Kauppakeskusten olutbaarit, onko niistä mihinkään?
Viimeisen kahden vuoden aikana PK-seudulle on avattu kolme suurta uutta kauppakeskusta: Kalasataman Redi, Pasilan Mall of Tripla ja Tapiolan Kauppakeskus AINOA.
Pelkästään Triplan myötä alueelle ilmaantui kertarysäyksellä kymmenittäin uusia ravintoloita, niiden joukossa lukuisia jollain tavalla olueen keskittyneitä anniskelupaikkoja. Myös muissa uusissa kauppakeskuksissa olutinnostus näkyy tavanomaista gigaostaria enemmän.
Usein nimittäin Triplan tai Redin kokoiset keskukset on rakennettu suurien väylien varsille ja ns. lähiöystävällisesti saavutettaviksi. Lyhyesti sanoen autokeskeisiksi. Niinpä niiltä on uupuneet myös olutkeskeiset ravintolat, koska alkoholijuomat eivät pelaa yhteen autoiltavan kotimatkan kanssa kovinkaan hyvin. Suomen 20 suurimmasta kauppakeskuksesta kahdeksassa on edes baari, olueen erikoistuneesta
baarista puhumattakaan. Siksi Lempäälän Ideaparkissa tai Kuopion Matkuksessa voi olla valtavat tilat ja kymmeniä ja taas kymmeniä liikkeitä, mutta oluen nautiskelu on tiukassa. Autokeskeisyydestä johtuen isojen keskusten olutkapakat ovat jääneet ydinkeskustojen ja joukkoliikenteen solmukohtien ostosparatiisien ihmeiksi. Kaiken lisäksi melko harvinaisiksi niissäkin.
Mutta onko kauppakeskuksen ostoskaaoksen keskellä nököttävässä olutkuppilassa jotain eroa ”tavalliseen” olutharrastajan baariin? Onko niistä mihinkään? Kävimme ottamassa asiasta selvää parissa Triplan uudessa olutbaarissa.
“Ei oikeastaan. Saman tyyppistä tässä on kuitenkin ympäristössä, asukkaita ja toimistoja.” Suomen Viihderavintolojen ketjujohtaja Toni Suonsivu murskaa hypoteesin ympäristön erosta ”perinteiseen” kivijalkaan. Saksalaisteemaisen Bierhaus-ketjun Bierhaus Berlin -ravintola aloitti Triplan avatessa Lokakuussa 2019. Bierhaus Berlin on toki muuhun Triplaan nähden irrallinen, sen ”ulkosivulla”, eikä baarista pääse suoraan kauppakeskukseen tai toisinpäin. Keskellä kiivainta Pasilan Aseman matkustajavirtaa oleva HOK-Elannon Oluthuone -ketjun
Ratamossa ravintolapäällikkö Vessu Juvonen näkee asian hieman toisin.
“Ihmiset kulkee ostarilla eri aikoihin kuin kivijaloissa. Kun kivijalassa on vilkasta niin ostarissa saattaa olla hiljasta. Ostarissa on ehkä enemmän eri tyyppistä asiakasta. Täällä käy kaikennäköistä, varsinkin kun ollaan juna-asemalla.” Ohikulkiessa yhdelle oluelle pistäytyville,
mutta laajasti vaihtelevalle asiakaskunnalle täytyy pystyä tarjoamaan laajaa valikoimaa hillityistä varastotiloista huolimatta. “Valikoima on suunniteltu niin, että on hyvä läpäisykyky. Osumatarkkuus pitää olla alusta lähtien pirun hyvä.” Vaikka kauppakeskus takaa tiiviimmän asiakasvirran kuin alueella ehkä muuten olisi, itse kauppakeskusta tärkeämmäksi Suonsivu näkee silti perinteisemmän baarin menestystekijän: “Kiinnitän enemmän huomiota siihen, että missä se ostari sijaitsee [kuin siihen, että kyseessä on kauppakeskus]. Se on ehkä se tärkeämpi. Tässäkin on 1500 toimistotyöntekijää lähellä.” Myös Juvoselle sijainti on luonnollisesti tärkeä, “Tämä ei ole maailman suurin, mutta tämä on maailman eniten keskellä tätä asemaa kuin voi mikään olla”.
Useimmilla isoimmillakin ostareilla olueen keskittynyt baari saa olla ilman suoraa kilpailua ainakin muilta erikoisolutkuppiloilta. Enintään ruokaravintolat tai ehkä satunnainen yökerho on kilpailemassa asiakkaista. Triplassa on kuitenkin periaatteessa saman katon alla jopa viisi nimenomaan olueen erikoistunutta paikkaa. Kilpailutilanne ei tunnu haittaavan menoa. Kummankin baarin alkutaival on alkanut positiivisissa merkeissä. “Ei sinänsä. Nämä olutravintolat on niin ripoteltu täällä aika lailla eri paikkoihin.” sanoo Juvonen, eikä Suonsivuakaan huolestuta: “Jos ottaa Helsinki sadan [Helsinki 00100 alueen] niin siinä on ihan varmasti enemmän niitä. Tässä kiertää paljon ihmisiä ja me ollaan kaikki vielä oikeastaan eri kohdassa tässä ja meillä on jokaisella vähän oma tyylinsä tehdä.”
Megakauppakeskusbaarien tulevaisuus ei siis vaikuta hassummalta, vaikka ostoshelvettiin sitoutumisessa on toki pienet varjopuolensakin. Keskus kun sanelee paljon toimintaa. “Se on kaikissa näissä kauppakeskuksissa hyvin tarkkaa, että millaiset on julkisivut ja ei saa olla mitään ulkoständiä tai jakaa flyereita. Ne tulee hyvin säänneltyinä.” kertoo Juvonen.
Lähiaikoina vuonna myös PK-Seudun ulkopuolelle valmistuu suuria joukkoliikenteen solmukohtien ostareita. Ainakin Tampereen tulevalla Kansi ja Areena -jäähallikeskuksella on hyvä mahdollisuus tarjota jotain myös oluen ystäville.
Teksti ja kuvat: Jouni Koskinen
Artikkeli on julkaistu Olutposti-lehden numerossa 1/2020.