Hakaniemen hallissa alkoholiton Sobar Helsinki -olutbaari

Helsingin Hakaniemen kauppahalliin on avautunut alkoholittomia ja vähäalkoholisia oluita tarjoileva Sobar Helsinki -kauppa ja baari. Paikka on osa hallissa olevaa Lähiruokakioski-hanketta ja auki 13.11.-2.12.


Hakaniemen kauppahallissa toimii kolmen viikon ajan vain alkoholittomia ja vähäalkoholisia oluita myyvä Sobar Helsinki -baari ja kauppa. Oluiden lisäksi sieltä saa myös kombuchaa, humalavettä sekä julmustia.  Sobar Helsingin toisen perustajan, Timo Wrightin mukaan paikka on ensimmäinen laatuaan. – Tarjoamme oluita ja muita juomia, jotka ovat kaikki alla 2.8 -prosenttisia eli joko alkoholittomia tai vähäalkoholisia. Halusimme kokeilla, onkä tämäntyyppiselle baarille ja kaupalle tilausta Suomessa ja Lähiruokakioskin puitteissa se onnistui helposti.

Lähiruokakioski on Helsingin kaupungin innovaatioyhtiä Forum Virium Helsingin pyörittämä konsepti, jossa pienille ja uusille yrityksille tarjotaan oiva tapa tuoda omia tuotteitaan esiin. Syksyn aikana Hakaniemen kauppahallissa olevassa tilassa on tarjolla vuorotellen erilaisia ruokainnovaatioita, joita yhdistää lähiruoka ja kotimaisuus. Oluenystäville Sobar Helsingin lisäksi paikassa tulee olemaan ennen joulua startup-yritys Mäsli, joka tekee oluen teosta jäävästä mäskistä mm. näkkileipää.

Sobar myy vai kotimaisia tuotteita, joka on Wrightin mukaan osa konseptia. – Suomessa on jo paljon erilaisia oluita ja muita juomia, jotka sopivat konseptiimme, joten miksi ei käyttää niitä.

Sobar Helsingissä on mm. Suomenlinnan panimon TON IPA -olutta, Vallilan Panimon Sauna IPA:aa, Bock´s Corner Breweryn alkoholitonta olutta ja Julmustia, Fat Lizardin Hopply Drinks -humalavettä ja Nari Tean kombuchoita. Wrightin mukaan valikoima on mietitty niin, että kaikki tulisi mahdollisimman läheltä ja että valikoima olisi kuluttajalle hieman erilainen ja kiinnostava.

Vähäalkoholiset ja alkoholittomat oluet ovat kasvattaneet myyntiään viime vuosina varsinkin Alkossa ja muun päivittäistavarakaupan puolella. S-ryhmä kertoi vuonna 2022 alkoholittomien oluiden myynnin olleen reilut kolmisen prosenttia, kun vielä vuonna 2019 se on 1,5 prosenttia. Sinebrychoff :n vuoden alun tiedotteessa mainittiin alkoholittomien oluiden markkinan yli kymmenkertaistuneen 15 vuodessa ja Panimoliiton mukaan täysin alkoholittomien oluiden (0,0%) myynti oli vuonna 2022 6,7 miljoonaa litraa, ja vuodesta 2017 vuoteen 2022 myynti on kasvanut huimat 219 prosenttia. Varsinkin nuoret aikuiset ovat ottaneet alkoholittomat oluet omakseen ja vain alkoholittomia juomia myyviä Sober Furious -tapahtumia onkin järjestetty erilaisissa ravintoloissa.

Sobar Helsingin perustaja Timo Wright uskoo alkoholittomien oluiden kasvuun. – Ihmiset ovat ottaneet meidät hyvin vastaan ja oluita on mennyt sekä mukaan että paikan päällä. Meillä on tässä myyntitiskin lisäksi pieni baari, jossa voi nauttia välioluen tai muun juoman vaikka lautapelejä pelaen.

Sobar Helsinkiä Wright pyörittää yhdessä Jaakko Kalsin kanssa. Tavoitteena on katsoa, miten konsepti kiinnostaa ihmisiä ja mahdollisesti hankkia myöhemmin pysyvä kivijalkatila vaikka yhdessä jonkin muun toimijan kanssa.

Lähteet: Panimoliitto, Alko, Sinebrychoff

Katso lisää:

Tutkimus: Alkoholitonta olutta kuluttavat koulutetut ja hyvätuloiset