Kauppias Juha Jylli nosti K-Citymarket Länsikeskuksen juomaosaston tason huippuunsa

Olutposti otti yhteyttä Turkuun, K-Citymarket Länsikeskuksen kauppias Juha Jylliin. K-Citymarket Länsikeskus  palkittiin viime vuoden lopussa vuoden 2022 parhaana markkinoijana. Erityistä kiitosta kauppa sai monikanavaisesta markkinoinnistaan ja ennakkoluulottomasta asenteesta mainonnassa. Juha Jyllin johdolla kauppa on myös panostanut juomakulttuuriin huomattavasti aina juomaosastosta omaan panimoon. Myymälälle on myönnetty myös Olutpostin ja Suomen Olutseuran Laadukas juomaosasto -diplomi ja se on mukana myös suositussa TOP TEN -kampanjassa.

Kolme miestä seisoo

Panimo-osaston valikoimamestari Joni Hauhtonen, kauppias Juha Jylli ja panimomestari Eemeli Tuhkanen

 

Mikä on juomien asema myymälän arvoasteikossa?

”Jos otetaan historiaa hieman taaksepäin ennen suurta remonttia, täällä olivat juomat viimeisessä takakulmassa ikään kuin piilossa. Juomat olivat kaupan keskikatetta alentava tuoteryhmä, mutta nyt suuren remontin jälkeen laitoimme kaupan kohtausjärjestyksen uusiksi ajatuksella ja toimme juomamaailman kaupassa keskeiselle paikalle. Kun asiakas saapuu kauppaan, on se kohtausjärjestyksessä keskeisemmällä paikalla. Joiltain asiakkailta tuli alkuun ihmettelevääkin kommenttia, mutta suurin osa palautteesta on ollut hyvää kun juomaosasto on näyttävä. Samoin sen taloudellinen merkitys meille on kasvanut huomattavasti. Juomaosasto kehitti myyntiään remontin jälkeen 13,2 % kun koko myymälän myynti kehittyi 7,7 %. Juomien merkitys meille on siis sangen suuri”, kertoo Juha Jylli.

Onko mielestäsi myymälässä mitään muuta tuoteryhmää, jonka ympärille olisi muodostunut yhtä vahva yhteisö kuin oluelle?

”Ei varmaankaan tässä mittakaavassa.  Ehkä hyvinvointituotteet, mutta ne ovat pirstoutuneet sen verran laajalle, että vastaavaa ilmiötä ei ole syntynyt. Oluen ympärille taas on muodostunut kulttuuri, jolla on omia tapahtumia, medioita ja sosiaalisen median yhteisöjä”, kertoo Jylli.

Ajattelevatko kauppiaat yleensä tällaisia asioita vai ovatko juomat heille vain tuote muiden joukossa?

”Ymmärrys on kyllä nousussa ja siinä on merkittävänä katalyyttinä ollut nykyisen Keskon pääjohtajan noin 10 vuotta sitten lanseeraama kauppakohtainen liiketoimintaidea, joka on meille tärkeä asia ajatellen myymäläkohtaista erottuvuutta ja identiteettiä. Luonnollisesti painoarvo vaihtelee ja myös myymälän koko rajoittaa kauppiaista. Meillä juomapuoli on ollut tapa erottua ja erittäin vahvana panostuksen kohteena”, sanoo Jylli.

Avasitte 2021 myös oman Food Factory Brewery -panimon remontin yhteydessä. Kuinka toiminta lähti käyntiin ja onko juomia myynnissä muuallakin kuin teillä?

”97 % menee meillä oman myynnin kautta. Kesäisin palvelemme muutamia ravintoloita lähinnä Turun saaristossa, joihin menee oluita jonkin verran. Myimme noin 30 000 tölkkiä panimon ensimmäisen toimintavuoden aikana. Oluita on tehty noin parikymmentä eri sorttia panimomestari Eemelin toimesta ja lisää on tulossa. Selviä suosikkeja ovat IPA-, NEIPA- sekä vehnäoluet. Ravintolamme kautta voimme myydä myös yli 5,5 %:a oluita ja niitä on tehty nyt noin 10 erää. Tyyleinä douple IPAa ja muutamaa muuta erikoisempaa. Keväälle tuotetaan taas kauden uutuuksia. Jos tätä toimialaa katsoo taloudellisesti, niin en kyllä ihmettele että miksi monet panimot ovat taloudellisten haasteiden alla. Myös Suomen korkea alkoholivero kurittaa toimialaa pahasti. Meidän panimotoiminta on itsessään tuolla volyymillä juuri ja juuri plusmerkkistä, mutta meidän etunamme onkin se, että jakelukanava sijaitsee 1,5 metriä panimon oven ulkopuolella”, kertoo Jylli.

Näetkö tulevaisuutta oluen ja ruoan pariuttamisessa?

”Kyllä näen, mutta vielä meillä on vielä matkaa esimerkiksi eurooppalaiseen käytäntöön, jossa ruoka on arvoltaan suuremmassa roolisssa. Keväällä meille on tulossa oma ruokatapahtuma, jossa aihetta tuodaan esille ja herätellään kuluttajia huomaamaan uusia juttuja. Uskon, että tänä vuonna ravintolamaailmamme on suurin myynninkehittäjä ja panostammekin siihen kaikin keinoin”, jatkaa Jylli.

Olette olleet mukana Olutpostin Juomatutkassa ja TOP TEN -kampanjoissa. Mitkä ovat tunnelmat näiltä osin?

”Isossa kuvassa kaikki tällaiset kampanjat ovat hyviä juttuja tiedon levittämisessä ja asiakkaiden aktivoinnissa. Kun kauppias, tai tässä tapauksessa Olutposti suosittelee, on niillä luonnollisesti suuri merkitys. Itse vaikkapa Alkossa asioidessani päädyn usein tuotteeseen, jota on joku suositellut. Kampanjat ovat hyviä myynnin aktivoijia ja ne tuovat myös  julkisuutta panimoille sekä mukana oleville myymälöille,  silloin kun kaikki osapuolet puhaltavat yhteiseen hiileen”, summaa Jylli.

mainos

Teksti ja kuvat: cyde ja kuvat KCM Länsikeskus