissa hyllyissä, tummat omissa ja hapanolut omina kokonaisuuksina jne. Kylmähyllyissä taas panimoittain juomien tyylisuunnista riippumatta.
-Asiakaskunta liikkeessä on monimuotoista eli kaikentyyppistä juomien ystävää löytyy. Ostokäyttäytymisessä huomiona vuosien takaiseen on, että nyt otetaan mukaan eri juomia yksi pullo tai yksi tölkki useampaa erilaista juomaa. Ei enää välttämättä osteta halpoja monipakkauksia ja jos ostetaan mukaan, usein tarttuu myös jokin erilainen tuote.
Mukaan jutustelemaan saapuu myös juomaosaston vastaava ja olutharrastaja Petri ”Pete” Vikki.
-Meillä juomaosastoa kehitetään jatkuvasti. Ruoka- ja juomateemat ovat nousseet pinnalle ja tietenkin on asiakkaat siirtyneet aika lailla maistelukulttuuriin. Itse olen NEIPA- ja IPA-oluiden ystävä, kertoo juomaosaston vastavana noin puoli vuotta työskennellyt Pete. Mies toi mukana kaupan asiakkaiksi omat olutharrastajakaverit, joilta myös saa vihjeitä ja vinkkejä valikoimaan. Petri on hoitanut myös Hätilän somea vankalla kokemuksella ja saanut näkyvyyttä juomaosastolle myös sitä kautta. Puhuttaessa kaupan mahdollisesta omasta oluesta Petri kertoo heillä olevan Fat Lizardin kanssa tehty Supermarket Hätilä -olut, jota löytyy hyllystä enää yksi tölkki!
Tulevaisuutta miettiessä Mervi ja Petri odottelevat mahdollista oluiden prosenttirajan nostoa kiinnostuneena, koska silloin saadaan valikoimaa laajemmaksi. Myös mahdollinen lakimuutos, joka mahdollistaisi juomien kotiinkuljetuksen olisi tervetullut. Onhan täysin absurdia ja keinotekoista, että ruoat voi tilata verkkokaupasta ja toimittaa asiakkaalle, mutta oluet ja muut vähääkään alkoholia sisältävät juomat on asiakkaan kuitenkin käytävä hakemassa kaupasta.
Takaisin ruoan ja oluen yhdistämiseen: ”Meidän on tuotava asiaa enemmän esille, että mitkä oluet sopivat minkin kanssa, eli helpottaa tuotteiden valintaa makupareittain.
”Olutmaailma on vähintään yhtä monipuolinen kuin viineissäkin, sieltä löytyy löytyy todella upeita makupareja, kun vain saadaan tietoa ja opastusta asiakkaille”, Mervi toteaa.
Yksi pieni askel tähän kaupassa on Juomatutkalaisille tehty ja kaupassa ilmaiseksi jaettava Maistele olutta, juustoja ja suklaata -opas, josta lisää infoa on tulossa.
Terveisinä Mervi ja Petri lähettävät, että rohkeasti vaan maistelemaan oluen ja ruoan eri yhdistelmiä! – Aina voi meiltä toivoa tuotteita hyllyihin niin pyritään hankkimaan. Ja tietenkin tervetuloa tutustumaan kauppaamme! toivottaa Mervi juttutuokion päätteeksi.
Tästä matkamme jatkui Tampereelle, jossa kävimme moikkaamassa toista aina niin iloista Juomatutkalaista eli K-Supermarket Kuninkaankulman kauppiasta Jonna Railamoa. Täytyy sanoa, että kaikki K-kauppiaat, joihin olemme tutustuneet, ovat lähes poikkeuksetta lämminhenkistä ja iloista porukkaa. Ei ihme, jos se välittyy myös asiakkaisiin ja henkilökuntaan.