Laatupalkintoja kahminut K-Citymarket Järvenpää uudistui ja uudistaa

Maailman parhaaksi ruokakaupaksi 2019 valittu Järvenpään K-Citymarket tunnetaan laajasta juomaosastostaan, joka parhaillaan uudistuu muun kaupan mukana isossa remontissa. Olutposti kävi katsomassa miltä Juomatutkassa ja Top Ten -kampanjassakin mukana olevalle huippumarketille kuuluu.

Haastateltavaksi saimme itse kauppias Markku Hautalan ja juomaosastosta vastaavan Jarkko Honkasen.

Olutosastosta vastaava Jarkko Honkanen ja kauppias Markku Hautala

Olutosastosta vastaava Jarkko Honkanen ja kauppias Markku Hautala. Huomatkaa muuten taustalla oleva TOP TEN hylly sekä Olutposti-lehti.

Miten uuden juomaosaston konsepti eroaa vanhasta?

Markku: Tietyllä tavalla tässä juomaosastossa on ehkä vähän samaa juttua kuin itse kaupassa, että kun tämä kauppa on kasvanut niin älyttömän paljon vuosien aikana, n.70% kuudessa vuodessa, niin tietyllä tavalla tämä ollut vähän semmoista laastaria laastarin päälle. Joten yritettiin nyt luoda sellainen juomaosasto mikä olisi tähän myyntiin ja tähän asiakaskuntaan mahdollisimman sopiva. Ennen kaikkea me ei lähdetty opiskelemaan millään omilla panimoilla. Suomessa on huikeaa pienpanimotoimintaa, että meille saa tilattua vaikka mitä tänne millä tahansa merkillä. Huolehdimme, että se erittäin ammattimaisesti hoidettu, erittäin looginen ja siisti.

Kuvailisin tätä vähän niinkuin munakasta. Kun tekee täydellisen munakkaan, siihen ei tule periaatteessa mitään muuta kuin suolaa ja kananmunia, ehkä pikkuisen kermaa. Niin sitä pitää oikeasti osata se, kun ei voi kikkailla mitään. Tehdään vaan asiat ihan törkeän hyvin meidän asiakaskunnalle ja asiakasvolyymille.

Syyskuussa pitää olla valmista, sillä kansainvälinen ruokakauppa-alan asiantuntijaorganisaatio IGD on taas tulossa meille vieraaksi tänne kuvaamaan.

Laajeneeko juomatuotteiden määrä remontin jälkeen?

Jarkko: Kyllä tuli lisää, mutta lähti poiskin. Varmaan on lisääntynyt, mutta ei missään hirmu isoissa määrissä, että prosentuaalisesti valikoima lisääntyy ehkä 5-10 prosenttia.

K-Citymarket Järvenpää on voittanut lukuisia palkintoja IGD:n Maailman paras ruokakauppa -palkinnon lisäksi

…mutta Olutpostin myöntämä Laadukas juomaosasto -titteli on saanut kunniapaikan

Miten asiakkaat ovat ottaneet vastaan tuon uuden käyttöliittymän ja osaston ?

Jarkko: No kyllähän sitä on tullut palautetta, ja ihan positiivista! Ja totta kai pitää tulla rakentavaa negatiivistakin.

Markku: Mutta kyllä jotain siinä ollaan tehty oikein, koska mä saan tosi paljon kuulla, että ”me ajetaan Helsingistä ostamaan oluita tänne.”

Sitten mikä meillä on omanlaista , että me ollaan ainoa kauppa Suomessa missä ei myydä panimoille tai maahantuojille  hyllyn päätyjä. Vuodesta 2016  lähtien olemme olleet tällä tiellä. Meidän asiakaskäyttäytyminen ja meidän kokeilut ohjaavat . Tietyllä tavalla toi vaihtuu koko ajan toi on koko ajan tosi mielenkiintoinen kun me ei sidota kenenkään maahantuojaan tai valmistajaan tai tuotteeseen yhtään ainoaa hyllyn päätyä, vaan periaatteessa meidän asiakkaat päättää mitä siellä on.

Jarkko: Mennään kokoajan trendien ja ajankohtaisten tuotteiden kanssa ja vaihdellaan päätyhyllyjä, se elää koko ajan tavallaan. Siellä ei ole kuukausitolkulla joku tietty tuote päädyssä, vaan se vaihtelee aika säännöllisesti ja joka viikonloppu on jotain uutta ja erilaista.

Minkälainen asiakaskunnan ikä- ja sukupuolijakauma juomaostosten kanssa on?

Jarkko: Toi on hyvä mielenkiintoinen kysymys. Sehän on laajentunut todellakin. Sen on huomannut tässä, että koronavuosien aikana ja sen jälkeen siellä on nuoret naiset kiinnostuneita erilaisista oluistakin ja erilaisista juomasekoituksista, siideristä ja lonkeroista. Ennen vanhaan se oli vähän ehkä keski-ikäiset miehet se suurin ryhmä ketkä siellä kuluttivat siihen osastoon.

Milloin tämä muutos on alkanut?

Markku: Se lähti silloin kun tuli tämä edellinen alkoholilain muutos. Silloin me kävimme miettimään, että miten tätä voisi tehdä toisella tavalla. Ajattelimme, että ehkä tämä 5,5% ei olekaan mikään prosenttijuttu vaan ehkä tämä on enemmän sitä, että ihmiset alkavat valikoida vähän isommasta valikoimasta olutta. Että tämä muuttuu enemmän sellaiseksi karkkikaupaksi.

Otaksuimme, että lonkero tulee näyttelemään isoa roolia,  kun Suomessa sallittiin kaupoille  ei hiivateitse käytetty lonkero, tuli selväksi, että siellä tulee olemaan tietty rooli. Mutta sitten taas kun muistaa että 5,5% verrattuna vaikka 4,3-prosenttiseen, se alkoholivero on sen verran merkittävä, että enemmän ihmiset käy miettimään vaan mikä se oluen maku on.

Me tehtiin semmoinen, että me vietiin taakse ne kaikki 24-packit, että ne kaikki tölkkipakkaukset saa sieltä, mutta me tehtiin sen eteen eri näköinen osasto, missä on eri valaistus, eri lattiat, eri kalusteet, kaikki. Se oli myös ihan tekninen syy, että kun ne piti mahtua semmoisiin lavahyllyihin, ja lavahyllyjä ei saanut keskelle.

Olutosaston katseenvangitsija on valtavan pitkä kylmähylly

Me tehtiin semmoinen ajatus, että joudut käymään eedenin läpi jos aidot mennä ostamaan 24-packin. No, mitä siitä sitten seurasi, oli mielenkiintoista. Se oli jotenkin ihan uskomatonta, että kun me aloitettiin tämä, miehet painoivat siitä läpi ja tempaisivat ostamaan sen 24 bulkkiolutta tai mikä tahansa. Sitten me käytiin seuraamaan meidän raportointia ja jossain vaiheessa se mies pysähtyy siihen. Se oli niin hieno se ulkomaisten oluiden ja kotimaisten pienpanimo-oluiden osasto, että ”No, jos mä kokeilisin sen yhden saunaoluen tähän kylkeen.”

Sitten he kävivät ottamaan kaksi saunaolutta kylkeen, sitten kolme. Jossain vaiheessa me nähtiin kulutuskäyttäytymisessä, että ”Tiedätkö, mitä jos mä en osta tuota tölkkipakkausta ollenkaan vaan ostaisinkin 6-7 tosi hyvänmakuista olutta?”

Ja tämä tapahtui kymmenien ja kymmenien ihmisten käyttäytymisessä, ja ihmiset siirtyivät siitä 24-packista ostamaan vähemmän olutta litroissa, mutta käyvät valitsemaan ja vähän hifistelemään.

Ja kun 24-packit ovat meille tappiollisia, niin tämä kävi muuttumaan meille kannattavammaksi. Tämä oli hyvä että ja silloin muut kaupat alkoivat kiinnostamaan ja muut alkoivat käyttää samaa tekniikkaa kuin me, joka on sitten kävi vaikuttamaan jo suuresti meidän koko Suomen kuluttajakäyttäytymiseen. Mä näin sen Suomen kannalta aika hauskana, että me tuotiin juomakulttuuriin muutakin kuin se ”taju pois vaikka tärpätillä” 24-pack.

Meillä on periaate että kaikki pääsee kylmään. Tuottaja tai maahantuoja ei maksa mitään kylmästä. Me haluamme, että me tehdään tämä kauppa asiakkaalle. Meillä on joka ainoa siiderimaku kylmässä. Meillä on joka ainoa lonkeromaku kylmässä. Asiakas saa valita miten siellä tehdään. Tämä on tehty niin sanotusti asiakkaan kautta.

Te toitte myös kaupan sushitiskit Suomeen, se levisi, sitä on kopioitu.

Markku: Ja appelsiinimehukoneet, ananaskoneet. Me ollaan tuotu pizzat. Me ollaan tuotu gelatot, ja 2008 suunnittelimme Tampereen keliakiayhdistyksen kanssa uudenlaisen  gluteenitoman osaston kauppaan. Me ollaan aika paljon keksitty vahingossa.

Jarkko: Tai kehitelty.

Markku: Me ollaan saavutettu vahingossa sellainen asema, että meitä kopioidaan tosi paljon, jopa Suomen rajojen ulkopuolella, niin me nähdään se sellaisena valtavana mahdollisuutena tehdä maailmasta vähän parempi paikka, tehdä upeita juttuja. Ruokakauppaa kasvatetaan eteenpäin ja jos me onnistutaan tekemään hyvin niin vaikutus on muutakin kuin vain Järvenpää. Mulla on ihan semmoinen henkilökohtainen haave, että meillä olisi maailman parhaat ruokakaupat Suomessa, joiden asiakkaat arvostavat ruokakulttuuria ja me elettäisiin vähän onnellisempi elämä sen takia.

Sushi-tiskin läheisyydestä löytyy myös sushin kanssa erinomaisesti sopivaa olutta

Miten tuleva 8% raja vaikuttaa?

Jarkko: No varmasti laajenee valikoima, se on ihan satavarma ja sitten tilanhallintaa pitää miettiä kokonaan uusiksi. Se on jännä juttu. En osaa antaa nyt tarkkaa vastausta.

Luuletko, että ulkomaisten oluiden maahantuojien asema nousee?

Jarkko: kyllä nousee nousee, totta kai se on siellä se suurin kasvu tulee valikoimaan.

Markku: Mutta ei tuo mitään räjäyttävää ole, siinä se vero, joka itsessään se tekee sen hinnan korkeammaksi, mutta sanotaan näin, että ne jotka harrastavat olutta tulevat olemaan kyllä tosi tyytyväisiä, koska nyt taas avataan tiettyjä makuprofiileita ihan eri tavalla. Mutta sitten jos me mennään siihen massaan, 60-70% kuluttajista, jotka eivät ole laajentaneet olutmakuaan, tämä ei vaikuta heihin mitenkään.

Jarkko: Tämä vaikuttaa merkittävästi just tämmöisiin kauppoihin jotka oikeasti panostavat näihin osastoihin ja joilla on ne asiakkaat, jotka harrastavat.

Olutosaston kylteissä on hauskoja aforismeja ja lainauksia

Haastattelu ja kysymykset: cyde
Litterointi, teksti ja kuvat: Harri Soinila

Maailman paras K-Citymarket ja sen olutosasto

mainos