Joulukausi on Alkossa kiireistä aikaa

Kausituotteet pitävät mielenkiintoista valikoimaa yllä läpi vuoden.

Olutpostin haastattelussa palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström Alkon Arkadiankadun pääkonttorilta.

anri lindström

Onko loppuvuosi sesonkina erilainen verrattuna vaikkapa kesään?

”Loppuvuoden tärkein sesonki on joulu, joka on Alkoissa kiireistä aikaa. Punaviini on todennäköisin joulupöydän suosikki tänäkin vuonna ja tuoteryhmistä punaviiniä myydään Alkossa eniten jouluna. Toinen joulun vakioruokajuoma on olut, jonka kysyntä kaksinkertaistuu. Alkon olutvalikoima kasvaa tänäkin vuonna herkullisen monipuolisella kattauksella talvisia ja jouluisia kausioluita. Sesongissa arvostetaan myös raikkautta ja keveyttä. Tällöin valinta kohdistuu alkoholittomiin, kuohuviineihin, roseeviineihin ja valkoviineihin. Kuohuviinejä ja samppanjoita myydään lähes nelinkertaisesti enemmän joulun aikaan. Alkoholittomien viinien myynnin ennakoidaan joulumyynnissä kasvavan lähes kaksinkertaiseksi normaaliin myyntiin verrattuna”, kertoo Lindström.

Jääkö joulutuotteita paljon hävikkiin kauden mentyä?

”Kausituotteiden määrä mitoitetaan joka vuosi tarkasti, jotta hävikkiä ei syntyisi. Vuonna 2020 juomahävikin kokonaismäärä oli 0,3 prosenttia myydyistä juomalitroista. Alko etsii jatkuvasti uusia tapoja vähentää hävikkiä. Hävikkijuomista tuotetaan esimerkiksi biokaasua. Tänä vuonna valmistettiin pieni erä hävikkimarmeladi ´Glövikkiä´ Alkon vuonna 2020 myynnissä olleesta alkoholittomasta pihlajanmarjaglögistä. Marmeladista oli asiakkaille tarjolla maistiaisia Alkon myymälöissä. Alko pitää jatkossa myynnissä myös vaurioituneet pakkaukset, joiden sisältö on täysin kunnossa. Vaurioituneet pakkaukset tunnistaa myymälässä erillisestä pullokaulurista.”

Mikä on trendikästä Alkon valikoimassa juuri nyt?

”Alkon valikoimassa näkyy syksyn ja talven kynnyksellä siirtymistä kesän keveistä tyyleistä kohti lämmittävämpiä ja tuhdimpia makuja. Pimeänä vuodenaikana punaviinit ja tummemman maltaiset oluet maistuvat muun muassa pakkaspäivien pataruokien kumppanina. Kauden kuumimpia tuotteita ovat myös glögit, joita löytyy nykyään moneen makuun aina perinteisen joulumausteisista karkkimaisiin ja suklaisiin. Glögiä ei nykyään juoda ainoastaan kuumennettuna, vaan niistä saa aikaiseksi myös maukkaanviileitä cocktaileja. Virtuaalipikkujoulut alkavat väistyä perinteisten ´live-pikkujoulujen´ tieltä. Juhliin halutaan panostaa entistä enemmän sekä ruoka- että juomatarjoiluissa ja kaikki juhlijat pyritään ottamaan huomioon – esimerkiksi alkoholittomat vaihtoehdot ovat yhä tärkeämmässä osassa juomalistaa suunnitellessa.”

Palasitte taannoin takaisin normaaliin päiväjärjestykseen pruuvien osalta. Mikä on mediapruuvien, eli maistelutilaisuuksien tärkein anti?

”Pruuvit antavat median edustajille mahdollisuus tutustua Alkon viinien, panimotuotteiden ja alkoholittomien tuotteiden uutuuksiin. Mukana pruuveissa on vakiovalikoiman tuotteita, kuukausittaiset erikoiserät, sekä kausituotteet. Tilaisuuksia järjestetään noin joka toinen viikko ja osallistujilla on mahdollisuus osallistua joko avoimeen- tai sokkopruuviin.”

sokkopruuvi

Keitä tilaisuuksissa käy?

”Tilaisuuksissa käy monenlaista väkeä monesta eri mediasta. Perinteisen lehtimedian edustajien lisäksi mukana on myös esimerkiksi bloggaajia. Lähes kaikkien osallistujien erikoisalaa on juoma, ruoka tai molemmat.”

Maailma on pullollaan juotavaa. Miten ulkomaalaisia tuotteita valikoituu Alkon valikoimaan?

”Myyntiin tulevat tuotteet haetaan avoimen ja tasapuolisen tuotehaun ja valintamenettelyn kautta. Asiakkaiden perustarpeisiin vastataan kattavalla vakiovalikoimalla, jota täydentävät kausituotteet ja erikoiserät. Alko ostaa tuotteet kotimaisilta ja ulkomaisilta alkoholijuomien toimittajilta. Tuotteiden ottamisesta valikoimaan, niiden hinnoittelusta ja valikoimasta poistamisesta päätetään tasapuolisin ja syrjimättömin perustein riippumatta toimittajan kansalaisuudesta tai kotipaikasta. Valikoimaanottopäätöstä tehtäessä Alko arvioi tuotetta erityisesti asiakkaan, laadun, kysynnän, valikoiman sekä vastuullisuuden näkökulmasta.”

Teksti: Mikko Hentunen

Kuvat: Harri Soinila

Katso myös mediapruuveja järjestävän Master of Wine Taina Vilkunan haastatteluvideo.