Hyvää Uutta Vuotta ja Askon ennustukset vuodelle 2022
Olutpostin Tislepostia vetävä Asko Ryynänen kurkistaa menneeseen vuoteen ja kaivaa kristallipallon esille katsoakseen tulevaisuuteen.
Mennyt vuosi 2021 oli käänteentekevä vuosi monellekin alalle. Koronapandemian kurittaessa ja rajoitusten riivatessa oli niin ravintoloiden kuin alkoholijuomien valmistajien löydettävä uusia keinoja tavoittaa kuluttajat. Tuleva vuosi ei tuntuisi tuovan paluuta entiseen ja ihmisten kulutuskäyttäytyminen on saattanut muuttua pysyvästi joiltakin osin. Elintarvikkeiden myynti niin ruoka- kuin juomapuolellakin tuntuisi olevan murroksessa, ja samat trendit heijastuvat molempiin sektoreihin.
Kotimaassa päivittäistavarakaupan toimijat Kesko ja S-ryhmä ovat julkaisseet omat trendikatsauksena ruokaa koskien, niitä tarkastellessa on helppo todeta, että samat tuulet puhaltavat myös alkoholisektorilla. Tulevaisuudessa entistä enemmän korostuu kotimaisuus, vastuullisuus, paikallisuus, elämyksellisyys sekä helppous. Pandemian aikana ihmiset ovat myös oppineet tilaamaan ruokansa ja juomansa verkosta, ja tämä tulee kasvamaan entisestään vuoden 2022 aikana. Alkoholijuomien verkkokauppaa tietenkin rajoittaa Suomen kivikautinen alkoholilainsäädäntö, mutta ulkomailta kotiin tilattavien alkoholilähetysten määrä tulee kasvamaan tulevaisuudessa.
Vastuullisuus juomatuotannossa tulee näkymään tuotteiden hiilijalanjälkien laskemisena ja kulutuksen suuntautumisella ekologisesti valmistettuihin tuotteisiin. Aidot luonnonmukaiset raaka-aineet ja hävikin sekä valmistuksen sivuvirtojen hyödyntäminen nostetaan myös nykyistä suurempaan arvoon. Tämä näkyy myös paikallisten tuotteiden suosimisena, lähellä tuotettu mielletään myös ekologisemmaksi kuin maailman ääristä Alkon hyllyyn raahattu tuote.
Vastuullisuus sitoutuukin vahvasti tuotteiden valmistusprosessiin sekä siinä käytettyihin raaka-aineisiin. Kansainvälistä markkinainformaatiota tarjoava Mintel nostaa esille tuotannon eettisyyden, läpinäkyvyyden ja jäljitettävyyden. Nämä asiat ovat nousseet jo esille mm. ravintolassa tarjottavien annosten raaka-aineiden kohdalla, ja sama trendi tulee voimakkaammin mukaan myös alkoholijuomateollisuuteen. Nykykuluttaja on yhä kiinnostuneempi käyttämänsä alkoholin valmistukeen käytetyistä raaka-aineista ja niiden alkuperästä. Mitä enemmän informaatiota tuotteesta on kuluttajan saatavilla, sitä helpompi on tehdä ostopäätös. Asiakkaan ja valmistajan välistä rajapintaa pyritään hälventämään teknologisin keinon mm. laajennetun todellisuuden sovelluksilla ja älypuhelimella luettavilla koodeilla etiketeissä.
Teknologia ja sen käyttömahdollisuudet ovat nousseet uuteen arvoon koronapandemian myötä.
Moni alkoholivalmistaja on panostanut internetissä tapahtuviin tilaisuuksiin ja tastingeihin sekä rakentanut aivan uudenlaisia virtuaalisia ympäristöjä, joissa heidän toimintaansa voi tutustua kotisohvalta käsin. Muotibisneksessä valtavana tulevaisuuden trendinä nähdäänkin aineettomat vaatteet, eli digitaalinen muoti. Vaikka tuotteet eivät olekaan fyysisiä, niiden omistuksesta maksetaan jopa kymmeniätuhansia euroja. Alan tarkoituksena on luoda hyperrealistisia vaatesimulaatioita somekäyttöön. Moni ennustaakin saman ilmiön nousua niin ruoka- kuin juomapuolella, ja aineeton alkoholi tulee olemaan tulevaisuuden megatrendejä. Korona on vauhdittanut ihmisten elämän siirtymistä virtuaaliympäristöön entisestään ja aineettoman materiaalin markkinat ovat sitä myöten kasvaneet räjähdysmäisesti.
Kotimainen Kespro sekä monet kansainväliset toimijat nostavat tulevaisuuden trendiksi erilaiset sienijuomat. Sienituotteiden suosion kasvu elintarvikepuolella heijastuu myös alkoholijuomien valmistukseen. Hard Seltzerien rinnalla tulemme näkemään entistä enemmän väkevöityjä sienijuomia ns. Hard Kombuchoja. Kombuchan myötä myös muut funktionaaliset sienijuomat päätyvät vähitellen myös osaksi alkoholijuomia. Kotimainen pakurikääpä voisi olla yksi tämän ilmiön paikallisista makrotrendeistä.
Maitoa korvaavien tuotteiden kasvu on myös yksi tulevaisuuden suurista trendeistä elintarvikepuolella. Ruotsalainen keksintö, perunamaito, nähdään isoksi haastajaksi niin perinteiselle maidolle kun sen nykyisille kasviperäisille korvikkeillekin. Alkoholipuolella tämä tulee näkymään vegaanisten tuotteiden kysynnän lisääntymisellä sekä vegaanisten maidonkorvikkeiden esiinmarssissa perinteisessä kermaliköörikategoriassa. Väkevät juomat ovat perinteisesti olleetkin kautta historian vegaanisia ja tämä trendi vaikuttaakin enemmän viinien ja oluiden valmistusprosesseihin.
Kotikeskeisyys arvioidaan pysyväksi ilmiöksi myös post-pandeemisessa maailmassa.
Etätöitä tullaan tekemään edelleen, vaikka tautitilanne saataisiinkin hallintaa, tällä on auttamattomasti vaikutusta myös kuluttajakäyttäytymiseen. Ruuassa ravintolasyöminen siirtyy tulevaisuudessa enemmän kotiinkuljetuspalveluiden sekä erilaisten drive-in ja automaattien käyttöön. Hyvänä esimerkkinä tästä kotimaassa on paljon huomiota sosiaalisessa mediassa kerännyt pizza-automaatti. Alkoholipuolella saman ilmiön piikkiin voidaan laskea mm. erilaiset cocktail boxit ja alkoholijuomien nettiostot. Kotimaassa alkoholijuomia ostetaan vielä verrattain vähän internetistä alkoholilain kiemuroiden takia, mutta vapaammilla markkinoilla koronan aikaan on nähty valtava kasvu kotiin tilatun alkoholin saralla. Kuitenkin kulutus on siirtynyt, osittain pakon sanelemana, myös Suomessa kotiseinien sisälle. Nykykuluttaja ei kuitenkaan tyydy imemään keppanaa ja Suomiviinaa alusvaatteisillaan vaan hän hakee elämyksellisyyttä myös kotioloissa. Cocktailbaarit ovatkin ansiokkaasti rakentaneet uudenlaisen tuotelinjan ns. take away cocktailboxit jotka sisältävät laadukkaita ammattilaisen tekemiä makusiirappeja, miksereitä ja muita elementtejä laadukkaiden juomasekoitusten kotivalmistukseen, lisää vain alkoholi.
Hard Seltzerit ovat olleet juomapuolella kasvavin tuoteryhmä jo muutaman vuoden ajan. Niiden jalanjäljissä nähdäänkin tulevan ns. tölkitetyt cocktailit eli RTD:t. Mikä tahansa limuviina ei kuitenkaan ole tulevaisuuden menekkituote vaan tässäkin kategoriassa nähdään aitojen raaka-aineiden ja niiden laadun olevan avainasemassa. Premium-luokan tisleiden nähdään jatkossa olevan pohjana myös premium-luokan RTD-tuotteille. Kuluttajat kaipaavat cocktailravintolan tasoisia elämyksiä helposti ja kätevästi kotona nautittaviksi.
Helathy drinking -konsepti jatkaa kasvuaan myös tulevan vuonna ja NoLo (non-alcoholic or low-alcohol) -segmentti kasvaa entisestään. Kuluttajien funktionaalinen ja terveystietoinen syöminen jakautuu entistä enemmän myös alkoholin kulutuksen puolelle. Juomisen yhteisöllisyyttä, sosiaalista aspektia ja elämyksellisyyttä arvostetaan edelleen, mutta päihtymistä ja korkeita alkoholiprosentteja pyritään välttämään. Alkoholittomia tisleitä on ilmestynyt kotimaan markkinoille ja kuluneena vuonna Helsinki Distillery lanseerasikin ensimmäisenä kotimaisena tislaamona oman versionsa, Helsinki Nolla 0 % -tisleen.
Tequila ja Mezcal tulevat olemaan vuoden 2022 megatrendi ja niiden myynti ennustetaan kasvavan varsinkin USA:ssa, mutta tämä trendi yltää myös muualle maailmaan. Tequila on onnistunut kaikessa hiljaisuudessa brändäämään itsensä uudelleen, ja se on muuttunut opiskelijoiden känniviinasta vähitellen arvostetuksi tisleeksi. Etuna näillä agave-pohjaisilla alkoholeilla on niiden monikäyttöisyys, ne sopivat monen cocktailin pohjaksi sekä niistä voi nauttia aivan sellaisenaan.
Perinteiset suosikit
Ikisuosikit kuten gin ja viski pitävät pintansa myös vuonna 2022, vaikkakin suurin gin-innostus näyttäisi olevan taittumassa. Viskiharrastus ei näytä laantumisen merkkejä ja välillä varsin kankeana pidetty skotlantilainen mallasviskiteollisuus on osoittanut pandemian aikana omaavansa hyvinkin nopeaa muuntautumiskykyä. Digitaalisen juomisen lisäännyttyä on viskiteollisuus onnistunut jopa paikoittain lisäämään omien tuotteidensa myyntiä paketoimalla asiakkailleen virtuaalisia elämyksiä yhdistettynä verkkokauppaan. Erilaisia maistelusettejä ostamalla olet voinut samalla lunastaa paikan virtuaaliseen tastingiin ja vuorovaikutuksiin tislaamoiden kanssa.
Kaiken kaikkiaan vuosi 2022 tulee olemaan vedenjakaja ihmisten kulutuskäyttäytymisen kannalta, mikäli pandemia yhä vain jatkuu, niin seurauksena on väistämättä ostosten siirtyminen internettiin entistä enemmän. Tähän olisi hyvä myös päättäjien herätä kotimaassamme, mikäli kotimaiset toimijat eivät voi tarjota tuotteitaan nettikaupoissa asiakkaille se johtaa eittämättä epätasa-arvoiseen kilpailuasetelmaan. Nykyinen lainsäädäntö sallii ihmisten tilata alkoholijuomansa suoraan ulkomaisilta tislaamoilta, mutta kotimaisilla toimijoilla ei ole mahdollisuuksia tarjota samaa palvelua edes ulkomaisille asiakkaille. Olemmekin tämän asian suhteen hyvin absurdissa tilanteessa, jossa oma lainsäädäntömme pakottaa kansalaisiamme suosimaan ulkomaalaisia tuotteita kotimaisten sijaan. Utopiaa olisi ajatella, että tälle tulisi muutosta vuonna 2022, mutta ainakin voimme kaikki yhdessä luvata nostaa tätä epäkohtaa esille aina mahdollisuuden tullen.
Teksti: Asko Ryynänen