Juomaposti Arctic IPA Olutposti paraatibanneri
Juomaposti Arctic IPA Olutposti paraatibanneri

Juovatko suomalaiset enemmän kuin luultiin?

Panimoliiton ja Suomen alkoholi­juomakaupan tiedote kertoo, että matkustajatuonnin ja ulkomailta tehtyjen alkoholin verkko-ostojen määrä olisi moninkertainen aiempiin arvioihin nähden. Tiedot on saatu valtiovarainministeriöstä.

Tiedotteen mukaan uudet valtiovarainministeriöltä saadut luvut kertovat, että alkoholijuomien matkustajatuonti on lähes kaksinkertainen, ja verkko-ostot nelinkertaiset siihen nähden, mitä virallisissa tilastoissa on esitetty.  Uusien lukujen valossa käytännössä noin kolmasosa kaikesta Suomessa kulutetusta alkoholista tuotaisiin maan rajojen ulkopuolelta ja näin matkustajatuonti ja verkkokauppaostot olisivat nyt määrältään suurempia kuin kotimainen anniskelu ja Alkon myynti yhteensä.

Aikaisempien vuosien ja kuluvan vuoden tutkimusmetelmissä on tapahtunut merkittävä muutos. Kun alkoholin matkustajatuontia ja internet-ostoja on aikaisemmin tilastoitu puhelinkyselynä, tämän vuoden alusta ne on tehty verkossa tehtävällä kyselyllä, joka voi vaikuttaa siihen, miten ihmiset kertovat alkoholiostoistaan ulkomailla. Syy menetelmän vaihtoon on ollut hinta ja se, että suomalaiset ovat entistä haluttomampia vastaamaan tuntemattomiin numeroihin. Puhelinkyselyä tutkimusmenetelmänä on myös pidetty epäluotettavana, koska on mm. ajateltu, että ihmiset puhelinkeskustelussa aliarvoivat omat ulkomaan alkoholiostonsa kun taas verkossa täytettävässä kyselyssä, jossa ei ole toisen ihmiskontaktin takia olevaa ”kasvojen menetystä” raportoidaan vilpittömämmin omista alkoholiostoista,

Alkoholin matkustajatuonnin ja ulkomaisten verkko-ostojen määrät.HUOM! Vuoden 2025 laskelmissa on mukana vain tilastot tammikuusta syyskuuhun, kun taas aiemmat vuodet ovat koko vuoden lukuja.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL)  tilastojen mukaan viime vuonna Suomeen tuotiin yksityiskäyttöön noin 4,5 miljoonaa litraa 100% alkoholia. Tällä uudella, vielä  julkaisemattomalla tilastoinnilla tämän vuoden syyskuuhun mennessä vastaava luku olisi lähes 7,5 miljoonaa litraa.

Matkustajatuonti ja internetostot kohdistuvat kaikkiin juomaryhmiin, mutta ostot painottuvat väkeviin alkoholeihin. Ero on suurempi matkustajatuonnin puolella;uusien lukujen pohjalta sen osuus kokonaiskulutuksesta on noin 22%, kun vanhassa tilastossa luku on reippaat 15%. Etämyynnin ero on +3% vanhaan tilastoon.

Panimoliiton ja Suomen Alkoholijuomakaupan mukaan alkoholin myyntiosuudet prosenteissa ja litroissa.

THL:n julkaisemat luvut alkoholinostosta 100%:na alkoholina vuodelta 2024 prosentteina ja litroina.

HS:n ja Ylen haastattelemien THL:n ja valtiovarainministeriön asiantuntijoiden mukaan tuloksia ei voi verrata sellaisenaan keskenään, ja THL:n puolelta kommentoidaan, että lopullinen totuus voi löytyä kahden eri tutkimustavan välistä.

Veroeurot hukkaan matkustajatuonnissa ja ulkomaan verkko-ostoista

Koska matkustajatuonnista ei makseta veroja Suomeen, ja viranomaisten (Verohallinto) mukaan ulkomaisista etämyyjistä vain prosentti on maksanut verot Suomessa, melkein kaikesta ulkomailta ostetusta alkoholista jää näin saamatta satojen miljoonien eurojen verotulot verrattuna siihen että ostot olisi tehty Suomessa.

Kotimaassa alkoholiostot sekä ravintoloista, päivittäistaravakaupoista että Alkosta ja näin alkoholiverotuotot ovat laskeneet kolmatta vuotta peräkkäin, vaikka veroja on toistuvasti korotettu.  Veronkorotuksia aiotaan jatkaa, vaikka vuodesta 2022 lähtien alkoholiveron tuotto on laskenut jyrkästi veropohjan murentuessa, lisäkorotuksilla ei ole saavutettu edes aiempaa tasoa. Suomen alkoholiverotus on jo EU:n korkein; veroero EU-maiden keskiarvoon on esimerkiksi viineissä kuusinkertainen, olutta verotetaan yli 20-kertaisesti EU:n minimitasoon verrattuna.

Panimoliiton ja Suomen alkoholi­juomakaupan mukaan korkea ja kiristyvä verotus houkuttaa ostamaan alkoholia maista, joissa mm. alemman veron ansiosta alkoholin hinnat ovat halvemmat.

Tilasto Panimoliitto.

Panimoliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen näkee, että uusien lukujen perusteella alkoholipolitiikkaa rakennetaan Suomessa väärän tiedon varaan. – Kun matkustajatuonti ja etäostot ovat näin suuria, ei veronkorotuksilla saada aikaan kuin lisää ostamista ulkomailta. Samalla verotuotot valuvat rajojen yli ja kotimainen teollisuus kärsii.

Hallituksen valiokuntakäsittelyssä olevassa uudessa alkoholilaissa kaupoista, ravintoloista ja muista alkoholin myyntipisteistä voisi ensi vuonna tilata enintään 8-prosenttisia, Alkosta ja ulkomailta taas enintään 80-prosenttisia alkoholijuomia. Tämä tekee vahvat alkoholijuomat houkuttelevaksi vaihtoehdoksi suomalaisille, joka voi vääristää kilpailua huomattavastikin ja näin vaikuttaa siihen, että kotimaasta tilaaminen ei houkutakaan, kun alkoholiprosenttia ei ulkomailta rajoiteta, varsinkaan kun kotimaassa alkoholijuomien kuljetus loppuisi uuden lain mukaan klo 21 ja ulkomailta tilaaminen on halvempaa, koska alkoholivero määräytyy kohdemaan mukaan ja usein niitä ei makseta.

Hallitus ei ole esittämässä alkoholilakiin mitään rajoituksia etämyyjille, ei mm. rekisteröitymispakkoa kuten Ruotsissa. Korkean ja entistä kiristyvän verotuksen kanssa alan edunvalvontaliitot katsovatkin, että lakiluonnoksen tämänhetkinen sisältö käytännössä syrjii kilpailussa kotimaisia toimijoita, koska ulkomaisilla toimijoilla on vähemmän rajoituksia toiminnassaan kuin kotimaisilla.

– Olisi äärimmäisen tärkeää, että päättäjillä olisi käytössään ajantasainen tieto ulkomaisten verkkokauppaostojen määrästä. On kohtuutonta, että suomalaiset yritykset joutuvat kilpailemaan tilanteessa, jossa verot ja säännöt koskevat vain heitä, eivätkä ulkomaisia myyjiä, painottaa Susanna Heikkinen, Suomen Alkoholijuomakauppa ry:n toiminnanjohtaja.

Panimoliiton ja Suomen alkoholi­juomakaupan mielestä päättäjillä olisi niin halutessaan hyvät mahdollisuudet vähentää harmaata taloutta ja kerätä jopa satojen miljoonien verotuotot valtiolle.

Lähde: Panimoliitto

Katso myös: