Flow-festivaali on musiikin, ruuan ja juoman juhla

Flow-festivaali on laajasti tunnettu sekä musiikkiväen että urbaanin kaupunkikuluttajan keskuudessa koko Suomessa ja sinne matkaa festivaalikävijöitä kauempaakin.

Vaikka festivaali on tietysti musiikin juhlaa, suuri osa kävijöitä tulee myös syömään ja juomaan. Ruuan ja juoman korkealla laadulla onkin suuri merkitys festivaalikävijöiden keskuudessa. Flow-festivaali erottuu tässä monesta muusta musiikkitapahtumasta – sinne tullaan usein nimenomaan musiikin lisäksi myös maistelemaan erilaisten ravintoloiden festivaaleille luomia annoksia ja juomaan erikoisoluita, siidereitä ja drinkkejä.

Olutposti vieraili Flow -festivaaleilla ennen kuin ovet aukenivat yleisölle. Soundcheckien ja rakennusporukoiden keskelllä juteltiin Hartwallin tapahtumavastaava Juha Korvolan kanssa siitä, mitä on tarjolla tapahtuman juomapuolella. Videossa esitellään myös tapahtumassa lanseerattava uutuustuote!

Kuva Flow/Jussi Hellsten

Flow Festivalin perusti Tuomas Kallio yhteistyökumppaneineen helsinkiläisestä Nuspirit Helsinki -kollektiivista vuonna 2004. Perustajien päämääränä oli tarjota jotain uutta suomalaiselle musiikki- ja kaupunkitapahtumien kentälle. Yli kymmenvuotisen historiansa aikana tapahtuma on järjestetty kolmessa eri paikassa. Flow-festivaali on pidetty vuodesta 2007 Helsingin Suvilahdessa.

Flow-festivaali on kasvanut suhteellisen pienestä klubitapahtumasta merkittäväksi kansainväliseksi tapahtumaksi. — Samalla tapahtuman kohdeyleisö on laajentunut.—  – ”Flow Festivalin kohdeyleisö on aina muodostunut eri ikäisistä kaupunkikulttuurista ja musiikista kiinnostuneista ihmisistä, kertoo festivaalin markkinointipäällikkö Milla Valjus, joka on itse jo yhdeksättä vuotta töissä Flow:ssa.—  – ”Keskivertokävijä on n. kolmekymppinen helsinkiläinen. Ehkä suurin muutos on se, että kansainvälisten kävijöiden osuus on viime vuosina kasvanut merkittävästi. Tänä vuonna ulkomaalaisia kävijöitä tulee olemaan jo n. 20%. Olemme toki myös panostaneet kansainväliseen markkinointiin. Festivaaleilta odotetaan yleisesti ottaen kattavaa palvelutarjontaa ja kokonaiselämystä ja Flow onkin näissä pioneeri. Yleisömme arvostaa ja odottaa musiikki- ja taidesisältöjen ohella huippuhyvää ruoka- ja juomatarjontaa.”

Ruuan ja ruuan merkitys on myös muuttunut ajan mÿötä.—  – ”Näemme, että festivaali on kokonaiselämys, joka koostuu laadukkaan musiikkiohjelmiston lisäksi mm. viihtyisästä festivaalialueesta, ajankohtaisesta ja runsaasta ruoka- ja juomatarjonnasta. Suurin trendi viime vuosina on ollut vegaanisten- ja luomuvaihtoehtojen kysynnän ja yksilöllisten kulutustottumusten kasvu. Näin ollen tarjontaa täytyy muokata kysynnän mukaan ja toki olemme halunneet panostaa luomu- ja lähiruokaan ja kestävään kehitykseen festivaalin eri osa-alueilla. Meillä on nyt neljättä vuotta käytössä ravintoloillemme suunnattu— Sustainble Meal— -ohjeistus, jossa kiinnitetään huomiota mm. raaka-aineiden alkuperään ja eettisyyteen, ruuan tuotannon energiatehokkuuteen, logistiikkaan, pakkausmateriaaleihin sekä luomu-, lähi-— ja sesonkituotteiden käyttöön.”

Olutta kuluu kaikilla festivaaleilla paljon, mutta Flow:ssa myös sen osalta halutaan kiinnittää kuluttajatrendeihin huomiota ja viime vuonna festivaalin pääoluttuotteena oli ensimmäisen kerran gluteeniton luomuolut Lapin Kulta Pure. Viime vuoden uutuus oli Lansonin luomushampanja ja tämän vuoden uutuus on luomushampanjabaari. – ”Juomapuolella suurimpia muutoksia ovat esimerkiksi pienpanimotuotteiden ja erikoisoluiden kysynnän kasvu, jatkaa Valjus. Tänä vuonna Flow’ssa onkin useampi erikoisolutbaari. Myös erilaiset drinkkibaarit ovat suosittuja. Festareilla lanseerataan tänä vuonna myös uusi kiinnostava siideri.” Panimojuomat kiinnostavatkin kaikilla festivaaleilla kävijöitä ja nyt halutaankin erilaisia vaihtoehtoja vaalean lager-oluen lisäksi.

Festivaaliolosuhteet rajoittavat jonkin verran juoma- ja ruokatarjontaa Flow-tapahtumassakin. – ”Festivaaleilla on yleisesti ottaen paljon yleisöä ja baarien toimivuus täytyy miettiä tarkkaan sekä valikoiman että henkilökunnan ja baarien rakenteiden kannalta. Pyrimme parantamaan toimivuutta vuosittain sekä henkilökunta- että yleisöpalautteen perusteella,” kertoo Valjus. Monivuotinen yhteistyö pääjuomakumppani Hartwallin kanssa kuitenkin toimii hyvin ja joka vuosi tehdään paljon töitä juomavalikoiman ja kokonaiselämyksen kehittämiseksi. Valjus paljastaa myös oman lempijuomansa festivaaleilla:—  – ”Olen enemmän viinien ystävä, mutta joskus maistuu IPA tai hapan olut.”

Milla Valjuksen omat Flow -festaritärpit ja lempihetki:

  • Parasta on ystävien ja tuttujen näkeminen rauhallisena hetkenä, jos sellainen osuu kohdalle.
  • Odotan monen artistin keikkaa, esimerkiksi Kendrick Lamaria, Kamasi Washingtonia, Moses Sumneyta ja monia hyviä elektronimiä kuten Resident Advisor Front Yardilla.
  • Aalto-yliopiston upealla— Aika-lavalla— on kiinnostavaa taideohjelmaa ja jos joku haluaa rauhoittumaan leffojen pariin, niin tänä vuonna tarjolla syksyn uutuusleffoja ennakkoesityksinä— Finnkinon pop-up cinemassa.
  • Ruokapuolelta haluaisin testata ainakin Gröniä, Shelteriä, Ooh la laata ja Addista. Luultavimmin Lansonin luomushampanjan kera ja Ultimate Glow -drinkkibaarin herkut kiinnostavat myös.

Kuva: Flow/ Jussi Hellsten

 

Olutposti on käsitellyt festivaali teemaa myös aikaisemmin mm.Kuinka käy panimoilta rock`n roll? artikkelissa— Musiikki & Media tilaisuudessa — 

Artikkelin pääkuva Flow/Jussi Hellsten, ei-merkityt kuvat Anikó Lehtinen.